Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je středa 29.9.2021, svátek má Michal 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 508
Registrovaní čtenáři: 518
Publikovaných článků: 13115
Komentářů: 11266


Měření



Navštivte Národní galerii na Den Dyslexie

23.08.2011   redakce   Výtvarné umění   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Chystá se již 2. ročník Dne dyslexie, který prozatím slaví jen lidé a děti v České republice. Po celý den budou probíhat v Národní galerii workshopy s lidmi, kteří trpí handicapem DYS, představí se výtvarní umělci, tvůrci pomůcek a také ti, kteří s dyslektiky, dysgrafiky a hyperaktivitou žijí a pracují.

Součástí programu budou dva výjimečné projekty – výstava umělců s DYS handicapem a premiéra divadelního představení o tomto handicapu, jež napsal a nastudoval autor dyslektik.

1. ročník Dne dyslexie navštívilo více než 1000 dětí. Zájem veřejnosti byl veliký, což mi dodalo chuť v této aktivitě pokračovat. 2. ročník má mnohem bohatší program. Bude se konat výstava umělců s DYS, divadelní představení, výrazně narostl počet workshopů. Pořádající organizace Umění a věda na podporu dyslektickým dětem, kterou jsem založila, je převážně složená z umělců, rodičů, mecenášů, kteří tento handicap zažili na vlastní kůži nebo v blízkém okolí. Věří, že lidé s dyslexií nejsou pro společnost přítěží, ale přínosem. Všichni lidé z naší neziskové organizace se budou na workshopech a akcích podílet. Tento rok se zapojí také odborníci a rodiče, kteří chtějí něco změnit. Proč se vše koná v Národní galerii? Tímto handicapem trpí mnoho umělců, možná je zde nějaká souvislost s talentem, fantazií, inteligencí. I v běžné populaci má až 15 % lidí problémy dyslektického charakteru, hyperaktivitu atd. Den dyslexie je určen pro všechny již od 3 do 99 let,“ říká zakladatelka a organizátorka projektu dr. Alena Kupčíková.

„Národní galerie v Praze podpořila 1. ročník a rozhodla se v tomto trendu pokračovat. Neposkytuje jen prostor pro konání akce, ale v tento mimořádný den otevírá pro její návštěvníky stálou expozici Umění 20. a 21. století a Francouzské umění 19. a 20. století. Těší mě i fakt, že celou akci převážně organizují a dělají výtvarní umělci, kteří se nebojí o svých handicapech hovořit,“ říká generální ředitel Národní galerie Vladimír Rösel.

Ministr kultury Jiří Besser, pod jehož záštitou se projekt koná, se ke Dni dyslexie vyjádřil takto: „Vzhledem k tomu, že se jedná o ojedinělou akci, která významně přispěje ke zvýšení povědomí veřejnosti o problémech spojených se specifickými poruchami učení, rád záštitu nad akcí převezmu.“

Program Dne dyslexie

10:00 hodin – tisková konference, zahájení výstavy umělců s handicapem DYS v Malé dvoraně
10:30 hodin – oficiální začátek workshopů (do 17 hodin, podle zájmu možno déle)
17:00 hodin – veřejná debata
18:00 hodin – divadelní představení s názvem Kaviár na chodníku s tématem handicapu DYS, představení trvá 90 minut
Výstava v Malé dvoraně potrvá do 21 hodin.

Osobnosti Dne dyslexie

MgA. Alena Kupčíková Ph.D. (www.alenakupcikova.cz), výtvarná umělkyně s handicapem DYS a autorka doktorandského projektu na AVU – multimediálního interaktivního Slabikáře a testů/her pro děti s rizikem dyslexie ve věku od 4 do 6 let (první slabikář vytvořen dyslektikem). V rámci workshopu pro děti bude mít Alena dvě přednášky, dopoledne v 10:30 hodin a odpoledne od 16 hodin, délka přednášky cca 45 minut. Alena říká: „Měla jsem problémy již v mateřské školce, proto se zabývám prevencí tohoto problému.“

Dalším dyslektickým umělcem je sochařka MgA. Markéta Korečková (www.koreckova.net), která bude společně se sochařem a malířem MgA. Janem Pospíšilem vytvářet sochařský workshop pro děti i pro dospělé. Budou se zabývat slovy, písmeny a tvarem. Jak oba vidí svůj handicap. Markéta říká: „Když jsem byla malá, písmenka jsem estetizovala a vylepšovala.“ Honza doplňuje: „Knížky jsem začal číst ve svých 18 letech a na film s titulky se nemůžu dívat dodnes.“

