Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je čtvrtek 30.6.2022, svátek má Šárka 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 507
Registrovaní čtenáři: 518
Publikovaných článků: 13230
Komentářů: 11309


Měření



Juan z VČD ženám lýtka nezapálí

01.01.2013   Hana Rubišarová   Divadlo   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Don Juan se dá považovat za literární typ, který se zapsal do našich životů a jehož jako označení používáme poměrně v hojné míře vždy, když u někoho spatřujeme podobné charakterové vlastnosti, jakými se tato Moli?rova postava vyznačuje. Proto se dílo dá považovat za nadčasové, jelikož takových Juanů se na světě vyskytuje nemalé množství. Všichni asi dobře víme, kdo byl a de facto stále je tato legendární postava.

Dá se charakterizovat různě a záleží na úhlu pohledu, se kterým k němu přistupujeme. Lidé, již se s ním ztotožní, mohou tvrdit, že se jedná o člověka s úžasně velikým srdcem, kam se vejde lásky pro více než jednoho člověka, přesněji řečeno ženu. Někomu, třeba právě ženám, se však může jevit jako neúnavný a bezohledný proutník, kterého neúprosně ovládá síla jeho chtíče a o lásce neví prakticky nic. Ovšem nejde tu o nastolení dona Juana jako dalšího z předmětů problematiky genderu. Vždyť i samotný jeho sluha Sganarel nesouhlasil se způsobem života svého pána a zastával názor monogamie a věrnosti. Nicméně don Juan, ať je, jaký je, má svým charismatem a sexappealem očarovávat všechny ženy a dívky, s nimiž se dostane do kontaktu.

Právě to se však bohužel nedá tvrdit o hlavní postavě pardubické inscenace Dona Juana, již nově na prknech Východočeského divadla ztvárňuje Ladislav &Spiner. Jeho Juan postrádá právě ono důležité charisma a přitažlivost. Postava &Spinera by měla vynikat, vyčnívat z davu. To se sice děje, ale spíše jen díky množství textu. Nedostatečná výraznost však netkví pouze u něho, pramení z celkové režijní koncepce, která se může zdát monotónní a bez výrazu a o níž se postarala hostující Kateřina Dušková. Na střídmě řešené scéně, kde se občas objeví nějaká kulisa, bohužel nedochází z větší části k dynamickému rozehrání a využití prostoru. Výjimku tvoří příležitostná taneční čísla, jež však do celkového statického řešení tvořícího většinu inscenace, koncepčně nezapadají, přestože choreografie i samotné provedení si zaslouží chválu. Zejména Martina Sikorová, ztvárňující roli Markéty, v sobě taneční vlohy rozhodně nezapře a vedle své soupeřky Kláry, Petry Tenorové, značně vyniká.

Poněkud fádní a povrchní inscenaci ovšem velice přidá scéna Juanovy smrti, s níž si režisérka pohrála a konečně došlo ke vzájemnému propojení dynamiky, prostoru, scénografie, hudby a samozřejmě herectví. Mezitím, co na Juanovu postavu dopadá trest z vyšších sfér a on leží vyděšený na zemi, na spuštěných závěsech nad ním za zvuku podmanivé hudby, hřmotného hlasu Kontura výstižně namluveného Josefem Vránou krouží hejno přízraků, ztvárněných tanečnicemi.  Za Juanem září veliký kříž a jinak potemnělou scénu osvětlují pouze reflektory zabírající &Spinera. Toto řešení trefně zakončuje Juanovo počínání a příjemně vtíravým způsobem vleze pod kůži, načež nás přiměje k zamyšlení nad skutky Juanovými i našimi a nad úměrností jeho trestu, který on sám nečekal, přestože ho jeho sluha Sganarel před silou ,,božích mlýnů“ několikrát varoval.
Úloha Sganarela připadla na poslední chvíli mladému Petru Borovcovi, který je v soboru Východočeského divadla rozhodně talentovaným nováčkem a nadějí na další obohacení pardubického stánku. Své vlohy nezapře ani v Donu Juanovi a nutno přiznat, že spíše než Ladislav &Spiner na sebe strhává zájem a pozornost on. Borovcův herecký projev nepostrádá přirozenost a nenucenost. Jeho Sganarel působí mile naivně a nemotorně, na druhou stranu z něho cítíme dobrotu a soucit s Juanem poskvrněnými dívkami. Své oponující názory podává pánovi s upřímností a vehemencí a jeho v závěru nejdelší a vyčerpávající monolog, kde se stále snaží svého Juana přivést na správnou víru, si opravdu zaslouží potlesk. Jediná výtka ke Sganarelovi, respektive k jeho kostýmu, se týká čepice – moderního tmavého kulicha, jenž má po celou dobu hry na hlavě. Kostýmy mají převážně historicky elegantní nádech, tedy alespoň u postav vyšší společnosti, proto užitá čepice vytváří spíše rušivý element a pravý význam si lze jen těžko představit.
Divákova pozornost vůči Borovcovi může být i důsledkem častého obsazování Ladislava &Spinera do hlavních rolí. To by samo o sobě nevadilo, jelikož jsou po technické stránce dobře provedené, avšak postrádají obohacující změny, takže vyznívají všechny víceméně stejně. Nový a navíc příjemný projev Borovce poté zaujme více než sice správný, leč neobměňující se projev &Spinerův. Nutno též přiznat, že dalším následkem neoriginality &Spinerova vystupování je shodou okolností i podobnost kostýmů v jednotlivých hrách. Občas by mohl přejít z jedné inscenace do druhé bez výrazné změny převleku. Konkrétně v Donu Juanovi vidíme značnou podobnost v gestikulaci, jež je v jedné scéně téměř identická s užitými gesty v nedávno skončené inscenaci Mefista, kde &Spiner opět ztvárnil hlavní roli.

Inscenace Dona Juana rozhodně nepatří k perlám repertoáru pardubického Městského divadla. Jedná se z větší části o jednotvárné dílo, kde se divákovi dostane náboje až v poslední scéně. Celé provedení vyznívá spíše povrchně a kromě zmíněných scén postrádá jevištní metafory a hlubší rozvinutí práce s jednotlivými složkami. Též některé dialogy, konkrétně rozmluva Kláry, Petry Tenorové a Filipa, Josefa Pejchala, by mohly být zkráceny, či méně postaveny na pouhé deklamaci a více rozehrány pohybově, jelikož působí poněkud jednotvárně a zdlouhavě. Přestože stránce herecké se mnoho vytknout nedá, režijní by mohla být méně lakomá a více popustit uzdu fantazii. 


 

Zdroj fotografií: www.vcd.cz


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2022 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0218 s