Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je pondělí 23.9.2019, svátek má Berta 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 500
Registrovaní čtenáři: 504
Publikovaných článků: 12725
Komentářů: 10895


Měření



Divadlo Tramtarie Olomouc uvádí 4. premiéru sezóny 2013/2014

04.03.2014   redakce   Divadlo   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

K. Čapek, V. Kracík: R. U. R. Premiéra proběhla ve středu 26. 2. 2014 v 19:30 v Divadle Tramtarie Olomouc ve Slovanském domě. Další reprízy: 3. , 5. a 27. 3. 2014 v 19:30.

Rossumovi univerzální roboti – R. U. R. Autorská divadelní adaptace slavného science fiction Karla Čapka, které obletělo svět. Vědeckofantastické drama o konci jedné civilizace. Té naší… Zkušený autorský tým režiséra Vladislava Kracíka a dramaturgyně Lenky Jorníčkové si po úspěšné Válce s mloky zvolil již podruhé za předlohu dílo Karla Čapka, na které tentokrát nahlíží prizmatem žánru antiutopie a filmů s robotickou tematikou.

Autorský tým kolem režiséra Vladislava Kracíka se již několik let specializuje na autorské adaptace významných děl české i světové literatury. V minulých sezónách úspěšně inscenoval například Tracyho Tygra Williama Saroyana, Romanci pro křídlovku Františka Hrubína, Klapzubovu jedenáctku Eduarda Basse nebo již zmiňovanou Válku s mloky Karla Čapka. Samotné inscenace se vyznačují moderním přístupem ke klasickým látkám a snahou o současný divadelní jazyk, který ovšem nejde proti obsahovým i formálním kvalitám předloh, nýbrž se je naopak snaží vystihnout a ukázat v kontextu současné společnosti.
 
Přestože je Čapkovo R.U.R. žánrově drama, můžeme inscenaci Divadla Tramtarie dle způsobu zpracování předlohy označit jako autorskou adaptaci příběhu tohoto slavného textu.          
Obsah:
Děj se odehrává v blízké budoucnosti na tzv. Rossumově ostrově, kde sídlí továrna na výrobu umělých lidí - Rossumově Universálních Robotů. Příběh se začíná v době, kdy byl vyvinut zcela nový typ, který je téměř k nerozeznání od lidí. Do střežené továrny R.U.R. nelegálně vnikne Helena Gloryová, ekologická aktivistka, která chce najít důkazy o nehumánním zacházení s těmito živými stroji. Je ale zadržena ochrankou a předvedena před samotného ředitele R.U.R Harryho Domina. Ten Helenu ovšem neočekávaně nevykáže z ostrova, ale naopak ji nabídne neomezený studijní pobyt. A Helena tuto nabídku přijme. Za krátkou dobu se do Harryho zamiluje a vezme si ho za muže.
 
Děj pokračuje o dva roky později. Robotů nové řady se již prodali miliony kusů a ve světě se začínají množit válečné konflikty mezi lidmi a roboty, kteří vyhlásili lidem válku. Ačkoliv roste nebezpečí zůstat na ostrově, Harry před Helenou veškeré informace ohledně světové války tají. Když vyjde pravda najevo, Rossumův ostrov je již obklíčen robotickými vojáky. A pro skupinu lidí zabarikádovaných v továrně začíná boj o přežití…
 
Inscenační klíč:
Zvolenou látku Karla Čapka považujeme za mnohovýznamovu záležitost, která vyžaduje jasné pevné interpretační uchopení. V rámci aktualizace jsou potlačeny rysy spjaté s dobou vzniku textu (1920), jako například odkazy varující a předjímající druhou světovou válku. Žánrově chápeme R. U. R. jako antiutopii, inspiračními zdroji tedy bude Zamjatinovo My, Orwellovo 1984 či Vonegutovo Mechanické piáno. Výraznou inspirací budou také slavné hollywoodské filmy s tematikou lidských klonů a robotů (Blade Runner Ridleyho Scotta, Ostrov Michaela Baye či Já robot Alexe Proyase). Formálně je inscenace vedena v již pevných kolejích poetiky Divadla Tramtarie, pro které je charakteristický rychlý způsob vyprávění, filmový střih či montážní forma. Autorkou divadelní scény a kostýmů je zkušená výtvarnice Dagmar Maturová (Romance pro křídlovku, A za Tracym Tagr). Již tradičně je jedním ze stěžejních inscenačních postupů využití filmové projekce, za kterou stojí filmový režisér Jan Haluza. Výraznou složkou inscenace je autorská hudba, která vzniká pod taktovkou Martina Peřiny. V hlavní roli Heleny Gloryové se představí Bára Šebestíková. V hereckém obsazení se kromě předních tváří souboru Divadla Tramtarie představí také hostující Miroslav Černý, který již účinkoval na mnoha profesionálních divadelních scénách (Městské divadlo Šumperk, Městské divadlo v Chebu, Divadlo Polárka Brno atd.) Novou tváří je také čerstvá absolventka JAMU Brno Paulina Labudová.              
 
Autorský tým
Scénář: Karel Čapek, Vladislav Kracík
Režie: Vladislav Kracík
Dramaturgie: Lenka Jorníčková
Hrají: Miroslav Černý j.h., Barbora Šebestíková, Marek Zahradníček, Václav Stojan, Paulína Labudová j.h., Petra Konvičková, Zdeněk Svobodník j.h., Dáša Rybářová a Jan Konopčík
Hudba: Martin Peřina
Scéna a kostýmy: Dagmar Maturová, Angelina Dagmar Mádrová
Light design: Aleš Hejral
Zvuk: Roman Vičík
Technická spolupráce: Aleš Hejral, Přemek Šupík
Projekce: Jan Haluza
Plakát: Markéta Rosendorfová
 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2019 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2497 s