Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Kulturní akce . RSS . Tiráž ...  Dnes je pondělí 24.4.2017, svátek má Jiří 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 496
Registrovaní čtenáři: 1752
Publikovaných článků: 12077
Komentářů: 10707


Měření



Voyeurka v davu

08.06.2008   Jindřiška Kodíčková   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Zapomenutá, přesto jedna z nejvýraznějších malířek českého modernismu, se nedávno dočkala výstavy v Moravské galerii v Brně. Mapovala malířskou, ilustrátorskou a kreslířskou tvorbu Milady Marešové, s důrazem na meziválečné období.


V rámci výstavy vydalo nakladatelství ARGO publikaci Milada Marešová, malířka nové věcnosti. Tímto počinem prodlouží emotivní působení její tvorby i po uzavření výstavních bran.

Nejvýraznější volná tvorba Marešové vznikala souběžně s českou meziválečnou avantgardou (např. Toyen, Štyrský) a neprávem zůstávala v jejím stínu. Marešová se totiž věnovala tématům sociálním, genderovým, ale hlavně se inspirovala v německé nové věcnosti (malířský směr, který vznikl kolem roku 1924. Znamenal nové oživení zájmu o detailně zachycenou skutečnost. Stal se tak reakcí na experimentální tendence moderních uměleckých směrů, zároveň však byl s nimi svázán společným využitím uměleckých postupů k vyjádření sociálně kritického postoje k realitě), kterou česká avantgarda naopak odmítala. Z jejích časných obrazů se vylévá, nikoli prvoplánově, vlna sociálního cítění, metaforicky vložena do prázdných pohledů žebraček, zmatených nevěst, smutných vdov, osamělých dívek a chudých dětí, do snobských gest maloměšťáckých paniček. Ráda se nořila do davu, kde pozorovala běžné lidské hemžení a zkratkou, ne nepodobnou karikatuře, zachycovala obyčejný život. Vznikaly tak komplexní momentky z pařížského metra, parků, ulic, kaváren, nádraží... Zachycené postavy jakoby strnuly v jediném okamžiku věčnosti a přesto vyjádřily nekonečný běh času. Zálibu našla i v exotických námětech, v cyklu Koloniální výstava kreslila černochy i asiaty s výrazným smyslem pro charakteristický detail.

Ženskou „tematiku“ plně okusila na vlastní kůži, jako malířka se vymykala tehdejší představě, nežila zrovna „typicky ženským“ způsobem. Jako jedna z prvních žen získala akademické výtvarné vzdělání. Studovala na Uměleckoprůmyslové škole, posléze přešla k Vojtěchu Hynaisovi na pražskou Akademii výtvarných umění a absolvovala stáž u Františka Kupky v Paříži. Po absolutoriu byla finančně soběstačná, hlavně díky ilustracím a spolupráci s časopisy Prager Presse, České slovo, Lidové noviny, Pestrý týden a Ženský svět. Soukromý život cele spojila s ženatým Arne Laurinem. Velice brzy uspořádala s samostatnou výstavu v Topičově salonu v Praze a o pět let později, v roce 1930, její díla pronikla do proslulé Aventinské mansardy, kde se neztratila mezi „kmenovými autory“ Josefem Čapkem, Josefem Šímou, Emilem Fillou, Františkem Muzikou, Janem Zrzavým, Václavem Špálou, Rudolfem Kremličkou, Bohumilem Kubištou, Jaromírem Funkem a dalšími...

Bojovný duch i osobní statečnost se projevila i za války. V roce 1940 byla zatčena gestapem za spolupráci s ilegálním časopisem V boj, redigovaným Vojtěchem Preissigem. Trest byl vysoký – dvanáct let káznice, deset let ztráty cti. Ve Waldheimu, kde byla vězněna, kreslila na kusy papíru zlý sen, který prožila a k němuž se vracela i v následujících letech. Válka a smrt přítele se podepsala na volné tvorbě, jakoby jí ustřihla křídla. Věnuje se dětské ilustraci, téměř dvacet let nemaluje. Tím se vyhýbá i diktátu socialistického realismu a štětec znovu uchopila až v době určitého uvolnění. Cestuje do Číny i Londýna, kde se přímo setkává s objekty svého výtvarného zájmu a civilistně je zpracovává. Závěr tvorby již náleží expresivním pražským motivům.

Pachmanová Martina: Milada Marešová, malířka nové věcnosti
Vydala Moravská galerie v Brně a nakladatelství ARGO v roce 2008
Foto:
www.argo.cz


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Kulturní akce . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2017 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0664 s