Rozhovor s Aňou Geislerovou: O róbě, která nemá obdoby i obyčejně o pivu
03.07.2023
Michaela Wilhelmová
Film
Nejlepší bublinky ve Varech se tento rok fyzicky prošly i na jeho nejprestižnějším a nejžádanějším místě – na ikonickém červeném koberci. Haute couture je nejen inspirovaná plzeňskými bublinkami piva, ale je rovnou z plzeňského ležáku ušitá. První róba na světě z piva Pilsner Urquell je unikát a nemá obdoby. Její příběh započal v srdci Plzně, poté jsme se přesunuli do Austrálie a výsledek jste mohli vidět při zahájení festivalu po velkolepém odhalení na červeném koberci. Šaty oblékla jedna z nejobsazovanějších českých hereček a milovnice Pilsner Urquell – Aňa Geislerová, na kterou byla róba na míru šitá.
Atmosféra filmových festivalů se obvykle spojuje spíš se šampaňským než s pivem. Jak to vnímáte?
Strašně se mi líbiloprávě toto spojení. Do Karlových Varů na filmový festival rozhodně patří i něco jiného než tradiční bublinky šampaňského. Pivo piju ráda. Dodržuji tradici, kterou drží hodně Čechů: pokud někam letím z Letiště Václava Havla v Praze, před odletem si dám jednu rozlučkovou plzničku. Nedokážu si představit nic jiného.
Jak to máte doma?
V naší rodině se pije spíše pivo, ale i na víno nezapomínáme. Se sestrami a bráchou rádi chodíme tzv. sourozenecké pivo do Lokálu na plzeň. Strejda si zase pro změnu chladí basičku v potoce.
Jak jde pivo dohromady s róbou a filmem?
Líbí se mi spojení elegance – žena – červený koberec – orosený půllitr. Připomíná mi to film Postřižiny s úžasnou Magdou Vašáryovou.
Je to specificky česká věc,ve spojení s Karlovými Vary a filmemje to silná kombinace.
Co vám proběhlo hlavou, když vás Pilsner Urquell oslovil s nabídkou spolupráce na Karlovarském filmovém festivalu a vynesení šatů z piva?
Když se ke mně před několika měsíciten nápad dostal, říkala jsem si „ajéjej“, snad to nebude něco jako chodící člověk v půllitru, takový ten klasický sportovní maskot. Ale potom, co jsem viděla moodboardy a zjistil, že má šaty na starosti Jakub Polanka, kterého dobře znám, nebylo proč váhat. Úplně jsem si samozřejmě nedovedla představit, co to bude za materiál. První kontakt s tkaninou byl zvláštní. Struktura je spíše jako umělákůže, ale působí organicky, jako něco živého. Byla jsem velmi zvědavá, jak se vše bude vyvíjet a co z toho vznikne.
Jak to dopadlo?
Je to velmi výjimečný materiál, a když ho neznáte, nevíte, jak se bude ve skutečnosti chovat.Bylo třeba všechno vyzkoušet. Výsledek je krásný, nesmírně fotogenický, jako když „Aňa vystupuje z pivní pěny“. Jsem velmi spokojená. Róba je krásná sama o sobě, a tomu se přidáváoriginální příběh materiálu. Šaty jsou křehké, působí étericky, podle mě jsou připravené zazářit.
Byla to výzva?
Pro mě to tak náročné nebylo, to spíše pro Jakuba, který s přípravoustrávil spoustu času a vyhrál si s každým detailem. Na šatech je víc než 4 tisíce komponentů, které jsou ručně stříhané a lepené.
Jak vnímáte spolupráci s Pilsner Urquell?
Cítím se poctěna, že jsem to mohla být já. Celá příprava projektu musela strašně dlouho trvat,byl za tím výjimečný nápad… Ze spolupráce s Pilsner Urquell jsem nadšená. Kdyby to byl někdo jiný, tak bych té dotyčné absolutně záviděla. Velmi si toho vážím.
Šaty jsou velmi specifické. Nemáte obavu, jak se budou chovat? Přece jen je to ojedinělý materiál…
Červený koberec, to je jen krátká chvíle násobená počtem fotografií, které při tomto okamžiku vzniknou a objeví se v médiích. Se šaty určitě nebude problém, vyzkoušeli jsme, jak se v nich pohybovat, fotit, víme, jak se chovají ve světle, natáčeli jsme je. Myslím, že to bude skvělé.
