Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je pátek 15.11.2019, svátek má Leopold 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 500
Registrovaní čtenáři: 504
Publikovaných článků: 12758
Komentářů: 11041


Měření



„O“ - Scénografické video eseje

12.03.2014   redakce   Výtvarné umění   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Pražské Quadriennale, největší světová akce v oboru scénografie a divadelního prostoru, pořádá od 18. března do 13. dubna 2014 v pražském paláci Colloredo-Mansfeld samostatnou výstavu nazvanou: „O“ - Scénografické video eseje. Originální pojetí výstavy, která představí zcela nová díla vytvořená pouze pro tento účel, zavede návštěvníka přímo do tvůrčí dílny divadelní scénografie.

Scénografická video výstava „O“ představí práce čtyř českých scénografů mladší generace, kteří zároveň figurují mezi předními českými profesionály tohoto oboru. Svá díla uvedou Kamila Polívková, Lucia Škandíková, Marek Cpin a Antonín Šilar. Výstava ovšem neprezentuje divadelní výpravu, jak ji známe z divadelních představení, ale pozve návštěvníka přímo do tvůrčího procesu scénografie, povede jej očima scénografa, který sleduje svého kolegu. Jde o „převyprávění“, o reinterpretaci scénografie a scénografické práce vůbec prostřednictvím jiného výtvarného média - videoartu. Jedná se o pokus vytvořit nové umělecké dílo na základě díla již existujícího, tedy výpravy pro divadelní představení.
 
„Na Pražském Quadriennale vždy bojujeme s omezenými možnostmi, jak ukázat scénografii. Dosud jsme volili především formu dokumentace z představení a dalších událostí týkajících se scénografie. Nyní zveme návštěvníky na úplně první, v podstatě experimentální pojetí našeho uměleckého oboru formou videoartu,“ říká kurátorka výstavy Sodja Lotker. Zajímavé na tomto přístupu je, že tak vzniká zcela nové umělecké dílo: video esej. Ke spolupráci na výstavě byly pozvané čtyři vycházející hvězdy české scénografie. „Oslovili jsme právě tyto osobnosti, protože fungují ve více žánrech, jsou multidisciplinárně založené, a to nás zajímá. Jako zástupci mladé generace navíc měli tito umělci odvahu se s námi pustit do tvůrčího experimentu,“ dodává Sodja Lotker. Překvapením možná bude také netradiční úprava prostoru. Organizátoři vybaví výstavní prostory pohodlnými křesly a matracemi, aby se návštěvníci mohli komfortně seznámit s prací mladých umělců.
 
Kamila Polívková tvořila pro Divadlo Komedie za působení režiséra Dušana Pařízka, dnes pracuje v zahraničí a u nás převážně ve Studiu Hrdinů. Lucia Škandíková spolupracuje s řadou českých režisérů, nejčastěji s Danielem Špinarem, tvoří i vlastní site specific a komunitní projekty. Marek Cpin se věnuje scénografii po celé České republice, nejčastěji v Divadle Na Zábradlí pod vedením jeho současného kmenového režiséra Jana Mikuláška. Antonín Šilar spolu s režisérkou Petrou Tejnorovou často zkoumají pomocí technologií samotné hranice divadla.
 
Realizační tým:
Kurátorka: Sodja Lotker
Vystavující umělci: Kamila Polívková, Lucia Škandíková, Marek Cpin, Antonín Šilar
Scénograf výstavy: Dragan Stojčevski
Postprodukce, střih, realizace video esejí: Dominik Žižka
Produkce: Viktoria Hozzová, Anna Friedländer, Karina Kotulková. Michal Zborník
 
Více informací: www.pq.cz
..................................................................................................................................................................
 
PROFILY UMĚLCŮ:
 
Lucia Škandíková (nar. 1984, Bojnice - Slovensko)
Profesně se věnuje divadelní scénografii, kostýmu, autorské tvorbě a je spoluzakladatelkou skupiny „V pozadí“ zaměřující se na dokumentární divadlo. Absolvovala obor kostým a maska na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (DAMU) u profesorky Jany Zbořilové. Rovněž půl roku pobývala na studijní stáži na Institut del Teatre v Barceloně. Často spolupracuje s divadelními režiséry Danielem Špinarem, Veronikou Riedlbauchovou a Matijou Solcem. Jako scénografka realizovala řadu představení jak v České republice, tak v Evropě (Slovinsko, Estonsko), například Hamleta ve Švandově divadle, Žebráckou operu v Klicperově divadle v Hradci Králové, Můj romantický příběh v Divadle Petra Bezruče v Ostravě, Valmonta v Divadle Reduta v Brně, Zkrocení zlé ženy v rámci Letních shakespearovských slavností či Morgianu v Klicperově divadle v Hradci Králové.
 
