Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 20.4.2024, svátek má Marcela 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Křehká baletní romantika letos naposledy!

16.04.2009   redakce   Divadlo   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Křehká baletní romantika letos naposledy!Skloubení dvou kusů, romatického, tradičního až archaického, který nadchne dospělé i děti a po přestávce živelná slavnost v podobě Napoli. Neviděli jste? Tak pospíchejte, čas již vyprchává.

Kouzlo baletního klenotu La Sylphide/Napoli si mohou milovníci krásy do konce sezony v Národním divadle užít už jen 19. dubna 2009 (v 15.00 a v 19.00 hodin). Vzdušný půvab dlouhých tylových sukní a bělostných balerínek, víl Sylfid vířících v rychlém lehounkém tanci, virtuózní krokové variace zamilovaného mladíka Jamese oděného do skotské sukně a čarování temných sil ve starobyle pohádkových scenériích okouzlí nejen malé holčičky, ale každého, kdo umí ocenit tvůrčí odkaz jedné z nejvýraznějších osobností baletní historie vůbec, legendy období romantismu. Oba balety pocházejí z dílny velikána dánské choreografie Augusta Bournonvilla. Z časů, kdy si první tanečnice troufly stoupnout na špičky...

Publikum může nahlédnout do učebnice vývoje baletní techniky a taneční historie doby romantismu. Inscenace spojuje unikátní díla z roku 1836, která bývají ve světě uváděna společně jako to nejlepší z repertoáru Bournonvillovy originální tvorby: dějový balet o lásce víly Sylfidy a bujarou lidovou veselici z neapolského venkova z 3. dějství baletu Napoli. Obě díla se zachovala v Kodani do dnešních dnů tak, jak je tančil v 19. století Bournonvillův soubor před dánskou královskou rodinou, ale i před měšťany.

Lehkost a harmonie k této tvorbě patří především. A také celý specifický styl, odlišný od ruského baletu. Však jej také v předjaří 2008 do Prahy přijel nastudovat s baletním souborem Národního divadla ředitel Dánského královského baletu v Kodani Frank Andersen spolu s dalšími odborníky: Evou Kloborg, Marií Vessel Schlüter a Petrusjkou Broholm.

Zvláštnosti a náročnost specifické techniky i archaický půvab gest zvládl baletní soubor Národního divadla na výbornou. V hlavních rolích se představí přední sólisté baletu ND – Nikola Márová, Adéla Pollertová, Ivanna Illyenko, Richard Kročil, Michal &Stípa, Alexandre Katsapov a další. Pod taktovkou Sergeje Poluektova bude hrát orchestr Národního divadla.

Dánové si svého baletního odkazu váží jako rodinného stříbra, jako vzácného pokladu. Současná dánská královna nevynechá žádnou baletní událost a i sama pečuje o to, aby Bournonvillův odkaz nezanikl. Navíc se také věnuje scénografii a navrhování dobových kostýmů.

Není divu, že se lidé v poslední době obracejí k autentickým podobám. Objevují bohatství, které se ztratilo v čase,“ připomíná Václav Janeček, dramaturg baletu ND v Praze, který v Královském dánském baletu také působí jako hostující pedagog.
O geniálním choreografovi Augustu Bournonvillovi (1805 – 1879) je známo, že tančil od svých osmi let a tanečníkem byl už jeho otec. V Dánsku totiž existovala od roku 1771 jedna z nejstarších baletních škol v Evropě. August se věnoval tanci i v Paříži proslavené baletem už od dob Ludvíka XIV., krále Slunce. Z francouzské taneční školy Bournonvillova práce vyrůstala. Oslnila ho i památná pařížská verze La Sylphide, kterou roku 1832 vytvořil pro svou dceru Marii, Ital Filippo Taglioni na libreto Adolphe Nourrita. Maria Taglioni byla jednou z prvních hvězdných primabalerín, jež začala tančit na špičkách, tehdy ještě nevyztužených.

Za čtyři roky poté při vzpomínce na toto dílo vytvořil Bournonville pro Kodaň novou verzi pohádky o víle Sylfidě. Vycházel přitom z téhož libreta. Novátorské dílo na hudbu norského skladatele Hermana Severina von L?evenskj?lda uvedl na scénu roku 1836, v titulní roli tehdy zazářila Lucile Grahn. Něžný příběh o lásce vzdušné víly ke skotskému mladíkovi slavil obrovský úspěch a ten trvá až do dnešních časů.
Bournonville se stal zakladatelem originálního dánského baletního stylu. Posílil mužské role a kladl důraz na přirozenou ladnost, rychlé variace nohou, herecké a pantomimické schopnosti. Jeho gesta jsou jednoduchá a přirozená, stejně jako pohyby rukou či řeč těla. Je to styl, který vždy klade obrovské nároky na účinkující, ale zároveň slibuje umělecký úspěch.

August Bournonville vychoval několik generací tanečníků, ale působil i v jiných uměleckých oborech - však byl také jeho přítelem známý pohádkář H. Ch. Andersen. Hluboké sociální cítění se projevilo i v tom, že se zasadil o penze tanečníků, což platí dodnes. „Posláním umění obecně a divadla zvlášť je prohloubit mysl, pozvednout ducha a posilnit smysly,“ napsal morálně založený tvůrce. Jeho dílo působí svým vnitřním souladem i na současného diváka.




Zdroj: Národní divadlo


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0242 s