Který z filmů, ve kterých jste hrála, máte nejraději?
Čím jsem starší, tím raději se na své filmy dívám. Kritická nálada slábne, mám třeba pocit, jako bych se dívala na dceru. Vždy jsem měla ráda filmy pro pamětníky, a některé z „mých“ filmů už pomalu do této kategorie patří. Ale nevyhledávám své filmy nějak programově, prostě kdy na nějaký narazím v TV, tak se ráda podívám.Naposledy jsem takhle uvízla u Občanského průkazu. Mám ten film moc ráda.
Co je pro vás v práci důležité?
Mám ráda, když se věci dotahují. V mém charakteru je něco jako hlídač, uklízeč, člověk, který dbá na termíny a pořádek. Takový můj vnitřní diktátorek. Každá práce si žádá něco jiného, ale když pracuji, tak pracuji. Oceňuji profesionalitu, ráda beru věci vážně. Někdy jsem přísná, náročná na sebe i na ostatní, ale myslím si, že je to správné.Na přísné učitele ze školy vzpomínám s láskou, protože uměli naučit. V Česku máme tendenci věci zlehčovat, ironizovat.Ale měli bychom se naučit věřit tomu, že děláme a umíme ty nejlepší věci a dát jim maximum.
Na čem teď pracujete?
Možná bych zmínila, že jsme se sestrou staly ambasadorkami světového Expa v Japonsku Osaka 2025. také chystáme výstavu o našem tátovi. Na příští rok chystáme velkou výstavu kaligrafií, fotografií a překladů našeho táty, Petra Geislera, ve vile Pellé. Ester je hlavní kreativní silou, já jsem spíš ta produkční. A hlavně je sezóna jahod a meruněk, takže budou marmelády a chalupa.
Celý příběh této róby stojí za to odvyprávět od začátku. Látku, ze které jsou šaty ušity, vyrobili v australské firmě Nanollose, zabývající se především produkcí mikrobiologické celulózy z organických materiálů. “Když jsme byli osloveni, abychom vytvořili z piva Pilsner Urquell nový materiál, ze kterého se budou šít šaty pro slavnostní příležitost, říkali jsme si, že to bude náročný, ale velmi vzrušující projekt.” říká CEO firmy Nanollose, Wayne Best.
Odvážný a revoluční projekt, na jehož konci vzniklo unikátní dílo, se podařil. Po třech měsících prací v laboratořích Nanollose bylo vyrobeno 15 metrů unikátního organického materiálu připomínajícího kůži. Vědci k jeho vytvoření použili přibližně 300 litrů piva Pilsner Urquell. Využili proces fermentace, který přeměňuje látky obsažené v pivu v hustou “tkaninu” mikrobiální celulózy, což je přírodní polymer podobný bavlně.
Proces výroby začal „naočkováním“ piva Pilsner Urquell speciální přírodní bakterií. Poté se dva týdny čekalo,až bakterie odvedou ve velkoplošných nádobách svou práci a základní surovina bude připravena ke “sklizni”. V této fázi byla mikrobiální celulóza hrubým, tlustým a vodou nasáklým materiálem připomínajícím želé.
Na první pohled bylo patrné, že materiál z piva absorboval hodně přírodních barviv. Cílená barevnost finální látky však byla podstatně světlejší, a tak musel materiál projít dodatečným procesem zesvětlení.
Po vyčištění byla celulóza připravena na další zpracování, tedy změkčení za použití rostlinného změkčovadla.Pokud by tento krok vědci neprovedli, byl by materiál po usušení příliš tvrdý a křehký pro další zpracování.
Sušení materiálu zabralo 4 dni, v průběhu kterých se vlhký a měkký materiál přeměnil na velmi pevný ale pružný arch.
Celý proces úprav, který představoval dohromady až 5 týdnů, vyvrcholil závěrečným voskovaným postřikem. Tenuž látce z piva Pilsner Urquell jen dodal voděodolnost a nádherný lesk, aby róba mohla
skutečněna červeném koberci zazářit. Látka připravená k exportu byla opatrně zabalená a po několika částech zaslaná do Evropy k úvodnímu zkoumání, jaké krejčířské zpracování bude nejlepší pro celý projekt. Unikátní materiál dal vzniknout nádherným šatům, které na svět přišli z rukou předního českého návrháře Jakuba Polanky.