Zpackané lívanceŠvagrová v pubertěNezapomenutelná ostudaS bráškouDomov na míru - nová sbírkaNěkde v nás
Počet autorů: 509
Registrovaní čtenáři: 523
Publikovaných článků: 13620
Komentářů: 11402
WALL STREET – TV tip – Peníze vládnou světu (i lidem)Komunismus: Nostalgie po minulostiNezapomenutelné kreslené postavičky: Cesta naplněná smíchem Marie Terezie: Osobnost a vládkyněZtracený kontinent znovu objeven po 155 milionech letechKuš v Bibli: Zapomenutí hrdinové věků minulýchJak David porazil GoliášeFenomén Dobříš – Domov českých spisovatelůKája Saudek: Komiksový mág, který ovlivnil generaceKonzervatoř Taneční centrum Praha v sobotu v Obecním domě s pražskými symfonikyHypotéza láskyLáska a nenávist
Nabídka mediálního partnerství
www.ngprague.cz
www.muzeummontanelli.com
www.fenixradio.net
www.egmont.cz
www.divadlotramtarie.cz
www.divadloviola.cz
www.paseka.cz
www.dokoran.cz
www.metafora.cz
www.atlantis-brno.cz
www.fragment.cz
www.argo.cz
www.audioteka.cz
www.druhemesto.cz
www.pozitivni-noviny.cz
www.ivysehrad.cz
www.libri.cz
www.bezruci.cz
www.divadlodisk.cz
www.divadloaha.cz
www.zizkovskedivadlo-jc.cz
www.patart.cz
divadlo.zlin.cz
www.albatros.cz
www.academia.cz
www.comicscentrum.cz
www.nakladatelstvicas.cz
www.zooplzen.cz
www.vosp.cz
www.balet-praha.cz
www.jota.cz
www.advaita.cz
Klasické mistrovské dílo režiséra Luchina Viscontiho. Mladičký "andělsky čistý" Alain Delon v titulní roli. Roberto Salvatori v roli jeho protipólu.
V italské kinematografii roku 1960 ještě doznívají pozdní záchvěvy neorealismu. I film ROCCO A JEHO BRATŘI by mohl na první pohled tento směr připomínat. Jedná se na první pohled opět o sociální problém - z chudého italského jihu se matka se čtyřmi syny stěhuje do velkoměstského Milána na severu, kde u svého nejstaršího hodlá najít lepší živobytí. Něco jako imigrace (byť v jediné zemi) za lepším. Pokud si synové slibují od odchodu ze zaostalé části země, že na severu najdou lepší a lépe placené zaměstnání, pak je čeká jenom zklamání. Ale nové prostředí jim také zakaluje charaktery, je to pro ně zkouška.
Neorealistické tradice však aristokrat v řadách italských režisérů Luchino Visconti - autor třeba slavného filmu ZEMĚ SE CHVĚJE - v tomto díle již opouští, což mu bylo řadou Italů vytýkáno. Nejde mu o zobrazení sociální bídy, ale o již zmíněné charaktery těch, kteří procházejí životní zkouškou. Film výstižně sleduje osudy matky i jejích pěti synů, vlastní drama se však soustřeďuje na dvoijici porotikladných sourozenců - jemného a citlivého Roccu (začínající Alain Delon) a drsného neurvalého Simona (zkušenější Renato Salvatori). Jakoby dva úplné protiklady, dvě rozdílné povahy. Právě rozdílnost je zdrojem napětí a tragických situací. Zatímco Simon je z rodu divochů a bleskurychle vzplane hněvem, je chtivý a jak se ukáže posedlý žárlivostí, Rocca je kliďas, více přemýšlí než jedná. Přestože se ve volném čase věnuje boxu, proti ranám ze strany osudu i bratra se zdá bezbranný. Je to však právě Rocca (někdy je zdůrazňováno, že je zjevně vytvořený podle Dostojevského postavy Myškina), kdo na sebe bere povinnost zabezpečit rodinu. K dramatu přispěje i dívka Naďa (Annie Girardotová), živící se prostitucí, citově složitá osoba, zmítající se mezi Roccem a Simonem, což se jí (ale i celé rodině) stane osudným.
Visconti označil začínajícího Delona za "andělsky krásného" a tímto filmem založil jeho světovou slávu (dotvrzenou o tři roky později ve výpravném GEPARDOVI). Delona do role si musel prosadit přes odpor studia, které tvrdilo, že málo zkušený herec v této složité úloze ztroskotá. Visconti však potvrdil to, co se později stalo známým, že při výběru herců má jistou ruku a nikdy se nesplete. Renato Salvatori v roli bezcharakterního staršího bratra i Annie Girardotová jako prostitutka Naďa, odvádějí čistou práci. Hvězdné obsazení ještě doplnila Claudia Cardinalová, která tu ztělesnila mladičkou Ginettu, poddajnou a poslušnou loutku v rukou své rodiny. I ona dostala další příležitost k rozvoji svého talentu právě u Viscontiho v GEPARDOVI. A jako zajímavost - Renato Salvatori a Annie Girardotová dva roky po natočení filmu vstoupili do stavu manželského.
Film ROCCO A JEHO BRATŘI přesně vystihl situaci v Itáli začátkem 60. let. Na rozdíl od pozdější tvorby Visconti netočil v ateliéru a dokázal tak navodit pocit silné autentičnosti a bezprostřední životnosti. Příklonem k silné charakterizaci postav a stylem rozvíjení dramatu jakoby zahájil novou éru své tvorby postavené na silném epickém příběhu a psychologii. "Viscontiho režie je téměř hypnotická" řekl redaktorce Drahomíře Olivové Paolo Stoppa. "Síla a kouzlo ROCCA A JEHO BRATRŮ spočívá v mimořádné pevnosti dramatické linie, v bohatě vyjádřeném vyprávění," napsal kritik Giulio Castello. Film byl z počátku přijímán kritikou s rozpaky, ovšem diváci svou přízní nešetřili. Byl uveden na festivalu v Benátkách a získal tam Zvláštní cenu poroty. Před deseti lety byla kopie filmu restaurována, byly do ní zpětně zařazeny cenzurou odstraněné scény, které měly být zničeny (násilí a třeba Nadina smrt). Jednou z jeho dominant je i skvělá hudba Nina Roty. Dnes patří film do Zlatého fondu kinematografie a je dobře, že se s ním prostřednictvím televize může seznámit i nová generace.
********************************
ROCCO A JEHO BRATŘI
(Rocca e i suoi fratelli)
Itálie, Francie 1960, režie Luchino Visconti
v televizi uvidíte na ČT2 v pondělí 11. června od 20,50 hodin
ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž
Copyright © 2001 -
2023 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.