Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Kulturní akce . RSS . Tiráž ...  Dnes je středa 28.6.2017, svátek má Lubomír 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 497
Registrovaní čtenáři: 1754
Publikovaných článků: 12146
Komentářů: 10714


Měření



Měl Ježíš ženu?

02.01.2007   Michaela Wilhelmová   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Podle spisovatelky Katrin Taillefer hned dvě. V pokračování románového Evangelia Ježíš dospívá, připravuje se na roli mesiáše a zplodí potomka. Pokud si prvním dílem mohla knížka znepřátelit křesťanstvo, v druhém rozhodně nenechá chladnou obec židovskou.

Ješua utíká i se svým nevlastním bratrem Jochanánem (Jan Křtitel) z domova a přidává se k bojovným Zélotům. Brzy oba zjišťují, že často násilné metody tohoto odbojového uskupení se naprosto neslučují s jejich chápáním duchovního světa. Obrací se proto k přemýšlivým a mystickým Essejcům. Zde Ješua potkává fatální lásku svého života – Arielu. Dcera prorokyně, uzavřená a posmutnělá, Ješuu láká jako velké tajemství, které touží rozluštit. Dívka nezdědila rodové věštecké nadání a tak je její jedinou náplní života temná a depresivní příprava na smrt. Chvílemi se zdá, že je snad posedlá, ale v Ješuově společnosti se Ariela alespoň na chvíli přestává utápět v žalu. Po dlouhém dobývání se konečně schyluje ke svatbě. Ješua v tu chvíli nemůže ani tušit, že dívka si ho nebere z čiré lásky, ale kvůli proroctví své matky – Ješua bude mít za ženu věštkyni. Nadání však nepřichází ani po svatbě… Ariela propadá stále více depresi, až jednoho dne spáchá na odlehlém hřbitově sebevraždu.

Ješuovo zoufalství nezná mezí. Největší bolest jeho života mu nepomůže překonat ani milovaná matka, Marie. Bolest pomalu utichá s příchodem Miray z Magdaly (Máří Magdaleny). Mladičkou dívenku poznává Ješua v žaláři, kam ho nespravedlivě uvrhli za pobuřování malomocných. Dívka je souzena za nevěru, ale Ješua se brzy dozví, že ve skutečnosti dívce zavraždili muže a ji znásilnili. Hned po propuštění se ubírají Ješuovy kroky za Máří otcem, Josefem z Arimatie. Vlivný Josef zařídí dívčino propuštění a následně ji svěří i do Essejského opatrovnictví. Mezi dívkou i budoucím mesiášem se začíná rozvíjet klubko lásky

Nosným sloupem příběhu se stává krátké, ale velmi důležité setkání – Ježíš na poušti potkává svého záhadného otce – Gabriela. Ten, coby vyslanec vyšších sil, předkládá mladíkovi bez obalu současnou situaci – Židé jsou velmi zbožný národ, ale je Jahwe skutečně pravý Bůh?

Evangelium II – Syn člověka je jako pokračování Moře hořkosti hůře stravitelné. Základní myšlenka zmatení víry se sice jeví jako výborný nápad, ale je-li podáno dílo jakožto román vhodný zejména pro ženy (přestože má do červené knihovny daleko), chybí ústřední hrdinka, se kterou se čtenářka ztotožní. V díle minulém ji ztvárňovala Marjam, která je nyní potlačena do pozadí, ale ani ostatní hrdinky nás neprovází celou knihou. Ježíšovo putování po všech možných směrech víry působí spíše jako hra na počítači, ve které musíte projít všechny komnaty, než dojdete k cíli. Přehnaně naroubované je také dodržování nápisu na knize: Svět ho zná pod jménem Ježíš – kdo ale zná jeho lásky, vášně, touhy? Místy působí erotické narážky až slohově násilně. Za zmínku stojí ještě gradace myšlenky: z počátku by se mohlo zdát, že autorka zaujatě horuje proti křesťanství, k závěru se z knížky vyklube pravý opak. Dobře v románu není naopak prezentován judaismus.

