Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Kulturní akce . RSS . Tiráž ...  Dnes je pondělí 24.7.2017, svátek má Kristýna 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 497
Registrovaní čtenáři: 1754
Publikovaných článků: 12175
Komentářů: 10722


Měření



Pohádkář pro dospělé

18.07.2008   Aneta Šimonková   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Barbara Nesvadbová dala prostřednictvím své nové knihy znovu prostor postavě, kterou měli čtenáři možnost poznat v předchozích dílech spisovatelky. V prodlevě několika let se Karla stala manželkou a matkou dvou dětí a opět se v jejím životě objevuje osudový, ale povahově velmi složitý muž. Jestli se jedná o tu samou Karlu nebo nikoli, to můžeme rozklíčovat pomocí řádků v knize Pohádkář. Její život má ovšem již více dimenzí než v knihách předešlých.

Při čtení prvních řádek románu vás zprvu může napadnout, že kniha mapuje pouze milostné pletky hlavní hrdinky, která si tak komplikuje život, protože do tohoto vztahu nespadá jen ona a její milenec, ale také i jejich děti a manželé. Děj samotný a metody vyprávění se však rozvíjí do několika oblastí, které činí knihu čtenářsky pozoruhodnou.

Karla
, vdaná matka dvou dětí, se schází s Márou, který rovněž nemá vyřešené své rodinné poměry. A nejen ty. Také vztah k ženám a k zodpovědnému životu jaksi postrádá. Skrze Karlin monolog pochopíme, že se jedná o velmi vášnivý vztah a zavislost dvou lidí na sobě samých, kteří díky této dychtivosti pálí vše kolem sebe. Alespoň zezačátku. Karla čtenáře seznamuje s jednotlivými etapami jejich vztahu a nešetří ani intimními podrobnostmi z jejich milostného života. Střih. Od milostných avantýr se dostáváme ke smrti a vztahům k blízkým lidem. Velký a odvážný skok, který ovšem celý svazek obohacuje. Nejprve se v kapitole zvané Tři seznamujeme se třemi důležitými muži, kteří Karlu opustili v pouhý jeden rok. Pro začátek. Téma jako takové dostane v knize ještě větší prostor. V tu chvíli má čtenář pocit, že nečte jen milostný román, ale že nalézá i cosi hlubšího. A zase střih. Vracíme se ke Karle a Márovi. Postavy odhalují své charaktery. Beznadějně zamilovaná Karla, která je schopná se všeho vzdát kvůli muži - pohádkáři. Pohádkář? V dospělosti? Ano, člověk jako živočišný druh rád poslouchá pohádky bez ohledu na věk. Ovšem s přibývajícím věkem mohou pohádky nabývat na nebezpečnosti. Zatímco vlk v Karkulce představuje nám neškodnou imaginární postavu, vymahači dluhů, skrytí za báchorky, které nám vyprávějí pohádkáři, ohrožují běh reálného života jako takového. I zde Mára sní a snad tomu i věří a ve snaze uchránit Karlu předstírá, že se nic neděje. Jednou ovšem musí spadnout gilotina, která zasáhne do života všech zúčastněných. Záleží jen, jak se pomalu spouští a zpřetrhává jednotlivé vazby.
 
Náhle se objevuje na scéně další oběť pohádkáře - Dana. Ta přebírá monolog a kniha tak nabírá jiných obrátek. Vidíme pozadí vztahu Máry a Karly skrze třetí osobu, které pohádkář rovněž zkomplikuje život. Najednou nevíme, kdo představuje hlavní hrdinku. Karla? Dana? Obě? Nebo samotný Mára, který nejprve nějaké ženě zkomplikuje život, a pak se odebere k jiné? Hrdinou není slaboch, ale ten, kdo se dokáže odpoutat od svých negativních závislostí. Která postava tento charakter splňuje, se dočtete v Pohádkáři.

Román Pohádkář nepředstavuje klasickou „harlekýnku“, protože lineárně nenabízí jen milostný příběh. Spisovatelka zde použila několik prvků, které dávají knize jiný rozměr oproti klasickému vypravování. Jednak se jedná o užití monologů – nejprve Karly a poté promluva Dany. Toto prostřídání udržuje čtenáře v napětí a soustředění se na momentální hlavní aktérku. Karla spíše hodnotí svůj život jako takový, zatímco Dana se soustředí na Máru a potažmo také Karlu. Vzniká tak napětí a vyvstává otázka, kdo je tedy hrdin(k)ou celého románu, když zde cirkulují tři postavy. Dalším zajímavým a přínosným momentem se stává i jiná rovina života Karly, kterou spisovatelka víceméně odpoutala od Karliných milostných problémů. Její běžné radosti a strasti. Se stejnou naléhavostí jako u zpovědi ze svých milostných trápení se zde Karla zpovídá z obav o své blízké. Ty podkládá analýzami a posléze konstatováními, díky kterým pak začneme jinak vnímat i její komentáře ke vztahům k mužům. Nejedná se jen o líčení pocitů, ale hrdinka hloubá i do nitra a zkoumá, proč se některé věcí dějí. Zajímavá proměna. Díky ní mě napadá, zdali by spisovatelka neměla pro příští knihu pro dospělé zvážit redukci líčení v oblasti mileneckých avantýr a více se věnovat hloubání a komentářům mezilidských vztahů jako takových. Autorský jazyk Nesvadbové totiž zajímavě spojuje schopnost analyzovat a posléze konstatovat situace ve zvláštním druhu strohosti. Každou myšlenku čtenář zachytí v jednom nádechu. A pak přijímá další a další a někdy se dočká i vtipného komentáře. Pokud se vrátím zpět k Pohádkáři, tak bych podotkla, že v primární linii se odehrává milostný vztah dvou lidí, ale další rovinu příběhu nalezneme ve vztahu Karly k lidem, kteří v jejím životě představují a představovali významnou roli. A možná, že i díky tomu pak snadněji rozklíčujeme, komu spisovatelka knihu věnovala, protože v úvodu nalezneme jen „Pro J. B.“.

Nesvadbová Brabara, Pohádkář, MOTTO, Praha 2008.
Foto obálky: nakladatelství MOTTO (www.motto.cz)
 

                 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Kulturní akce . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2017 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.7223 s