Když na Havla, tak do Hradce!
18.06.2013
Hana Rubišarová
Divadlo
Herecký koncert, dokonalá souhra jevištních komponentů, originalita, vtip a zároveň smutná pravda, tím vším by se dala charakterizovat Žebrácká opera, kterou v březnu uvedlo Klicperovo divadlo v Hradci Králové ve svérázné režii Daniela &Spinara.
Režisér neuchopil inscenaci jako čiré předání textu divákům, jak by se u většiny Havlových děl dalo očekávat, nýbrž si s jednotlivými situacemi obdivuhodně pohrál a vytvořil zábavnou grotesku oslovující jak mladou generaci, tak, řeknu-li, i ,,nemilovníky“ Havlových her. Zvláštní ocenění dostávají jednotlivé monology vůdčí osobnosti zlodějského podsvětí Macheatha, brilantně ztvárněného Janem Sklenářem, který při předávání jejich poselství a psychologie zvládne ještě spoutat, okrást a ,,dorazit“ zřejmě zlodějíčka z jiného rajónu. Když se dále obhajuje před svými manželkami Polly (Natálie Holíková) a Lucy (Kristýna Kociánová) a vysvětluje rozdíl mezi manželkou a milenkou, až s obdivem se přitom popere se svou nevýhodnou pozicí ke dvěma spícím žalářníkům připoutaného vězně. A takto dynamicky je vytvořena celá inscenace, prošpikována navíc hudbou zvolenou Jiřím Hájkem, která působí jako výborné a vtipné osvěžení, předávané samotnými protagonisty, kteří, jak známo, disponují bohatými hlasovými fondy.
Scéna Lucie &Skandíkové v sobě nese mnoho metafor a výrazným způsobem dopomáhá k dokreslení situací. Byty konkurenčního zlodějského šéfa Peachuma (opět vynikající Jiří Zapletal) a velitele policie Lokita (František Staněk) nahradila restaurace se stoly a židlemi ze sedmdesátých let zařízená tematicky do doby vzniku Havlova díla. Vpravo stojí akvárium, u něhož nejčastěji klečí Polly a později také Lokitova dcera Lucy, jejichž hrátky s podvodním světem trefně dokreslují dívčiny tendence a snahy o ulovení zlaté rybky Macheatha. Na stěně po celou dobu vidíme nápis LOVE, jenž skýtá mnoho významů – láska dívek k Macheathovi, láska zlodějských přívrženců k penězům, Macheathova vášeň k ženám či také otcovská láska k dcerám, kterou nepostrádají ani nejvyšší organizátoři zločinu, což podvodnické charaktery trochu zlidšťuje a tedy i upozorňuje na jejich potenciální, či snad přímo nesporný výskyt mezi ,,námi“.
Z komediálního naladění nás na chvíli vytrhne řezník a za ním visící kus prasete, který se zjeví v okamžiku zastřelení nezávislého kapsáře Filche (Vojtěch Dvořák), jenž jako jediný neunese praktiky Peachumovy zlodějské organizace, odmítne veškeré kompromisy a než se vzdát svých vzorů správného zločinu, v němž korupce a kolaborace s policií nemá místo, raději zemře. Tato idealistická postava, vyjmeme-li její ne zcela legální způsob obživy, však odkazuje k možné naději na fair play, která je ovšem nakonec zmařena. Vítězství zrůdných amorálních mechanismů dokazují i žalářní scény, kdy jsou vězňům zalívány nohy do betonu, což může evokovat pocit symbolického ztvárnění jakéhosi propadu do bažiny morálního rozkladu, z jehož svíravých pout se ale díky prospěchářské zločinné síle lží a zrad vždy dostanou.
Do groteskních linií směřují i kostýmy Ivy Němcové, které ostentativně vykreslují jednotlivé charaktery. Macheathův oblek odkazující k narcistickému a světáckému svůdci žen Johnu Travoltovi z Horečky sobotní noci navíc opět zavádí, stejně jako Hájkem vybrané písně ze stejného filmu, do sedmdesátých let, tentokrát však ,,nespoutaných“ amerických, která s těmi tuzemskými, značenými zmíněným nábytkem či vyšetřovací stanicí a policejním orgánem Lokitem oděným do zelené uniformy Veřejné Bezpečnosti, v důsledku zdejší normalizace a totality trochu kontrastují, ačkoli korupce v rámci zločinných, policejních a vládních organizací a s nimi spojené represivní složky mají vskutku globální charakter.
Žebráckou operu napsal Havel v letech normalizace, čili by se dalo očekávat, že naši ,,porevoluční“ generaci mnoho nezasáhne, avšak opak je pravdou. A nejde jen o aktuální a nadčasové rozměry problematiky v textu obsažené, nýbrž o dokonalou kooperaci všech inscenačních složek. Soubor Klicperova divadla opět nezklamal a vyzývavá režie Daniela &Spinara je opravdu obrovskou třešní na dortu.