Katrin Taillefer – Evangelium II, Syn člověka.

Vydalo nakladatelství Metafora, ISBN 80-7359-098-0, zdroj fotografie titulní strany: www.metafora.cz



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Marian Slavon - 2.1.2007 - 12:36

Michaelo Wilhemovä,
to je teda dost slabý odvar na propagáciu, aj dobre falošné negovanie hodnôt judaizmu a kresťanstva.
Nebol náhodou dokonca Jozef z Arimatie bratrancom Červenej karkuľky? To je...dosť možné.Hm... tak čo bude ďalej?

Od: Martina Minářová - 2.1.2007 - 15:37

Nesmírně vás obdivuji, Mariane. Láska, pochopení, a vlídná tolerance z vás přímo tryská. Děláte čest své víře a Tomu, kdo nás na svém vlastním příkladu učil, že právě takovíhle být máme. Teď si jen nějak nemůžu vzpomenout na jeho jméno... nějak od J to myslím bylo... :o)

Od: Marian Slavon - 2.1.2007 - 16:35

Ja neurážam hodnoty civilizácií, ale vysmievam sa zo špatností, ktoré si voči nim niečo dovoľujú.
Tu nejde ani o vieru, ale o jej hanobenie. A to si nezasluhuje ani česť, ani toleranciu..

Od: Martina Minářová - 2.1.2007 - 18:33

Marian: Vy jste vážně zábavný, jak tak dštíte oheň a síru na něco, o čem slyšíte jen z druhé ruky. Pravděpodobně budete i jasnozřivý, když víte, že text, který jste nečetl, je nějakým "hanobením". I já jsem věřící (i když nikoli praktikující katolička) a ujišťuju vás, že o Ježíši i jeho Matce se v téhle knížce hovoří jen v dobrém a s láskou.

Od: Marian Slavon - 2.1.2007 - 19:19

Taký úbohý pamflet proti judaizmu a kresťanstvu a toľko v láske a v dobrom sa hovorí...


Od: Libuše Čechová - 2.1.2007 - 19:47

Marianovi
Pane,vy jste mi opravdu typický představitel křesťana.Nebo vám bylo šlápnuto na ono příslovečné "kuří oko"?Vždyť vy se jen rozčilujete a možná jste knihy ani nečetl.Zkuste to,třeba zjistíte, že je v nich zloby méně než ve vás.Četla jsem oba díly a už se nemohu dočkat třetího.Nemohu říci,že jsem nevěřící,jen mi bylo donedávna dost zatěžko Ježíše a vůbec vše kolem pochopit.Dnes,po přečtení dvou dílů Evangelia, začínám vidět vše srozumitelněji.Myslíte, že je to tak špatně?

Od: Marian Slavon - 2.1.2007 - 19:55

Najlepšie pochopíme veci srdcom.
Darmo obviňujete druhých

Od: Martina Minářová - 2.1.2007 - 20:25

Marian: Mám to chápat tak, že už jste si to konečně přečetl? Nebo jak jinak byste mohl s takovou jistotou vědět, že je to "úbohý pamflet" a jak se tam o čem píše? Věřte mi, že kniha, která by byla skutečně zaměřena proti Bohu, hnusně se v ní mluvilo o Ježíši a podobně, by mě taky znechutila. V téhle nic takového není.

Od: Marian Slavon - 2.1.2007 - 20:43

Martino
na to som vam odpovedal, ved sledujeme aj debatu s viacerými obhajcami kníh podobného typu.
Ak je úplne jasný /a iste zcela jasný/obsah pamfletu,
a jej obraz je falošný a pokrivený,kto ho narovná?


Od: Libuše Čechová - 2.1.2007 - 21:21

Mariane
Právě to srdce jsem v těch knihách našla.U vašich frází mi chybí.

Od: Marian Slavon - 2.1.2007 - 21:35

V tých nepekne navoňaných zlátaninách a nezmysloch?
Niekoho to vari poteší ?

