Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Kulturní akce . RSS . Tiráž ...  Dnes je úterý 25.4.2017, svátek má Marek 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 496
Registrovaní čtenáři: 1752
Publikovaných článků: 12077
Komentářů: 10707


Měření



Zabiják s parohy

16.01.2008   Kateřina Sovová   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Znáte ten pocit. Ráno vstanete, chvíli sedíte na posteli a do ničeho se vám nechce. Cítíte se jako ta nejhorší nula, která kdy žila na této planetě (koneckonců, důkazy pro pravdivost tohoto tvrzení vidíte všude kolem vás) a řešení v nedohlednu. Mark Millar a J.G.Jones by jedno řešení měli. Alespoň tedy pro Wesleyho Gibsona, ústředního hrdinu tarantinovsky laděného komiksu Mrtvý nebo živý (v originále Wanted, filmová verze s Angelinou Jolie v roli Kočky se momentálně dokončuje).

Ano, Wesley je nula. Jeho holka sice patří do kategorie kost, jenže svoje vnady radši ukazuje Wesleyho nejlepšímu kamarádovi. Práce by možná ušla, jenže šéfová už ne. Každodenní stereotyp zahalený v kouřovém dýmu levných cigaret však rázem mizí, když do Wesleyho života vstupuje s matrixovskou elegancí tajemná Kočka, aby mu oznámila dvě zprávy. Ta špatná zní, že Wesleyho otec zemřel. Ta dobrá, že mu odkázal své veškeré multimilionové jmění. Ovšem pod podmínkou, že se ze synka stane opravdový chlap, resp. chlap k obrazu svého otce Zabijáka. K pohádkovému dědictví mají ústřednímu hrdinovi dopomoci ostatní Superpadouši, pod jejichž výcvikem má Wesley šanci stát se „důstojným“ občanem tohoto i paralelního světa. Světa, kde zlo je stejně přirozené jako vzduch, který dýcháte a každodenní zásoba vystřílených zásobníků v koši (nebo kde…) nepsanou povinností.

Mark Millar (Flash, Ultimatem) se v komiksovém světě proslavil svou zálibou šokovat. Mrtvý nebo živý bezesporu šokující je, avšak možná jinak, než autor původně zamýšlel. Celý příběh oplývá mnoha neotřelými nápady, nad kterými čtenář nepochybně zajásá. Více či méně skryté narážky na nejrůznější filmy (Matrix, Timecop), seriály a komiksy, originální postavy a rychlý spád děje dávají Mrtvý nebo živý punc atraktivity. Ovšem stejně tak, jako lze některé dějové situace označit za takřka geniální, jiné vyznívají zoufale nevkusně ne-li uboze a pokládají otázku, zdali to takhle bylo opravdu nutné. Tzv. černý humor a cynismus si totiž často zadává s naprostou neetičností a nebojím se napsat, že průměrně inteligentní člověk se spíše při čtení některých pasáží stydí, že někdo je schopen něco takového „hodit na papír“ (zakomponování stínového obrysu ochrnutého Christopher Reeva), než aby se cítil šokován. Právě snaha šokovat je často tak očividná (a snaží se o ni v dnešní době všichni a všude), že cílený efekt se prostě nedostaví. Při psaní této recenze mi padl do oka citát Alexe Hambyho z Herorealm.com, uvedený na zadní straně obálky českého vydání: „Krev, masakry, brutalita, sex, násilí a fackovací panák v hlavní roli -zatraceně zábavná jízda“. S částí před pomlčkou souhlasím, ale otázku zdali pro současného čtenáře, který je každý den bombardován zprávami z černé kroniky, tyto motivy patří mezi ty, co tvoří „zatraceně zábavnou jízdu“, nechť si každý zodpoví sám. Samostatnou kapitolou je hlavní myšlenka celého komiksu. Ačkoliv se pravděpodobně mělo jednat o „největší šok“, neodpustím si rýpavou, že před Millarem s podobnou myšlenkou přišli už satanisté.

V každém případě, Mrtvý nebo živý za pozornost stojí. Kromě příběhu, kterému nelze upřít značnou propracovanost, čtenáře příjemně překvapí velmi zdařilé kresby J. G. Jonese. O kolorování se postaral Paul Monts a právě výběr barevného schématu lze považovat za jeden z největších plusů tohoto komiksu. České vydání dále obsahuje pohled do zákulisí, návrhy postav, vystřižené scény a podrobný lexikon veškerých postav, které se v příběhu vyskytují.

Závěrem lze říci, že ostřílené komiksové čtenáře Mrtvý nebo živý nezklame (ale pravděpodobně ani příliš nenadchne), u těch méně ostřílených či slabších povah může dojít k onomu kýženému šoku (a nebo znechucení) a ti, kteří by si chtěli svou ranní depresi léčit právě tímto komiksem, nechť na něj rovnou zapomenou. Po dočtení, na rozdíl od Wesleyho, do té mizerné práce nakonec stejně budou muset jít.

Mrtvý nebo živý (Wanted, sebrané sešity 1-6)
Scénář: Mark Millar
Kresba a ink: J. G. Jones

Barvy: Paul Monts z Bongontone
Nakladatelství: Crew
Titulní stránka převzata z: www.crew.cz


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Kulturní akce . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2017 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2595 s