Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je středa 20.11.2019, svátek má Nikola 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 501
Registrovaní čtenáři: 505
Publikovaných článků: 12762
Komentářů: 11041


Měření



Slavný japonský audio-vizuální umělec Ryoji Ikeda v Plzni

07.07.2015   redakce   Divadlo   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

V Londýně jeho 15km vysoká světelná věž připomněla oběti 1. světové války, jeho pulzující instalace rozsvítily newyorský Time Square, nadchly návštěvníky Museum of Modern Art v New Yorku, Museum of Contemporary Art v Tokiu, Ars Electronica Center v Linzi, Barbican Center v Londýně, festivaly Sonar, Elektra či Festival d’Automne v Paříži... a nyní jedna z nejvýznamnějších osobností současného vizuálního japonského umění, multimedialista, performer a skladatel elektronické hudby Ryoji Ikeda přijíždí na pozvání Japan Festu 2015 v rámci projektu Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015 do západočeské metropole.

Do prostoru Malé scény Nového divadla (Black Box) připravil pohlcující audio-vizuální instalaci nazvanou test pattern [n°7], která zde bude ve středoevropské premiéře k vidění od 2. července do 11. srpna. Ryoji Ikeda, který za loňský rok získal prestižní cenu Prix Ars Electronica Collide@CERN 2014, v ní zkoumá absolutní limity výkonu současných digitálních technologií a vnímání lidského vědomí. Pořadatelé proto nedoporučují návštěvu osobám citlivým na ostré záblesky, rychlé změny světla a intenzivní zvuky.


Test pattern je systém, který převádí jakýkoliv typ dat (text, zvuky, fotografie nebo filmy) na grafiku čárových kódů a binární vzory složené z nul a jedniček. Návštěvníci jsou tak vtaženi do blikajících, pulzujících a posunujících se světelných obrazců a zároveň do zvuku, jehož rozsah se pohybuje od cvakání přes počítačové zvuky až po hluboké dunění. V Plzni Ryoji Ikeda připravil sedmé pokračování této instalace, která byla k vidění již v Sydney, Paříži, Madridu, Yamaguchi a New Yorku. Pro prostor Black Boxu (malé scény) Nového divadla připravil komornější verzi na prostoru 14x14 metrů s podlahovou projekcí. Ryoji Ikeda neposkytuje rozhovory a ani se nenechává fotografovat. Věří tomu, že mluvením o svém díle by snižoval jeho účinek.


“Jedním z nejpozoruhodnějších a nejpůsobivějších děl v rámci Vivid festivalu byla ohromující instalace Ryoji Ikedy,” zhodnotil instalaci v Sydney s pořadovým číslem 5 webový portál Megaphoneoz.com a pokračoval: “Nejvíce si ji užily ale děti. Skákaly bez obav do světelných vzorů, běhaly, snažily se chytit pruhy světla, zatímco dospělí se drželi zpátky, dokud jejich oči nepřivykly celém vjemu. Na celé instalaci je nejlepší kontrast mezi lidskými postavami, jejich měkkými, přírodními konturami a strojovou geometrií díla s počítačově perfektními rytmy,” uzavřel portál.


„Ryoji Ikeda je skutečným příkladem interdisciplinárního umělce. Ve svých audiovizuálních instalacích se mu podařilo geniálně skloubit chladnou racionalitu nejmodernějších technologií s lyrikou a hlubokými emocemi, kognitivní vědy s architekturou, vědecké teorie s uměním. Návštěvník jeho instalací prožije po prvotním otřesu a jisté nevolnosti zkušenost, která působí až na buněčné úrovni,“ popisuje Ivo Hucl, umělecký ředitel projektu Japan Fest 2015.