Od: Libuše Čechová - 2.1.2007 - 22:22

???
Vy opravdu rád posuzujete něco,o čem nemáte páru.Slátaniny a nesmysly jsou hlavním rysem vašich příspěvků.Mluvte o konkrétních věcech a neutíkejte se k nicotnému poštěkávání.Četl jste zmíněné knihy? Jestli ano,napište přesně,kde jsou nepravdy a cosi navoňaného.Jestli jste knihy nečetl,přestaňte dštít oheň a síru,to o dobrotě srdce nesvědčí.

Od: Marian Slavon - 2.1.2007 - 22:40

Kto rozumie, ten rozumie.
Nemaľujme zlomyselnosť ako niečo pekné,
aj keď by sme to čítali.

O druhom srdci nevieme nič

Od: Martina Minářová - 3.1.2007 - 8:43

Tahle kniha není ani zlá, ani zlomyslná. Není ani zaměřená proti křesťanství a judaizmu, jak se mylně domnívá slečna recenzentka, ani proti Ježíši, víře či snad dokonce Bohu, jak zde hlásáte vy, jasnovidný Mariane, který to ví i bez čtení.
Pokud vůbec "proti" něčemu je, pak proti fanatikům a zaslepencům všeho druhu.
A víte, co je na vás nejzábavnější?
Počínáte si PŘESNĚ, jako kdybyste vypadl z jejích stránek:o)

Libuše: Těší mě, že se najdou i myslící tvorové, kteří nemusejí jen bezduše opakovat předžvýkané "pravdy", ale dokážou otevřít hlavu i srdce.

Od: Michaela Wilhelmová - 3.1.2007 - 14:46

Marian: "Nebol náhodou dokonca Jozef z Arimatie bratrancom Červenej karkuľky? To je...dosť možné.Hm... tak čo bude ďalej?". Zadne krestanske hodnoty nevidim negovany. A byl-li JzArimatie bratrancem cervene karkulky, to opravdu neposoudim, mozna to ukaze dalsi dil, jsem tu totiz jen od toho, abych napsala o kazde z knizek nejake to recenzivni pojednani. A ne od toho, abych dej sama psala, jak se zrejme domnivate. Co bude dale Vam samozrejme rada sdelim, az se mi dostane do rukou treti dil a ja ho zrecenzuji. Pokud me hodlate vycitat, ze je ten ci onen vystupujici pribuzny s tou ci onou, tak prominte, ale to je jiz vytka opravdu vedle...

Martina M.: vubec si nemyslim, ze je knizka proti Bohu, krestanstvi apodob, presne naopak. Pisi to i v radkach kursivou - prvi dojem tak muze vyznit, protoze ze sakrarnich veci dela bezne kazdodenni stereotypy (presne odpovidajici Marianova reakce)- nicmene ctenari je naopak priblizi s laskou natolik, ze rodici se krestanstvi je vlastne propagovano (ted interpretuji ne knizku, ale sama sebe vyse :o)) Nicmene, jako recenzentka se vskutku domnivam, ze judaismus z knizky nevychazi nejlepe... Ne jako forma viry, ale jako zpusob uctivani na spatnou stranu (obeti)...

Od: Marian Slavon - 3.1.2007 - 15:46

Michaele, p. Minářovej
Toto dielo nie je sakrálne,je to zjavne podľa obsahu brak a odpad.Že pozitívne propaguje? Takú propagáciu by ste neakceptovali sami na seba, ani na nikoho, komu prajete dobre.Ak judaizmus vyznieva zle,tak to je
nielen pre nich urážlivé.nemá to nič spoločné s umením.
Jednoducho: nič nie je horšie, ako keď si obsahom hlúpy bulvár dá škrabošku nevinnosti a presadzuje sa ako/nové?/umenie.
Trochu do smiechu a trochu do plaču? Však?
Nemá to filozofickú hodnotu ani umelecký prínos.
A osobnú útočnosť na kritiku si dajte za klobúk.
Vari sa previnilo umenie? Nemá rubrika knihy hodnotnú literatúru ? Asi nie.
A je to aj znamením dekadencie doby.Tak je dobre, že je o tom polemika, že takéto "knihy" nedostanú všeobecne priaznivý ohlas - lebo to je to bez šance,
ak pamflet hľadá umelecké uznanie a zážitok.

