Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je úterý 22.9.2020, svátek má Darina 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 503
Registrovaní čtenáři: 510
Publikovaných článků: 12948
Komentářů: 11150


Měření



Žebrácká opera na tahu

12.02.2006   Jan Kobera   Divadlo   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Na sklonku loňského roku se u příležitosti třicetiletého výročí Divadla Na tahu konala v Žižkovském divadle přehlídka „3x s Václavem Havlem od začátku“. V jejím rámci uvedl režisér Andrej Krob svou již třetí inscenaci Žebrácké opery, Havlovy adaptace látky Johna Gaye.

Světová premiéra této hry tehdy již zakázaného autora se „slavně“ (či neslavně?) odehrála v roce 1975 v počernickém divadelním sále v hostinci U Čelikovských, policejně rozehnaná, po níž následovala tvrdá perzekuce ze strany státních orgánů jak vůči iniciátorům, tak i divákům. S touto inscenací se datuje i vznik Divadla Na tahu, jakožto volného souboru (ne)herců, kteří se scházeli právě nad divadelními texty povětšinou Václava Havla, aby je později předvedli byť jen omezenému okruhu přátel... A to pod vedením tehdejšího jevištního mistra Divadla Na zábradlí Andreje Kroba (který po této premiéře šel již jen „od lopaty k lopatě“).

Základní motiv celé hry je stále stejný - ústředním motivem je souboj dvou zločineckých band: utkává se William Peachum, postarší otec rodiny, s kapitánem Macheathem, mladým, ambiciózním a drzým konkurentem, navíc proslulým děvkařem. Cíl je jediný: zničit druhého dřív, než on zničí mne. Účel světí prostředky.

Žebrácká opera není absurdní drama – Havel se drží tématu, spíše než o vystavěnou kompozici, tak typickou zejména pro tohoto autora, jde o komedii v pravém slova smyslu. Autor se přesto nezapře: podsvětí v jeho pojetí promlouvá vytříbeným, takřka akademickým jazykem, s elegancí hodnou nejvyšších vrstev a přiměřenou dávkou cynismu a ironie. A tak jsme opět, tak jako v jiných Havlových hrách, svědky monstrózních „ukecávacích“ monologů, formálně dokonalých, ve nichž stihne postava říci „A“ a zároveň přesvědčit všechny okolo, že stejně tak platí a logickým důsledkem je i „non A“. A v honbě za převahou nad protivníkem se tak před námi rozehrává sled důmyslných intrik a neustálých zvratů, důsledky snahy ovládnout za každou cenu, byť za cenu spolupráce s policií či třeba i nastrčení vlastní dcery do postele protivníka. „Kdo neví, že slouží, slouží nejlépe“, jenže... kdo si může být něčím vůbec jistý?

Divadlo Na tahu – Žebrácká opera

režie: Andrej Krob
scéna a kostýmy: Jan Dušek
hrají: Macheath: Zdeněk Kupka
Peachum: Radek Bár
Lockit: Karel Beseda
Filch: František Olšovský
dále hrají: Kateřina Krobová, Tereza Dlasková, Lenka Hušková, Vítek Březka, Vojtěch Efler, Ivo Bureš, Irena Holemá, Jana Šťastná, Martina Břeňová, Julie Válková, Eva Čandová, Marie Rapantová, Jan Hanys, Daniel Vavřík, David Bělohradský, Jan Ruml, Lucie Domesová, Milan Švehelka, Zdeněk Škrdlant a další.

 

Zdroj fotografie: Divadlo Na tahu

 



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0716 s