Ryoji Ikeda se narodil v Japonsku, ale v současné době žije a pracuje v Paříži. Svojí hudbou a zvukově vizuálními instalacemi Ikeda zkoumá základní charakteristiky reality a zvuku. Velmi často

používá tóny a hluky na okrajích frekvencí vnímatelných lidským sluchem; o některých se posluchač dozví až chvíli po jejich odeznění. Vizuálně a rytmicky jsou jeho instalace nepředvídatelně pestré, plné diskrétních šumů, bleskových prostřihů (až několik stovek snímků za sekundu) a záplav binárních vzorů, které představují jakási obrazová a zvuková haiku. Ryoji Ikeda vystavuje v nejvýznamnějších galeriích světa. Za své inovativní a radikální přístupy k elektronické hudbě obdržel v roce 2001 prestižní cenu Zlatý Nica.


 
Vstupenky do Black Boxu Nového divadla v Plzni stojí 100,- / 50,- Kč, se vstupenkou z DEPO2015 sleva 50%, se vstupenkou na Rock for People Europe 3 – 10. července je vstup zdarma.




Doprovodný program v DEPO2015

Koncert kapely Sklenik


1.7. 20.30

Vstupné: zdarma

Vychutnejte si zahřívací hudební předkrm neobvykle před delikátním japonským hlavním programovým chodem v podobě výstavy test pattern [n°7] Ryoji Ikedy. Nechte se rozpálit v Klempírně v DEPO2015 pražskou indie popovou bandou Sklenik, která se momentálně vyhřívá na výsluní české elektronické scény díky své druhé desce Champagne Cork Pop, kde se elektronické beaty míchají s klasickými nástroji. A že můžou bouchnout šáňo a slavit, jejich album plné suverénních a zároveň křehkých popových melodií říznutých punkovými beaty se okamžitě vyšvihlo na přední příčky na Radiu 1 a Expres Radiu.


KinocirKus – Continuum

11. 7. – 31. 7.


Interaktivní audiovizuální instalace Continuum z dílny v Praze sídlícího mezinárodního VJského spolku KinocirKus rozvíjí původní koncept díla Relief autorky hlavního námětu Kristýny Balabán. Touha po rodné krajině se zde transformuje do touhy po končinách tak vzdálených, že kontakt s nimi je zatím možný pouze v myšlenkách či zprostředkovaně, pomocí uměleckého díla. Přesně takový je Mars. Instalace využívá kontrastu mezi použitým materiálem (studeným, neživým a nekonečně se opakujícím) a krajinou (živá, organická a jedinečná), kterou tento materiál po vdechnutí tvaru představuje. Každý návštěvník pak svou haptikou a gestikou získává vlastní jedinečný zážitek z místa tak blízkého i vzdáleného zároveň.

Autoři: KinocirKus kolektiv, Kristýna Balabán (námět, realizace), Adam Široký a Nicola Pavone (programming, videomapping, realizace), Kryštof Koenigsmark (zvuk, realizace) a další.


Zvednuté stéblo z východu

Malý festival experimentální hudby

Tomáš Procházka a Petr Vrba – Poisonous Frequencies

23. 7. 20:00


V pseudo-kytarovém duu Poisonous Frequencies objevuje Petr Vrba zvukové možnosti elektrifikované trubky převlečené za elektrickou kytaru a Tomáš Procházka alias Federsel pokračuje v experimentech s hledáním limitů toho nejhnusnějšího kytarového zvuku. Vzniklá směs je mixem rocku, noise a postupů neidiomatické improvizace. V tomto ohledu hudebníci pokračují ve výzkumu stejných limitů, které inspirují i Ryoji Ikedu.


Opening Performance Orchestra a Magadan – Zvednuté stéblo z východu

30. 7. 20:00


Projekt Zvednuté stéblo z východu vznikl speciálně k výstavě Ryoji Ikedy v rámci festivalu Japan Fest 2015 ve spolupráci souboru Opening Performance Orchestra a dvoučlenného hudebního tělesa Magadan. Oba soubory se věnují jak vlastní hudební tvorbě, tak i reinterpretaci děl myšlenkově spřízněných autorů. Výsledkem bude uvedení skladeb japonského performera Hiroshi Hasegawy, zakladatele legendárních C. C. C. C., jedné z prvních japonských noisových formací. Ve skladbě zazní autentické úryvky z Hasegawových skladeb, které budou podrobeny elektronické dekompozici, i autentický hudební materiál připravený pouze pro tuto příležitost.




Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2019 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2524 s