Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 20.4.2024, svátek má Marcela 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Hadraplán

28.04.2010   Jaromír Komorous   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

HadraplánExtravagantní svět se proháněl v sexy sporťákách, ten seriózní aspoň v limuzínách.  Uspokojení z dosaženého, pocit kontroverzního bezpečí a já nevím, čeho víc. Český motorista mezitím prahl po víceméně libovolném přibližovadle, jež ho dopraví z bodu A do bodu B. Pokud možno bezbolestně a relativně levně. Zdánlivě neřešitelný rébus. A přišli Stránští.

V roce 1943 vyrobili bratři František a Mojmír Stránských první tříkolový prototyp vozidla Oskar (kára na ose) a později, roku 1945, již několik variant s různými pokusnými motory. V roce 1963 začala produkce inovovaného modelu „16“, už pod známým jménem Velorex. Hnaly jej motory Jawa 175/250/350. Ta trvala do roku 71. Velorex je malé tříkolové vozidlo s ocelovým trubkovým rámem potaženým kůží a hnaným zadním kolem. Ale ono to jezdilo.

Velorex je vozidlo, které původně vyráběli hlavně pro ne příliš solventní invalidní komunitu. Výrobci šli tak daleko, že pro montgomerák, jak se mu také říká, upletli oficiální statut. Ani ryba, ani pták. Zoufalec s homologací! Mluvit o motocyklu je úlet, o autíčku snad trestné. Jen inženýr Králík z filmu Vrchní, prchni jej povýšil na komplice. Spojenec za hrob.


svatební úprava

Časem se z vozítka stává kultovní záležitost a vlastníci si jej pořizují úplně z jiných důvodů, než byla původní potřebnost. Vzhledem k tomu, že výroba byla dávno zastavena, ke slovu se čím dál víc dostává to typicky české kutilství, chybějící součástky se vyrábějí na koleně, fantazie majitelů dostává křídla. Stan na kolech se pomalu přesouvá mezi artikly, s kterými je možné se chlubit, nebo aspoň vzbudit oprávněnou zvědavost. Vytuněné prototypy, úpravy pro nejrůznější příležitosti, přístup k nim v kombinéze i smokingu. Majitelé pořádají srazy.


splašené trubky


A bomba na závěr. Od doby, kdy na silnice vyjel původní Velorex, uplynulo šedesát let. Opavský podnikatel Pavel Brída odhalil podobu následníka. Tříkolku představil i za účasti původního konstruktéra velorexu Mojmíra Stránského. Bratru jen půl miliónu. Nekup to!

Zdroj fotografií
www.rozhlas.cz; www.extra-tuning.com; www.listyjm.cz


novic


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0334 s