MgA. Jaroslav Valečka (www.valecka.eu), malíř s handicapem DYS. Jaroslav se vyjadřuje formou malby krajiny. V tomto duchu bude i jeho workshop Slova v krajině, kde se bude kreslit a malovat. Jaroslav říká: „Ve škole jsem psal tak strašně, že jsem za to dostal symbol prasátka. A proto si asi taky maluju svůj svět.“

Ak. mal Ivan Komárek (www.ivankomarek.cz), malíř a grafik s handicapem DYS. Hlavním tématem v jeho tvorbě je tělo. Na workshopu představí svoji techniku reliéfů z plastových tácků s tématem anatomie písmem. Ivan o svém handicapu říká: „Nikdy nenapíšu ani jednu větu bez gramatických hrubek.“

Creative Copywriters Club – CCC (Creative Copywriters Club na facebook.com , anti-santa.cz), se stává oficiálním partnerem DYS - neziskové organizace Umění a věda na podporu dyslektickým dětem. CCC je sdružení, které si klade za cíl zvyšovat kvalitu reklamní tvorby nejen po textové, ale i kreativní stránce. Část členů spadá do kategorie handicapu DYS, přesto se ve společnosti úspěšně realizuje. Povedou workshop na téma Kreativita dětí s DYS do rozvrhu hodin patří, kde se budou používat podobné metody jako při práci v reklamě.

Ing. Dagmar Rýdlová (www.jazyky-bez-barier.cz), inženýrka ekonomie s handicapem DYS, která začala vytvářet pomůcky pro dyslektiky. Vše bude probíhat na počítačích v Malé dvoraně a v přilehlém ateliéru. Workshop je určen pro děti od 10 let. Na workshopu Dagmar představí organizaci ADYS (Asociace rodičů dětí s dyslexií a jejich učitelů angličtiny). Posláním asociace je pomáhat dětem s dyslexií při výuce angličtiny. Cílem je dostatek výukových materiálů v uchopitelnější formě. Na akci zveme učitele, děti, rodiče i další zájemce. Představení bude názorné a praktické. Budeme si hrát s výukovými materiály a budeme i vytvářet nové s pomocí programu Jazyky bez bariér.

PhDr. Kamila &Semberová, překladatelka. Bude vést workshop Dyslektik očima rodiče, jaké to je být v kůži dyslektika. Kamila sama říká: „Můj zážitek s dcerou byl tak silný, že jsem se začala o tuto problematiku hlouběji zajímat. Moje dcera měla velké problémy a teď studuje speciální pedagogiku na vysoké škole a chce pomáhat takto handicapovaným dětem.“

Odborníci PaedDr. Drahomíra Jucovičová, Mgr. Kamila Randáková a Mgr. Jaroslava Budíková budou vést workshop s interaktivními učebnicemi českého jazyka, které dětem umožňují osvojování české gramatiky zábavným způsobem, tvořivě a bez stresu, a to zejména díky zjednodušení pravidel, jejich vizualizaci a propojení s vlastní aktivitou.

PaedDr. Drahomíra Jucovičová (www.dh.wz.cz), maminka dvou dříve značně hyperaktivních synů s dysgrafií, dyslexií a poruchou soustředění; speciální pedagog - poradce (PPP pro Prahu 1, 2 a 4, FN Bulovka), externí lektorka Pedagogické fakulty UK Praha, spoluautorka řady publikací a pomůcek k problematice specifických poruch učení a chování.

Mgr. Jaroslava Budíková, poradenský pedagog (PPP pro Prahu 7 a 8 , lektorka (Kritické myšlení, Step by step, Člověk v tísni, Dys-centrum atd.), aktivní vedoucí klubu Duha Jasmín určeném pro živé neposedné děti, kde uplatňuje své osobní zkušenosti s hyperaktivitou, dyslexií a dysortografií.

Mgr. Kamila Randáková (www.montessoricr.cz), lektorka společnosti Montessori, učitelka a autorka řady pomůcek pro individuální práci dětí (nejen pro Z&S Montessori), spoluautorka interaktivních učebnic českého jazyka (nakladatelství D + H)

Mgr. Martina Vrbická z BASIC centra (www.basic.cz) , ředitelka BASICu Čáslav a Pardubice, spolu s týmem učitelů představí práci center BASIC, která působí po celé ČR a pracují s dětmi i dospělými. Workshop je určen komukoliv, kdo má potíže se čtením, psaním, gramatikou nebo s učením celkově. Mohou to být jak žáci prvního či druhého stupně, tak studenti středních či vysokých škol. Během workshopu proběhnou i dvě přednášky.