Od: Libuše Čechová - 3.1.2007 - 16:07

Výroky pana Mariana nebudu komentovat,protože jsou naprosto prázdné a ten poslední to vyhrává. Je to dost typické u těchto lidí-kdo kýve,je chytrý(je jedno,jestli rozumí),kdo nekýve,je pasován na hlupáka a hotovo. Jak pohodlné!
Paní Wilhelmovou bych trochu doplnila.Hodně asi záleží na úhlu pohledu,protože já jsem například uvítala,že je tam judaismus líčen syrově a bez příkras.Podobnou krutost a pokrytectví má v sobě snad každé náboženství,jen se povětšinou halí do líbivých slov a vykonfabulovaných povídánek.Proto je mi vlastně jedno, jak mnoho "pravdy" je v knihách KT,důležité je,že mě oslovily a vzbudily můj zájem o víru a věci související.Pan Marian mě neobohatil vůbec ničím,hlouposti je všude dost.

Od: Marian Slavon - 3.1.2007 - 18:00

dá sa aj tak prekrútene. p.Čechová
To čo je dobré stanovisko, je hlúpe podľa niektorých

Od: Renata Šindelářová - 3.1.2007 - 18:04

Osobně si myslím,
že knihy tohoto typu zkrátka nemohou mít všeobecně příznivý ohlas, ale ne proto, že by nutně musely být méně umělecky vypovídající, ale proto, že na ně prostě každý nedokáže hledět zcela objektivně, bez vnitřních předsudků. Je to přirozený jev, související s názorem, a autoři podobných knih to jistě ví, že vzbudí vášnivé debaty a reakce. Ve skutečnosti právě o tohle jde každému umělci, aby lidé o jeho díle přemýšleli a diskutovali.

Od: Marian Slavon - 3.1.2007 - 18:52

" malá otázka priateľovi "
Aj keď knihy práve tohto typu majú nevalnú hodnotu ?
A autori o tom vedia.. tak je jasné,že chcú vybudiť
polemiku.
Teraz sa zastanem tých, ktorí sú urazení a dotknutí- lebo trpia. A odpúšťajú neľahko.

Od: Martina Minářová - 3.1.2007 - 18:56

Renata Šindelářová: Máte pravdu!

Marian Slavon: Mám nápad. Co kdybychom se chvilku přestali hádat a pokřikovat na sebe a zkusili v klidu a bez frází, konstruktivně debatovat. Vaše názory mě zajímají, přestože s nimi nesouhlasím.
Takže dejme tomu a představme si, že si myslím, že Ježíš byl ženatý. V Písmu se nikde výslovně nepraví, že nebyl, jen se to tak nějak obecně předpokládá, takže si to klidně myslet můžu. Nenapíšu o tom teologický spis, kde to budu prosazovat jako jedinou svatou pravdu, nýbrž román. Příběh o tom, jak se to mohlo, ale taky nemuselo, odehrát, Příběh, který se sice bude lišit od církevních dogmat, ale přesto bude o Boží i lidské lásce.
Skutečně si myslíte, že psát takovéhle věci je samo o sobě špatné jenom proto, že neodpovídají přesně tomu, co většinou slyšíme v kostele?

Od: Libuše Čechová - 3.1.2007 - 22:32

Obávám se,že pan Marian o žádnou debatu nestojí.On sám se cítí být tím jediným povolaným,který bude určovat,co je kvalitní literatura a co pamflet.Odkud toto jeho přesvědčení pramení je celkem jasné.Ale možná tím paradoxně přispívá ke zvýšení zájmu o knihy,o kterých mluvíme.Lituji jen, že nám dosud nenapsal,jaké má konkrétní výhrady.Možná,že pak by tato debata probíhala smysluplněji.

