Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  čtvrtek 18.4.2024, svátek má Valérie 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


LONI V MARIENBADU - TV tip

01.06.2012   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

LONI V MARIENBADU - TV tipSlavné dílo citované ve všech dějinách filmu, významný film francouzské nové vlny a zároveň snímek málokdy a málokým pochopený. Režisér Alain Resnais v něm došel až na samou mez filmové řeči ve snaze o "čistý film". Jak obstojí dílo před divákem dnes o více než padesát let později?

 

Pokusíme-li se odpovědět zda se film odehrává v Marienbadu - tedy v Mariánských Lázních - poprvé řeknu nevíme. Přicházejí právě sem dva hrdinové filmu - muž (Giorgio Albertazzi) a žena (Dephine Seyrigová), kteří ani nemají jména? Podobné nejasné odpovědi budou i v dalších otázkách, které si při sledování filmu položíte. Co je to za palác, v němž se postavy pohybují tak trochu jako loutky - můžete ho považovat nejen za zámek, ale i za psychiatrickou kliniku, za velkosvětský hotel či symbolicky za podsvětí. Je to příběh neznámého muže, který se snaží přesvědčit jistou ženu k odchodu ze zámku a to před očima druhého muže (Sacha Pitoeff), jehož vztah k ženě je neurčitý (ochranitel, strážce, manžel)? Jde tu mezi mužem a ženou o románek? Kdo je ten strojeně se chovající dav kolem nich, bloudící po nekonečných chodbách, co vyjadřují obličeje odrážené v zrcadlech kromě prázdnoty? Proč lidé nemají stíny, předměty jsou mnohonásobně vyšší než bývá obvyklé?

Otázky nekončí. Jde o reálný příběh nebo o sen, fikci? Nebo jde o ponor do nitra duše jednoho člověka? Ty výklady si může divák udělat - a jistě si je udělá - sám. Ovšem počítejte s tím, že pokud dojdete k určitému názoru, může se stát, že vám ho příští záběry zpochybní. Měsíčník Filmový přehled kdysi napsal, že forma filmu ukazuje na možnosti "jak lze vyjádřit čisté vědomí člověka: vyjádřit jeho hranice, kde se stýká vědomí s podvědomím."

Když režisér Alain Resnais film v roce 1961 natáčel bylo mu už devětatřicet let (mimochodem ve své devadesátce nedávno uvedl na festivalu v Cannes svůj nejnovější film Vous n'avez encore rien vu - JE&STĚ JSTE NIC NEVIDĚLI), měl za sebou hodně krátkých filmů (např. GUERNICA, NOC A MLHA či GAUGUIN) ale jen jediný hraný celovečerní film - HIRO&SIMA, MÁ LÁSKA. V odborných kruzích byl uznáván jako jeden z vůdčích duchů "francouzské nové vlny," který hledá nové vyjadřovací prostředky filmu. Zcela vědomě se zde spojil s tvůrci francouzského "nového románu," jeho čelný představitel spisovatel Alain-Robbe Grillet je také autorem scénáře a dialogů filmu.

Už v době, kdy film prolétl všechny filmové festivaly bylo jasné, že jde o typické dílo, v němž vítězí forma nad obsahem, nad sdělností. Přiznejme mu zvláštní, zcela ojedinělou armosféru, které však podlehnout není úplně snadné, ale asi se nepokoušejme v něm hledat nějaká významná poselství či zašifrovaná podobenství, výpověď o "myšlení a postojích současného člověka", což prý Resnais mínil.

Alain Robbe-Grillet napsal ke knižnímu vydání scénáře: " Neznámý muž bloudí ze sálu do sálu... stále se vrací k obličeji mladé ženy, krásné, snad ještě živoucí zajatkyně této zlaté klece. Ta pak svolí k tomu být tou, na niž čeká cizinec a odejít s ním za něčím nenazvaným, za něčím jiným: je to láska, poezie, svoboda - nebo možná smrt." V tom máme hledat jeden z klíčů k dešifrování filmu: poezie je oním vrcholem, na nějž sahají i někteří filmoví tvůrci - jak napsal anonymní tvůrce v lektorském materiálu pro filmové kluby, které film u nás v roce 1968 promítaly.
Foto: fanonline.cz, zbroiowisko.pl

***********************************************************************

LONI V MARIENBADU (L' Année derni?re ? Marienbad)

Francie 1961, režie Alain Resnais,
uvádí ČT2 v pondělí 4. června od 20,50 hodin

 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0468 s