Aktuální informace sledujte na www.dys.cz – novinky.

Projekt vznikl za podpory těchto lidí a organizací, kterým velice děkujeme.
Národní galerie v Praze, FRAMOZ, a.s. (www.framoz.cz) - jmenovitě JUDr. Petr Frank, AV Média (www.avmedia.cz), IKEA (www.ikea.cz), GLOBAL ASSISTANCE a.s., PIVOVAR ROHOZEC, a.s. (www.pivorohozec.cz), Petr Robětín (www.golf-trenuji.cz), MAFRA, tiskárny 3P, truhlárny AFIDA,
Tesco, neziskové organizace Umění a věda na podporu dyslektickým dětem (www.dys.cz).

Foto: Národní galerie v Praze


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Dagmar Hermannová - 17.9.2011 - 11:02

Tak nevím....
Tak nevím - do školy jsem začala chodit před mnoha lety - v době, kdy ještě asi nebyli dyslektici ani leváci,ani další postižení. Do tříd nás chodilo běžně čtyřicet i více, byli jsme silné ročníky.Čtyřicet úplných normálů,se stejnými právy i povinnostmi - není to strašné? Není to nepochopitelné? Asi před pěti lety jsem jezdila doučovat jedno dyslektické dítě češtinu a angličtinu. V češtině nepsala interpunkční znaménka, když psali diktát,prvních pár vět šlo, pak vynechávala slova, pak jí to přestalo bavit a nepsala vůbec - směla dělat jen to, co chce.Nesměli ji známkovat, tak o co jde. Angličtina jí šla kupodivu lépe, na to rodiče více dbali,protože "ve světě" je to nutnost.Jinak byla velmi bystrá, počítač ovládala s bravurou experta - byla v páté třídě. Mluvila normálně,věděla přesně, čím by chtěla být - něčím dobře placeným, ale holt ta čeština jí dělala problémy. Nepřečetla jedinou knihu - nebavilo ji to - lovila v internetu - to ji naopak bavilo. Postupně jsem odhalila celý problém. Rodiče - podnikatelé - si zaplatili dyslektický posudek, a současně bylo dítě ještě dysgrafik .. dys..tělocvik, zkrátka nemusela dělat nic, co ji nebavilo a nesměla mít horší známky. Mým hlavním úkolem nebylo ji předměty naučit, aby je uměla výborně, nedělala chyby a měla jedničky, ale dělat její domácí úkoly, které ji taky nebavily, aby alespoň nějaké pěkné známky měla. Když byly školní akce, které ji nebavily, byla nemocná.Přišla jsem na úžasné tajemství. Když máte prachy, můžete mít až do osmé třídy a možná ještě i na střední škole a dokonce i na vejšce, dítě úplného imbecila, pitomce a lenocha, a všechno je důsledkem nemoci,postižení a tak, a potom někdy se dítě zázračně uzdraví, svých postižení se rázem zbaví a je z něho genius, schopný pracovat jako manažer čehokoliv. To je o dnešní české inteligenci, intelektu a tak. Dřív tu peníze nehrály vůbec žádnou roli,také je nikdo neměl,zato bylo plno chytrých, bystrých,schopných a nadaných dětí.Takový musel,anebo se snažil být každý, kdo chtěl něčím být. Proto jsem nepoznala až do roku 1995 živého dyslektika ani leváka, nebo dysgrafika - tato postižení se začala hromadně objevovat až po devadesátém. Na to později navazují opsané diplomové práce a zaplacené vysokoškolské diplomy. Možná,že dyslektici v mizivém pidiprocentu skutečně existují,a uvedené aktivity, o kterých je článek, jsou pro tyto opravdové dyslektiky, a možná by na to stačilo pár vyškolených odborníků. Ale když čtu, kolik organizací a spolků se tomu věnuje,nebude to zas až tak špatný džob - isn´t it? Při této úvaze vycházím ze skutečnosti, že dnes se nedělá nic,co se nevyplácí. Spousta užitečných, obecně prospěšných a příjemných aktivit se proto bez náhrady vytratila, protože se přestaly "vyplácet" Ale můj názor i zkušenosti jsou možná mylné - možná i podjaté - a možná i ovlivněné minulostí, samozřejmě že špatnou.

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2021 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.026 s