Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je čtvrtek 11.8.2022, svátek má Zuzana 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 507
Registrovaní čtenáři: 518
Publikovaných článků: 13257
Komentářů: 11310


Měření



Tučné vitamíny organismu chutnají

06.04.2006   Jindřiška Kodíčková   Rozhledy   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Vitamíny jsou pro nás velice důležité. Zvyšují obranyschopnost organismu, chrání před nachlazením, zvyšují kondici a prospívají i pleti, trpící výkyvy počasí. To umí právě vitamíny rozpustné v tucích.

Vitamin A (retinol) je základním růstovým faktorem pro děti, udržuje zdravé oči a pokožku. Dostatek je zárukou plodnosti. Nedostatek může způsobovat šeroslepost, akné a suchou zrohovatělou pleť.
Lze ho přijímat i ve formě beta - karotenu, z něhož si tělo áčko vyrobí samo a tudíž nehrozí předávkování, jež je nebezpečné pro těhotné ženy. Najdeme ho v ovoci, zelenině, mléčných výrobcích a vejcích. V optimálním množství zahání tělesnou i duševní únavu, dodává elán.

Vitamin E (tocoferol) čerpáme z rostlinných panenských olejů, müsli, rybích konzerv, ořechů, žloutků, avokáda a celozrnné mouky. Tělo ho vstřebává pouze společně s tukem, vyživuje nervovou soustavu. Společně s vitamíny A a C chrání před volnými radikály ( to jsou agresívní molekuly kyslíku, jež mohou vyvolávat rakovinu). Prokrvuje a zabraňuje předčasnému stárnutí buněk a tkaniv, hraje důležitou roli při metabolismu bílkovin, cukrů a tuků, udržuje aktivitu některých enzymů. Při jeho nedostatku hrozí vyčerpanost způsobená anémií, křeče v nohách, rychlejší stárnutí pleti.

Vitamín D (calciferol) si umí vytvořit tělo samo. Už po 10 minutách na slunci se vytvoří postačující množství. Zvýšit jeho dávku můžeme konzumací tučných mořských ryb, avokáda, mléka, vajec a másla. Reguluje vstřebávání fosforu a vápníku a tím chrání kosti a zuby. Ovlivňuje metabolismus minerálů. Při nedostatku se zvyšuje možnost infekce, křivice a osteomalacie.

Vitamín K najdeme v kapustě, květáku, brokolici, kysaném zelí, zeleném čaji a vejcích. Velká část vitamínu K se tvoří přímo v lidském střevě prostřednictvím bakterií. Má dobrý vliv na hormonální hladinu a pomáhá udržet dobrou náladu. Řídí spolu s vitamínem D vývoj kostí a ovlivňuje srážení krve. Při jeho nedostatku se rány špatně hojí, často nastává krvácení nejen z nosu a dásní, ale i ve vnitřních orgánech.

Vitamíny jsou přírodní látky a při respektování doporučeného dávkování, zejména u těch rozpustných v tucích, které se v organismu hromadí, nehrozí nebezpečí předávkování. To nemá lepší léčebný účinek, naopak by mohlo být příčinou vážných nemocí.

Nedostatek vitamínu organismu neprospívá a způsobuje určitá specifická poškození. Za normálních výživových podmínek se v našich krajích hypovitaminóza nevyskytuje, připadá v úvahu pouze při jednostranné stravě, drastických dietách a metabolických onemocněních. Léčí se poměrně snadno přidáním potřebných vitamínových doplňků.

Nadbytek jednoho vitamínu zvyšuje spotřebu dalších a mohou se tak vytvořit projevy nedostatku. Proto jsou výhodné multivitamínové přípravky. Množství vitamínů zde není zpravidla vysoké a tudíž nezpůsobuje problémy.

Zdroj obrázku:google.com



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2022 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0452 s