Marek Cpin (nar. 1979, Nitra - Slovensko)
Vystudoval scénografii na JAMU, hned po absolutoriu začal pracovat v divadlech téměř po celé republice – od Chebu po Ostravu. Jeho výrazné kostýmy se i v současných hrách vyznačují důslednou stylizací, je to scénograf zásadního jevištního gesta, které z výpravy činí klíčový element. Estetizace však nikdy není samoúčelná, spíš dává celku další – pro diváka nečekaný – rozměr. Spolu s režisérem Janem Mikuláškem vytvořil tvůrčí tým, který má momentálně za svou domovskou scénu Divadlo Na zábradlí. Dvakrát byl nominován na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Scénografie roku a na Českého lva za kostýmy pro film Rozkoš. Spolupracuje a vytváří kreativní koncepty pro lifestylové magazíny, módní a klenotnické značky.
 
Kamila Polívková (nar. 1975, Brno - Česká republika)
Studovala scénografii na JAMU. Vytvořila desítky výprav k českým i zahraničním inscenacím, v letech 2006 - 2012 působila v Pražském komorním divadle (Divadlo Komedie) jako kostýmní výtvarnice a scénografka. S režisérem Dušanem D. Pařízkem pracuje od roku 2005 pravidelně i v německy mluvících zemích, na scénách v Berlíně, Drážďanech, Mnichově, Hamburgu, Curychu, Düsseldorfu. V Divadle Komedie uvedla v roce 2009 svůj režijní debut Hrdinové jako my, v současnosti působí jako kmenová režisérka Studia Hrdinů. Nominaci na Cenu Alfréda Radoka získala v kategoriích Talent roku a Scénografie a na Českého lva v kategorii Nejlepší výtvarné řešení za film Odpad, město, smrt.
 
Antonín Šilar (nar. 1986, Praha - Česká republika)
Absolvoval scénografii na KALD DAMU u profesora Matáska, kde v současnosti studuje v doktorandském programu. Zabývá se fenoménem nových médií v dramatickém prostoru. Působí jako divadelní scénograf především ve spolupráci s režisérkou Petrou Tejnorovou (Nová scéna Národního divadla, Dejvické divadlo). Jako scénograf se podílel také na projektech v Helsinkách,  berlínském divadle HAU a ve Spojených státech. Je členem Vídeňské umělecké skupiny DieGruppe. Dále působí jako filmový výtvarník a ilustrátor.
 
Dominik Žižka, postprodukce, střih, realizace video esejí (nar. 1987, Budapešť - Maďarsko)
Studuje v současné době v ateliéru Interaktivní média na Fakultě umění a designu UJEP v Ústí nad Labem. Věnuje se světelným, zvukovým, prostorovým instalacím, fotografii a videu (Galerie m.odla, Galerie Jelení, Festival 736Km, Galerie Vitrínky, Muzejní noc v Jezuitském kostele v Litoměřicích). Zabývá se dokumentací uměleckých projektů (Global City Local City; Nomads Land-Praha) a festivalů (736Km Praha-Gdaňsk; Festival Histeria, Slovinsko; Spielart festival-City Works, Mnichov) a tvorbou hudby.
 
Dragan Stojčevski, scénograf výstavy (nar. 1979, Pančevo - Srbsko)
Vystudoval obor scénografie na DAMU v Praze u profesora J. Duška, v současnosti pokračuje na stejné škole v doktorandském studiu. Vedle těchto studií absolvoval také stáž na pražské AVU v ateliéru V. Kokolii. Kromě scénografie pro divadlo, realizoval řadu instalací a uměleckých intervencí ve veřejném prostoru. Intenzivně se zabývá tvorbu site-specific projektů, často ve spolupráci se skupinou Mamapapa jak v Čechách, tak i v zahraničí. Své projekty realizoval na archeologických lokalitách, v muzeích, v místech opuštěných industriálních zón či v rurálním prostředí.
 
 

Pořádá Pražské Quadriennale / Institut umění – Divadelní ústav
Za podpory Ministerstva kultury ČR
Partner: Galerie hlavního města Prahy
Poděkování:
Divadlo Husa na Provázku, Brno
Divadlo Reduta, Brno
Divadlo v Dlouhé, Praha
Divadlo Petra Bezruče, Ostrava
Klicperovo divadlo, Hradec Králové
Studio Hrdinů, Praha
Divadelní skupina Sergeant Tejnorová & the Commando, Praha
Mateřská školka Kostelní, Praha
 
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru je největší světová akce, která zkoumá oblast scénografie v celé její šíři – od scénického umění, přes kostýmní, světelný a zvukový design až po nové scénografické přístupy, jako site specific, aplikovaná scénografie, pouliční performance, kostým jako performance a mnohé další. Nadcházející 13. ročník Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru se uskuteční v červnu 2015. Tématem Pražského Quadriennale 2015 je SdílenýProstor: Hudba Počasí Politika 2013 – 2016.

www.pq.cz
 



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2019 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2632 s