Od: Marian Slavon - 4.1.2007 - 8:32

Výhrady som zdelil. A dosť jasne, keď som písal o hanebnom obsahu, podrobnosti ma nezaujímajú.
Skutočne dokážete niečo riešiť na tomto fóre bez
útočnosti na druhých? CHýba Vám k tomu disponovanosť?

Od: Marian Slavon - 4.1.2007 - 8:44

Martino,
nie ste podľa vecnej diskusie nejaký baránok.Viete o tom,že z diskutujúcich som sa nikoho ničím osobne nedotkol,považujem to za neférové.
Naozaj máte záujem o priateľskú reč a budete v nej vytrvalá, alebo prejdete na útočnosť... Nepíšte mi, ten obraz by bol nepresný, že nejako sme sa po sebe pokrikovali,ja som hovoril o knihách podobného typu a Vy o mne.Dobre, nechcem Vám uprieť úprimný záujem, ale potrebujem Vašu odpoveď.Môžeme si aj osobne písať.

Od: Martina Minářová - 4.1.2007 - 9:38

Dík za ochotu, Mariane, ale dospěla jsem k názoru, že soukromě si s vámi dopisovat nechci, a mám obavy, že k ničemu nepovede ani diskuze na tomhle fóru. Nikoli kvůli vám osobně, ale proto, že debatovat o knize, kterou jeden četl, kdežto druhý si o ní dělá závěry jen z doslechu, vážně postrádá smysl a jakživi bychom k ničemu nedospěli. Z vašich příspěvků jsem pochopila, že podobné knihy by podle vás vůbec neměly vznikat a že jsou (též podle vás) urážkou víry. Doufala jsem, že se dozvím, v čem konkrétně ony urážky spatřujete.

Od: Marian Slavon - 4.1.2007 - 10:17

Martina
Pre evidentné nepravdy o viere. A mohlo by sa to dotýkať každého náboženstva.Aj keď mohamedánstvo dotknuté nie je.Čím to je ?

Od: Martina Minářová - 4.1.2007 - 16:36

Ach tak. Vaše odpověď mě přesvědčila, že debatovat s vámi skutečně nemá smysl. Kdokoli si myslí něco jiného, než co vy sám považujete za "pravdy", nemá právo svůj názor šířit.
Mějte se, jak nejlépe dokážete!

Od: Marian Slavon - 4.1.2007 - 17:34

Martina,
Písal som o ostatných a v ich záujme cítenia, tak hľadajte to, čo viete nájsť i pre iných... Diskusia s Vami stráca perspektívnosť.

Od: Libuše Čechová - 4.1.2007 - 19:06

ach jo...
Pane Mariane,vaše příspěvky jsou jako dort od pejska a kočičky.Kroutíte se jako had,abyste nemusel nic konkrétního říci,protože jste mimo.Chvilku jsem si myslela, jestli vy náhodou nejste přímo "spasitel"....

Od: Marian Slavon - 4.1.2007 - 20:11

p.Čechová, čo si ešte Vy na ľudí nevymyslíte...

Od: Pavla Králová - 4.1.2007 - 20:42

nechci nikoho kritizovat a ani nesleduji tuhle dis
...ale, jak jsem to tak "srolovala", najednou mě napadlo, kolik jiných věcí by se za tu dobu, co trvalo napsat tuhle diskuzi dalo udělat...nebo kolika lidem by se dalo pomoct a co užitečného nebo alespoň krásného udělat...

Od: Marian Slavon - 4.1.2007 - 21:02

ano, Pavlo
ale nenapadlo Vás, že tieto veci sa dajú robiť súbežne?
Chce to len rýchlosť a pohotovosť v nasadení.
Momentálne riešim jednu liečbu.Ľudia majú aj iné problémy. Ale človek potrebuje v inšpirácii niečo objaviť a toto méže byť len prostriedok.Neposudzujte podľa zdania. Ani veľmi zovšeobecnene.

ISSN 1802-2863 . Kulturní akce . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2017 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.3251 s