Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pátek 19.4.2024, svátek má Rostislav 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Erotika není pornografie

20.09.2007   Jindřiška Kodíčková   Výtvarné umění   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Erotika není pornografieříká v exkluzívním rozhovoru pro Webmagazín sochař Miloš Karásek, jenž do 7. října vystavuje své dokonale oživlé plastiky v Chodovské tvrzi v Praze.

Vaše plastiky mají nevšední, přesto čitelný rukopis. Kde čerpáte inspiraci? Kde hledáte právě ty detaily, které výsledný celek umocňují a dodávají patinu věků? Jsem přesvědčen, že každý člověk je pokračováním něčeho, co bylo dávno před ním, že naše duše je živým sedimentem předcházejících civilizací, který se bez přestání usazuje napříč generacemi. V určitých momentech se z těchto kulturních usazenin do podvědomí uvolňují různé pocitové fragmenty, které způsobují, že si vzpomínáme na věci, které jsme nemohli zažít. Aspoň se mnou to tak je, takže určitě "historické ozvěny" v mých sochách jsou nevykalkulovaným produktem daného procesu.

Tvoříte z bronzu. Jakou technologii odlévání používáte?
Používám tisíciletími ověřenou techniku "ztraceného vosku", je pro mne fascinující uvědomovat si, že v uspěchané době fast foodu a virtualních realit na jedno použití, pracuji v podstatě stejně jako někdo dávno ztracený v době bronzové. Stávám se tak pomyslně jeho prodlouženou rukou.

Náměty čerpáte z mytologie, historie, i proto jste zvolil původní techniku odlévání?
Modeluji přímo do včelího vosku, samotný materiál, jeho vůně je archetypální. Vzhledem k tomu, že proces tvorby je v mém případě velmi podobný stavu bezvědomí, kdy si ruce dělají, co se jim zlíbí, v plastikách se pak objevují prvky, kterým i já tak úplně nerozumím. Můj výklad sochy má tím pádem hodnotu výkladu kteréhokoliv jiného diváka. Vzniká, až když je vše hotovo a já se snažím pochopit, co jsem vytvořil.

Vaše sochy vynikají precizním zpracováním, dokonalou kombinací s dalšími materiály, třeba kamenem. Spolupracujete i dalšími umělci?
Na každé plastice, podle stupně obtížnosti a materiálové finalizace, pracuje 5 až 8 dalších lidi. Princip týmové spolupráce mi vyhovuje, nemám pocit, že musím za každou cenu vše odedřít sám.

Když se na vašem díle, vaší ideji, podílí tolik lidí, dokážete uhlídat výsledný tvar tak, aby odpovídal původnímu záměru?
Snažím se dělat pouze tvůrčí práci, i když i ta samozřejmě obsahuje značnou část řemesla. Na začátku i na konci jsem vždy já, takže zadávám prvotní tvar, který posléze uzavírám. Je to v podstatě podobný princip jako v mé původní profesi -architektuře, nebo, chcete-li,v divadelní režii.

Není vám líto, když zpracování věnujete tolik času a úsilí, že výsledkem je jediný solitérní originál? Nebo děláte i kopie?
Námahy mi líto není, každá věc se zhodnocuje jen energií do ní vloženou, ale času mi líto je. Všechny mé věci jsou nesmírně pracné a sežerou spoustu času, který bych raději proflákal... Sem tam jsem se pokusil o zkratku, ale nikdy mi nevyšla, musím si to odsedět. Kopie většinou nedělám, ale v poslední době se snažím z lepších věci stáhnout formu, aby se mi originál dočista neztratil, ale je to spíš výjimka.

Při bližším pohledu na vaše plastiky neujde pozorovateli fakt, že většina je koncipována dvojsmyslně. Když se jedná např. o sošku ženy, je vytvořena tak, aby disponovala obrysem, či tvarem zcela realisticky, nikoli však vulgárně, ale nepokrytě, připomínající mužskou chloubu.
Erotika pro mne představuje oblast nikdy nekončící hry, prazáklad všeho, začátek začátku. Existuje muž a žena a něco mezi nimi. Je to spleť pohledů, dotyků, nevyřčených slov,vůní a nádechů, v které oba plavou jak v sirupu. Může být něco hezčího? Bohužel většina obyvatelstva je bez fantazie a rozdíl mezi pornografii a erotikou není schopna rozlišit.

Ale je v tom nějaký hlubší záměr, či jste posedlý falickým symbolem? Nebo se jedná pouze o „malebné nevinné “ tvarosloví?
Falickým symbolem posedlý nejsem. Zajímá mě vztah obou pohlaví, proto jsem si časem vytvořil svou vlastní erotickou abecedu, své znaky, jež každý chápe podle míry vlastní zkaženosti. Mým materiálem je touha. Kromě jiného mne na těchto symbolech také těší, že nejsou tak snadno zneužitelné. Dokážete si představit politickou stranu, která by si do znaku dala vagínu nebo falus?

Co chystáte do budoucna?
Ještě tenhle rok připravuji výstavy v Rakousku (září), v říjnu na Ukrajině a v listopadu v Bratislavě. Potom už jen zimní spánek s erotickými vsuvkami...

Kde se zájemce setká s vaším dílem?
V ČR prezentují mé sochy galerie Mona Lisa v Olomouci a La Femme v Praze. Donedávna ještě nedávno zaniklá Pyramida v Praze - tímto zdravím majitele a přeji úspěch!

Více o M. Karáskovi zde: (klikni)
Foto: www.karasek.sk


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.1423 s