Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Kulturní akce . RSS . Tiráž ...  Dnes je úterý 17.10.2017, svátek má Hedvika 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 498
Registrovaní čtenáři: 1758
Publikovaných článků: 12267
Komentářů: 10738


Měření



FOTOREPORTÁŽ: Když kola už se netočí

25.02.2017   Radim Cejnar   Rozhledy   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

„Šťastný je, kdo se na stará kolena nestydí hrát si s elektrickým vláčkem svého vnoučka a kdo, jsa při tom přistižen, rád dozná, že ho to baví.“ (Adalbert Ludwig Balling) 

A co teprve, když vláček není jen model, když mašinky jsou opravdové, když chybí jim jen oblaka páry, která je kdysi dávno provázela na jejich cestách, a když jen kola už se netočí? 

Ten pocit může zažít každý, kdo vstoupí do dopravní haly Národního technického muzea, obrovský prostor do výše několika pater, nad hlavou letadla zavěšená na ocelových lankách, a před vámi, za řadami vystavených vozidel, parní lokomotivy… Mohutná kola některých z nich vzbuzovala respekt, mě ale nejvíce potěšila „kapesní" mašinka, tiše odpočívající v rohu haly a ukrytá před zraky návštěvníků mnohem většími exponáty…

 

Trasy železnic svazovaly koleje, ale co když se člověk vznesl do výše?

„Cesty nás totiž po staletí klamaly… I my jsme chodili po křivolakých cestách. Ty se vyhýbají neplodné půdě, skalám, pouštím, řídí se potřebami člověka a jdou od pramene k prameni… Letadlo letí rovnou čarou. Nyní, osvobozeni od návyků třeba milých, zproštěni své závislosti na studnách, míříme přímo k vzdáleným cílům. A tu teprve z výše svých přímočarých drah objevujeme tu pravou podezdívku, vrstvu kamení, písku a soli, na níž se jen tu a tam, jako chomáček mechu na kameni, odvážně uchytil život." (Antoine de Saint-Exupéry)
 



Baví mě pozorovat detaily a věci z různých úhlů. Vrtuli směřující do čtyř stran, která jako by chránila vystavený letoun, a varovala „dál už ne“… Nebo jeho podvozek, který musí umožnit nejen hladký rozjezd při vzletu, ale utlumit i ne vždy jemné dosednutí při návratu na zem… A dokázali byste spočítat, kolik nýtů je potřeba jen na kryt podvozku?

 
 

„Nikdy nemyslím na budoucnost. Přijde i tak dost brzy“.(Albert Einstein)
A tak dost brzy zvuk vrtulí rozrážejících vzduch nahradil hukot proudových motorů… Centrální hala ale není nekonečná, nemůže pojmout všechny stroje, které kdy nesly na křídlech červenomodrobílou trikolóru. Tedy ve skutečné velikosti. Modely však tolik místa nepotřebují…
 


Ale zpět na zem, mezi elegantní stroje z minulého století, a zpět k mým oblíbeným citátům…
„Stupňování přepychu: vlastní auto, vlastní vila, vlastní názory“. (W. L. Brudzinski)
Prezident, ten si mohl dovolit nejen prezidentskou limuzínu…
 




Řekne-li se Jawa, první, co se člověku vybaví je motocykl a z barev červená… To, že Jawa nemusí mít kola jen dvě, ale mohla mít i čtyři, jsem si uvědomil až při pohledu na nápis mezi předními světly dvoudveřového autíčka, i když jeho červená barva se mi snažila napovědět již předtím…   

 
 

A nemůže chybět ani jeden unikát. Nemá vyhřívanou sedačku, parkovací automat, ba ani střechu, zato uvnitř ukrývá motor mnohonásobně silnější než běžné vozy vyráběné ve stotisícových sériích, jeden z 11 vyrobených, ale jen 9 dochovaných Mercedesů Benz W154. Nezajímaly mě však parametry vozu, zaujala mě především jeho silueta vykreslená v jemném světle haly, vystupující z okolní šedi…  
 


 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Kulturní akce . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2017 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0732 s