Tvůrčí psaní - SlovotvorbaSetkáníSlunce na beseděKdyž ne do března...Lípa v násPodstata nelidskosti
HELIMADOE – TV tip – Co skrývá podivný název?Z PEKLA - TV tip – Jack Rozparovač zdraví z PrahyNový design, nová soutěžZimní hrob – nedaleká budoucnost není příznivá pro nikohoTarotový elegán mezi klasikouOslavte Mezinárodní den tance s divadlem PONECPoslední naděje pro legendárního tvoraZačala se natáčet Zlatovláska, i tentokrát s Petrem ŠtěpánkemTady Havel, slyšíte mě?Nezlomní: Příběh o přátelství, které překoná i džungliJen jeden svět: Kdo je vrah?Čerti nejsou
Konec mayské civilizace je dosud zahalený tajemstvím. Existuje několik možností jejich konce a jednu z nich použil Mel Gibson ve svém filmu Apocalypto. Na příběhu jednoho muže zachycuje mayský pokojný život v pralese, první příznaky nebezpečí a jejich zánik. Ve filmu hrají obyvatelé z míst, kde se film natáčel, a neznámí herci. Podobně jako ve filmu Umučení Krista se mluví pouze původním jazykem, tentokrát mayským jazykem Yucatec.
Gibsonovým záměrem bylo zachytit tehdejší dobu, čistě mayskou civilizaci bez vlivu té dnešní. Jsem toho názoru, že dnešní poznání historie je neúplné, omezené archeologickými nálezy a naší představivostí. Málokdo si totiž chtěl připustit a představit si, že naši předci mohli být v nějakém ohledu vyspělejší, totiž s hlubším poznáním. Film je tedy staven na tomto historickém podtextu.
Druhým takovým rysem Apocalypta je ztvárnění žánru, dobrodružného dramatu. Gibson si uvědomoval povrchnost a úpadek akčních a dobrodružných filmů, charakteristických nadužitím „počítačových efektů, tuctových příběhů a velkých postav“. Snažil se spojit dobrodružství, akčnost a efekty s hloubkou příběhu a jeho přesahem, který se člověka dotkne „emočně i duchovně“.
Mě film vskutku hluboce zasáhl, i když si uvědomuji absurdnost představy tehdejší doby, v jejímž kontextu se film odehrává, a nereálnost některých akčních scén, jež z pohledu městského běžného života vyznívají bláznivě. Přesto mě to zasáhlo. Je to právě tato absurdnost a nereálnost, v nichž jsem však vyrostl a které ve mně jsou. Je to určitá vrstva, které se film s jakousi upřímností dotýká.
Když jsem tedy překročil tuto vrstvu absurdního a nereálného, vystoupilo moře emocí. Odkrývá se tím hloupost a povrchnost a přitom vyvstávají otázky a dotýká se to člověka. Tuším, že to je výsledek upřímnosti, s níž byl film vytvářen.
Historie Mayů a dalších civilizací je historií naší. Pokud její konec proběhl tak, jak se ukazuje v Apocalyptu, je docela pravděpodobné, že otázky, které si Mayové nezodpověděly, a činy, které je dovedly tam, kde skončily, jsou také našimi otázkami a našimi činy.
Nové začátky se hledají vždy, když něco skončí. Lze se ale ptát předem, přemýšlet a uvědomit si, co se děje. Začínat právě teď a tady, aniž bychom docházeli k apokalyptickým koncům. I o tom je Apocalypto. Jaký je začátek našeho osobního příběhu a příběhu dnešní civilizace? Kde budeme hledat my nový začátek? Teď nebo potom?
Premiéra v České republice: 25. ledna 2007.
Film USA 2006
Žánr: Dobrodružné drama
Režie: Mel Gibbon
Scénář: Mel Gibson, Farhad Safinia
Kamera: Dean Semler
Hudba: James Horner
Hrají: Rudy Youngblood, Dalia Hernandez, Mayra Serbulo, Gerardo Taracena, Raoul Trujillo.
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.