Publikum Národního divadla již ocenilo V?mosovy populární inscenace převzaté z Německa:
Louskáčka – Vánoční příběh a
Romeo a Julie. Nyní se diváci mohou těšit na zcela nový, dosud nikde neviděný taneční titul, inspirovaný známou Shakespearovou tragédii.
Petr Zuska, umělecký šéf baletu ND, vyzval „posledního vypravěče baletu“, jak bývá choreograf maďarského původu nazýván, k tvorbě přímo šité tanečníkům pražského ND na míru.
„Vím, že asi devadesát procent hudby se opírá o Janáčkova Tarase Bulbu,“ prozradil Petr Zuska.
„Připadá mi, že je tu zajímavý kontext: jsme v Čechách, v Praze, Othello napsaný Angličanem bude choreografován Maďarem působícím v Německu – k tomu na hudbu Moravana a ještě na ruské hudební téma!“ A připomněl:
„Navazujeme tím na tradici shakespearovských děl v našem repertoáru, na Zkrocení zlé ženy a Romeo a Julie.“
Mezinárodní kariéra Youri V?mose jako sólisty a choreografa odstartovala v mnichovském operním domě. Poté už známý tvůrce šéfoval 13 let baletu v Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu. Jeho 16 dosavadních velkých dějových baletů dokáže vždy naplnit hlediště, ať jde o modernizace klasiky
(Labutí jezero, Spící krasavice – poslední dcera cara, Giselle, Coppélie z Montmartru...), či adaptace románů a dramat
(Julien Sorel, Romeo a Julie, Sen noci svatojánské...). Stejně důležité jako děj jsou pro V?mose emocionální situace, city jednajících postav: „Neboť právě tam, kde řeč dál nemůže, nastupuje tanec jako ideální vyjadřovací prostředek,“ podotýká V?mos. Přestože vychází z klasických baletů, je přesvědčen, že „dnes je téměř nemožné baletní řečí vyprávět příběhy realisticky,“ a požaduje od tanečníků, aby se vžili do duševních stavů postav – každá pirueta, každý skok má vycházet zevnitř.
Pro Čechy je zajímavé, že představa inscenace Othella odpovídá jeho vnímání Janáčkových děl:
„Hudba k baletu je složena z různých Janáčkových skladeb, z nichž mi právě symfonická suita Taras Bulba dala ten rozhodující impuls,“ prozradil tvůrce. „Tato suita není svým častým střídáním krátkých a rychlých nálad zrovna běžná pro předlohu k baletu. Avšak právě to potřebuji pro Othellovu citovou rozkolísanost mezi žárlivostí a výbušnými projevy lásky. Janáčkova hudba je expresívní, plná pohybu, s celou paletou nálad a přesto jasná...“
Od vybraných tanečníků V?mos vyžaduje i herecký kumšt - silný, dramatický výraz,
„neboť se jedná o postavy z masa a krve, s nohama v bahně, hlavou v oblacích a mečem v ruce.“ Takový bude muset být v roli Othella (řazeno abecedně)
Jiří Kodym, Richard Kročil či Michal &Stípa, jako Jago Jonáš Dolník
Viktor Konvalinka, Tomáš Rychetský a v úloze Roderiga
Alexandre Katsapov,
Oleksandr Kysil, Petr Strnad. Mladistvá naivita a něha zase patří k vlastnostem Desdemony, kterou představují
Klára Kutilová, Nikola Márová, Zuzana Susová.
Scénu a kostýmy navrhl
Pet Halmen, světelný design
Klaus Gärditz.
Hraje orchestr ND pod taktovkou Davida &Svece nebo Marko Ivanoviće.
Zdroj: 2media.cz (www.2media.cz)
Fotografie: Diana Zehetner Jiří Kodym