Podstata nelidskostiTvůrčí psaní 37 - SlangKŘÍŽE HORSKÝCH OSADÓ, rána mého dětství TAJEMSTVÍZázračně splněné přání
PIANISTA - TV TIP - Hudebník, který přežil holocaustVRÁNA – TV tip – Městem se šíří zloFOTOPOSTŘEHY: Co dělá psa psemVolvo, traktor a kočárekPražské ptactvo 1800-2020: Vzlet hrdiny ve jménu ptáků a svobodySmršť: Mrazivý mysteriózní thriller, který otřese vašimi smyslyFestival světla BLIK BLIK oslaví prameny a českou hudbuHelena Třeštíková oceněna Řádem umění a literaturyMekyho hity v symfonickém hávu okouzlí O2 Švandovo divadlo uvede hru Štyrský/Toyen/HeislerRidina Ahmedová své sólové představení Sádlo i projekt MojKouzlo Svěrákova vyprávění ožívá v audioknize
Nabídka mediálního partnerství
www.ngprague.cz
www.muzeummontanelli.com
www.fenixradio.net
www.egmont.cz
www.divadlotramtarie.cz
www.divadloviola.cz
www.paseka.cz
www.dokoran.cz
www.metafora.cz
www.atlantis-brno.cz
www.fragment.cz
www.argo.cz
www.audioteka.cz
www.druhemesto.cz
www.pozitivni-noviny.cz
www.ivysehrad.cz
www.libri.cz
www.bezruci.cz
www.divadlodisk.cz
www.divadloaha.cz
www.zizkovskedivadlo-jc.cz
www.patart.cz
divadlo.zlin.cz
www.albatros.cz
www.academia.cz
www.comicscentrum.cz
www.nakladatelstvicas.cz
www.zooplzen.cz
www.vosp.cz
www.balet-praha.cz
www.jota.cz
www.advaita.cz
Puzzle komorních melodramat s podtitulem „Neobyčejné příběhy o obyčejných lidech“ od skutečného mistra v oboru, Francouze Clauda Leloucha…Skoro to chce odvahu, říct: Nuda to není, ale žádné druhé Amores Perros určitě nečekejte.
V poslední době se roztrhl pytel s filmaři, kteří se (jakoby navzdory velkorozpočtovým americkým produkcím) snaží dokázat, že nejintenzivněji diváka zasáhne scénář, který jako by vystřihli z jeho života, a že z dlouhých záběrů lidských tváří se dá vyčíst víc, než z celé sekvence akčních scén. Oscary ověnčeného Leloucha, který už má na svém kontě pěkných pár desítek podobně laděných snímků, z takového populismu rozhodně vinit nelze. I on by si měl ale dávat pozor na to, aby slupka filmu, přitažlivá svou nezávislostí i zvučným jménem režiséra, skrývala dostatečně hluboký obsah.
Lelouch sám je o této hloubce bezpochyby přesvědčen. Jednoho krásného dne mu došlo, že dva příběhy, které ve své hravě rozehrává už velmi dlouho, lze geniálně spojit do jednoho a tím divákovi naservírovat odpovědi na všechny otázky, které zůstávají nezodpovězeny. A tak z vedlejších hrdinek obou námětů prostě udělal jednovaječná dvojčata, která si žijí každá po svém a čas od času se sejdou, aby zaspílaly nad svým nevděčným údělem pozorovatelek milostných dramat.
V „Odvaze milovat“ je poznáváme jako Clémentine a Anne (dvojroli si střihla Mathilde Seigner). Anne je servírka jazzového klubu, mezi slizkými ctiteli a otravnou kolegyní dokonale osamocená a nešťastně zamilovaná do stárnoucího zpěváka Massima. Večer co večer musí pozorovat, jak Massimo své procítěné milostné balady věnuje půvabné Shae, která vystupuje po jeho boku. Ta ale Massimovo srdce pošlape ve chvíli, kdy neodolá nabídce hudebního magnáta a dá přednost sólové kariéře, postavené spíš na jejích sexy nožkách, než na hlase.
Clémentine pro změnu slouží na zámečku stárnoucí, ale stále oslnivé herečky Sabine, která zažívá vášnivou romanci s velkoobchodníkem s pizzami Michelem. Po čase ale Clémentine zjistí, že si Sabine na cestách do divadla užívá se šoférem – Clémentiným partnerem. Zoufalá dívka se rozhodne hledat spojence právě v Michelovi.
Mezi oběma příběhy je řada paralel (kromě sester je tou nejvýraznější italský původ seladonů Massima a Michela, kteří se slepě ženou za francouzskými femme-fatale). Ty ale nesměřují k žádné třeskuté pointě. Dojem křečovitě slepených filmů se Lelouchovi přesto podařilo smýt přirozeností a hravostí, s jakou hrdiny představuje. Každá scéna má sama o sobě svůj půvab a najít její smysluplné zakomponování do celé mozaiky je pak už jen příjemným bonusem navíc. Lelouch obratně vyhání nudu, která by se pro masového diváka mohla do takto komorního žánru vkrást – nešetří překvapivými dějovými zvraty a jednou dokonce do filmu vstoupí sám jako postava režiséra, který se rozhodl zfilmovat příběh Massima a Shay (tím rozehrává další dimenzi filmu, kde divák netuší, které ze scén jsou jen „plátnem na plátně“).
I přes „neobyčejné příběhy“ zůstávají alfou a omegou filmu ty nejobyčejnější slasti a strasti mezilidských vztahů. Jenže k tomu, aby postavy působivě hrály na divákovu citlivou strunu, je potřeba svěřit je skutečným hereckým osobnostem. V případě „Odvahy“ nade všemi příliš ční výkon Mathilde Seigner. Maïvenn Le Besco (Shaa) a Massimo Ranieri (Massimo) oplývají tak sporými výrazovými prostředky, že jim jejich motivy zkrátka neuvěříte. Podobně rozpačitě působí i druhý milostná páreček v podání Arielle Dombasle (Sabine) a Michela Leeba (Michel).
Nad „Odvahou milovat“ rozhodně nebudete v kině zívat, ani pokud vás neoslnila intimní dramata typu Italštiny pro začátečníky nebo 5x2. Jestli se ale nenacházíte ve zvlášť emotivní životní fázi, onu všezodpovídající hloubku se vám z příběhu zřejmě vyfárat nepodaří.
Premiéra v kinech: 27.4.2006
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.