Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je čtvrtek 11.8.2022, svátek má Zuzana 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 507
Registrovaní čtenáři: 518
Publikovaných článků: 13257
Komentářů: 11310


Měření



Umí, ale nekřičí

11.07.2006   Jindřiška Kodíčková   Výtvarné umění   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Rozpálené ulice vnitřní Prahy moc k procházkám nelákají. Pokud se necháte přesto zlákat vábením múzy, vaše kroky budou neomylně směřovat do Galerie La Femme poblíž Staronové synagogy.


Své nadčasové plakáty k filmům, které vytvořil v rozmezí čtyřiceti let od roku 1966, tu vystavuje František Zálešák. Skromný malíř, grafik a ilustrátor patří mezi významné české umělce světového formátu a jeho díla by mohla směle viset v jakékoli význačné galerii. Přesto se o něm moc neví..

Vystudoval Vysokou školu umělecko průmyslovou v Praze u profesora Antonína Strnadela a začal s ilustrováním knih pro děti. V dalším období se věnoval tvorbě plakátové, hlavně v oboru filmu - Ostře sledované vlaky, Kdo se bojí Virginie Woolfové, Pět milionů svědků, Četa 317, Pečeť hříchu či Dr. Sommer.

V Paříži měl možnost seznámit podrobněji s dílem George Seurata, který koncem devatenáctého století využíval metodu pointilismu. Zároveň ho fascinoval pokrok a rozvoj kybernetiky. Začal propracovávat svou techniku, kterou nazývá geometrickým pointilismem. Tak vzniká něco naprosto mimořádného – dílo, které by dnešní generace malířů možná zvládla rastrem pomocí počítače, ale o tom se tehdy Zálešákovi ani nesnilo. V této době vytvořil obrazy Červená a modrá, Tetované Japonky, Dívky u zrcadla (na obrázku) a další.
V období normalizace nebyl počítačům a kybernetice vůbec přikládán velký význam. Tak se jako nepochopený výtvarník stahuje spíš do ústraní a tam bohužel přetrvává i po uvolnění režimu v letech devadesátých.

Jeho tvorba osobitým způsobem přehodnocuje estetiku pop-artu, netradičně využívá fotografie v obrazech, konfrontuje klasickou kresbu s fotografií i miniaturu s robustní kresbou. František Zálešák i v dnešní době neuvěřitelných technických vymožeností využívá stále svou starou techniku vytečkovávání. Jak to ale vlastně dělá, že je výsledný tvar tak přesně geometrický, si nechává pro sebe.

Výstavu Františka Zálešáka Ostře sledované vlaky můžete navštívit od 12. do 30. července 2006 v Galerii La Femme každý den od 10 do 18 hodin.

Zdroj fotografie: www.gallery.epd.cz



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2022 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0201 s