Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je úterý 31.3.2020, svátek má Kvido 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 500
Registrovaní čtenáři: 506
Publikovaných článků: 12839
Komentářů: 11068


Měření



HAMLET – TV tip – filozofická tragédie s akčním hrdinou

27.12.2019   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Není snad nikdo, kdo by neznal tragický příběh melancholického prince, jenž mstí vraždu otce a sám se žene do záhuby. Stále noví a noví interpreti se na divadlech předhánějí v jeho ztvárnění a noví režiséři se snaží ozvláštnit klasické téma a dát mu novou tvář. Filmový divák nedá dopustit na dva neslavnější (a určitě nejlepší) filmové Hamlety – Grigorije Kozinceva s nervně intelektuálním Innokentijem Smoktunovským (1964) a především na „klasiku“ – přesvědčivě patetického Hamleta Laurence Oliviera, který kromě režie ztvárnil i titulní  roli.

 


 Výčet filmových Hamletů by byl dlouhý. Do režie se pustili třeba Tony Richardson 1969), Kenneth Branagh (1996) či naposledy Michael Almereyda (2000) a filmu podle Shakespearova námětu se zhostili i filmaři třeba v Srbsku, Kanadě, Dánsku či Indii. Zvláštní místo má pak Hamlet ztělesněný dánskou divou němého plátna Astou Nielsenovou (1920). Pustit se do souboje s předchozími slavnými divadelními i filmovým tvůrci chtělo od Franco Zeffireliho odvahu. Měl již se Shakespearem zkušenost. Velice se mu vydařilo ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY (1967) s Elizabeth tTylorovou a Richardem Burtonem a velkou porci odvahy projevil při natáčení ROMEA A JULIE (1968), kdy svět s údivem zíral, že do rolí slavných milenců obsadil mladě představitele, skoro ještě děti.
Mel Gibson
Pro výběr Hamleta také zariskoval. Když prý viděl v kině americký film SMRTONOSNÁ ZBRAŇ tak během projekce vykřikl: “Ten chlapík - to je Hamlet.“ Jednalo se o tehdejší hvězdu akčních filmů Mela Gibsona. Filmový svět byl opět šokován a s napětím čekal, jak se s jednou z nejnáročnějších rolí divadelních prken i plátna Gibson vypořádá. Kupodivu sice zvláštně, ale dobře. Není to již křehký, zádumčivý, citlivý a zranitelný muž, snílek, který přemáhá vlastní nemohoucnost. Je to Hamlet akce, cloumají jím vášně provázené siláckými gesty. „Bez problémů se mění ze vztekem zmítaného anděla pomsty v cynického moralistu a vzápětí se bojovně ohání těžkým mečem,“ píše zn. -en v časopise Video plus. Otázka „být či nebýt“ není v popředí zájmu, tím je akceschopnost  a vášnivost hrdiny, který neváhá se prudce pohádat s matkou či vykonat pomstu. Skoro až rambovský hrdina byste mohli říci. Karel Souček ještě podtrhuje: „Ukázněný Gibsonův herecký projev bere dech. Jeho čisté, modré oči dokáží vyjádřit smutek s takovou přesvědčivostí, že divákům mrazí v zádech“ 

Vedle Mela Gibsona vystupují ve filmovém Hamletovi jako Ofélie Helena Bonam-Carterová, krále Klaudia ztělesnil Alan Bates a nejvyššího komořího Polonia Ian Holm. Nesmí chybět ani duch, jímž je Sam Shepard. Všechny ale dokonale přehrává Glen Closeová, o jejímž výkonu napsala Renata Jarošová, že zde „předvedla solidní studii ženy středního věku, která ještě touží naplno žít a jejíž touha přehlušuje všechno ostatní: lásku k synovi i schopnost dívat se na svět a lidi střízlivýma očima.“

Mel Gibson, Helen Bonham-Carterová
Zeffirelli je pečlivý i při výběru prostředí – Hrad Elsinor je opravdu obydlený, natáčelo se ale i na monumentálních anglických hradech Doveru, Blacknessu a Dunnottaru. Kostýmy odpovídají době a jsou patřičné vznešené, kamera vnáší neustálý pocit chladu a vlhka, což podtrhuje všudypřítomný hluk mořského příboje. Vše podbarvuje hudba zkušeného Ennio Morriconeho. Původní Shakespearovy dialogy jsou kvůli dramatičnosti kráceny tak, aby děj měl patřičný spád a také proto, že film cílí na mladé diváky, jimž by původní veršovaný text přišel anachronický. 

Alan Bates, Glenn Closeová
Režisér několikrát zopakoval, že chtěl docílit hry plné barvitosti a že odmítl vydestilovanou mátožnost a nahradil ji tělesností a brutalitou. Kritika mu vyčítala, že se příliš podbízí komerčním tlakům doby, „Zlé skutky prozradí se, i kdyby celý svět měl je krýt,“ říká jedno z poselství Hamleta. A Karel Souček dodává: „Režisér Zeffirelli nám předává trochu jiné poselství – vraťme se k Shakespearovým hrám a hledejme v nich moudrost. A tu potom uctívejme i v životě.“
Foto: csfd.cz, en.wikipedia.org
********************************* 
HAMLET
Velká Británie, USA, Francie 1990,  režie Franco Zeffirelli
uvádí v pátek 3. ledna ČT art od 21,50 hodin

 
 


 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2614 s