Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je neděle 17.11.2019, svátek má Mahulena 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 501
Registrovaní čtenáři: 505
Publikovaných článků: 12760
Komentářů: 11041


Měření



Omluvte prosím zpoždění vlaku

18.11.2008   Tereza Holanová   Rozhledy   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Tak nám opět zdraží jízdu vlakem! Moudrý lid prohlásí, že za to může vláda, nepopulární ekonom řekne, že inflace. Prodělají takřka všichni.

Nejvíce vlastníci zákaznických karet (odměna za věrnost), o něco méně ostatní cestující, studenti, zvířata, skupinky a držitelé kilometrických bank. V jejich případě chápu. Již několikrát jsem zažila jadrnou expresi průvodčího, který hledal na paži další volné místo pro bílou cedulku. Ať je to však jakkoliv, zhnuseně kroutím hlavou. Navzdory své slabosti pro koleje, vláčky a železnice s Českými drahami jezdím nerada.

Jmenovanou akciovou společnost proklínám dvakrát do měsíce. Intenzivně. Častěji jejich servis většinou díkybohu nepotřebuji. Stejně jako desítky jiných otrávených lidí nadávám na chaos v systému slev, nikdy nekončící zpoždění špinavých vlaků, spoje, které mají jet a přesto nejedou, v letních vedrech přetopené, ve zbytku roku mrazivě klimatizované vagóny. Mezi ojedinělé výhody vlakové dopravy řadím, že mi v nich nikdo nebrání jíst a pít, mohu se v nich volně pohybovat (je-li díky hustotě pasažérů kudy) a máloco potěší, jako když přijdu na nádraží a podaří se mi odjet dvě hodiny zpožděným rychlíkem, který právě (už nikým) nečekaně dorazil.

Za to, že mívá zbytek republiky téměř pokaždé ten samý nápad jako já (tedy cestovat vlakem z bodu A do bodu B), ČD nehaním. Rezignovaně se s krosnou vecpu do vagónu, pokusím se ukořistit nějaké útulné místo v chodbičce. Několikrát jsem byla vděčná, že jsem se do soupravy vůbec vměstnala a "nalepená" u záchodu jsem si vybavila jeden z propagačních sloganů Českých drah: "Možnost efektivního využití času stráveného na cestě - práce, jednání, relaxace".

Chcete-li si strávit cestu vsedě, máte několik možností. Cestovat pozdě v noci, kdy až na několik opilých agresorů budete ve vlaku sami, nebo ráno (v šest je pozdě), připlatit si za první třídu (klimatizace jako zdroj nachlazení samozřejmostí), za místenku a nebo za Pendolino, které vám jako jediný železniční prostředek na území ČR nabídne čisté a udržované toalety. Teprve potom si v klidu vychutnáte hlas linoucí se z rozhlasu, jenž vám jménem týmu a. s. ČD přeje příjemnou cestu (a omlouvá se za malá zpoždění). Zda České dráhy alespoň na nejpoptávanější trase Praha - Olomouc - Ostrava, kde jsou v současnosti schopné přepravit deset tisíc cestujících denně v každém směru, navýší počet spojů nebo počet vagónů u jednotlivých souprav, se můžete po novém roce přesvědčit sami. Nový šéf ČD Petr Žaluda slibuje, že mezinárodní spoje dostanou navíc zhruba sto čtyřicet rekonstruovaných českých i německých vagónů. Díky dotacím ze strany vlády a zákazníků by se měly podmínky, za nichž spousta lidí denně jezdí, změnit k lepšímu.

Někdy však nepomáhají ani nemalé investice. K nejčastějším zádrhelům patří již zmiňovaná zpoždění, díky nimž cestující nestíhají jejich osobní aktivity nebo navazující spoje a na cestách tráví dvojnásobek plánovaného času. Někdy také vlak bezdůvodně zastaví v poli a stojí. Nespěcháte-li, můžete se kochat okolní krajinou. Máte-li kde sedět, využijete tuto dobu k "práci, jednání, relaxaci". Máte-li štěstí, tak se během pěti až šedesáti minut opět rozjedete. Jindy vám hlasatelka sdělí, že se vyskytly závažné problémy (na trati či v lokomotivě) a kdo chce, nechť přestoupí do rychlíku (a nebo spěšného vlaku), který speciálně kvůli vám za několik desítek minut přijede, ač tu jindy nestaví.

Samotné ČD se brání, že většina vlaků jezdí načas a za prodlevy mohou zloději drážních kabelů, sebevrazi a jiné živly. Platí toto pravidlo i v případě, že nastoupíte ve výchozí stanici a souprava se dá do pohybu o patnáct minut později, než stojí v jízdním řádu? Nebo když přijdete na nádraží a v lepším případě si na informační tabuli přečtete, že váš spoj nejede, v horším na tuto skutečnost přijdete sami? Většinou se nemáte předem kde dozvědět (ani na idosu), že nastal vážný zádrhel a vlak čeká, než najdou kabely nebo se vyřeší výluka. Za vrchol slušnosti tedy považuji informaci, že "očekávaná doba zpoždění se může změnit."

Foto: freefoto.com


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Michaela Wilhelmová - 18.11.2008 - 10:32

:-)
Ano ano, zrovna ted mi clanek sedl uplne dokonale. Po roce jsem opet jednou jela vlakem. Misto 50 minut mi cela cesta trvala dve hodiny 15 minut (vcetne cekani v ramci 50 min zpozd. Kdyz jsem sla na nastupiste s davem vsech cekajicich, mijele jsem plakat CD se sloganem "jezdime rychleji". Nejsem vandal, ale jeste ze tam zadna dlazebni kostka nebyla :o)

Od: Jaromír Komorous - 18.11.2008 - 17:02

Ty samé radosti zažívám snad 30 let. Dle mého tohle začalo, když jim jakási "chytrá" hlava nakukala, že jsou součástí silně pofidérní "modré armády". A kdo v této zemi nosil modrou uniformu nemá snad cenu rozebírat. Neurvalost, neochota, nekompetentnost ... v těch "ne" bych mohl pokračovat dlouho. Nikdo jim nevysvětlil, že peníze za služby může inkasovat ten, kdo je kvalitně poskytuje. Všem pozitivně jednajícím zaměstnancům drah se omlouvám, ale jejich zaměstnavatel je nejhorší moloch v zemi.

Od: Stanislav Rudolf - 19.11.2008 - 9:54

Omluvil bych, kdyby v prosbě nebyly 2 pravopisné chyby!

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2019 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2593 s