Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pátek 19.4.2024, svátek má Rostislav 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Kam se ztrácí železnice?

23.10.2009   Vašek Zdvihal   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Kam se ztrácí železnice?Železnice obecně má velmi bohatou a zajímavou historii. Začíná se psát někdy v 1. polovině 19. století v Anglii. První trať u nás v roce 1825. Vedla z Českých Budějovic do Lince. Hned druhou natáhli do Prahy. A právě o Pražské železnici a nádražích vypráví kniha ze známé série ZMIZELÁ PRAHA. Nádraží a železniční tratě (zaniklé, proměněné a ohrožené stavby) se jmenuje ta od Kateřiny Bečkové.

Když jsem byl malý, tak jsem chodil na Vítkov pozorovat. Jeden vlak za druhým. Vítkov je kopec nad Karlínem a Žižkovem. Postavili tu opravdu krásnou trať, nádherně zapadala do krajiny. Ale nějak se to zvrtlo a Vítkov změnil, díky bouřlivé modernizaci, svou tvář k nepoznaní. Jak to vypadá dnes se můžete podívat, když pojedete tramvají z Palmovky na Krejcárek nebo naopak. Všechno je opravdu krásně vidět. Jak lokalita vypadá, posuďte sami. Můžete současnou situaci porovnat s fotkami z knihy.

Použití knihy v terénu je nejlepší. Porovnat fotografie ze součastnosti s dobovými v knize je fajn, ale není to ono. Nic se přece nevyrovná osobní navštěvě míst v samé Praze, bytostně spojenými s historií železnice. Obrázky v knize jsou řazeny podle míst či spíše oblastí. U každého najdete několikařádkový popisek, jenž je jediným textem v knize. Kromě úvodu. Popisky jsou jasné, stručné a výstižné. Není třeba dlouhého vyprávění ke každé fotografii. Ale v knize menšího formátu určitě utrpěly vypovídací schopnosti snímků. Největší se nachází na přebalu. Většinou jsou malých rozměrů, vyjdou dvě na stránku. Jsou černobílé, což není podle mě nejsilnější atribut jinak atraktivního titulu.
 
Na přebalu knihy projíždí Karlínem velká parní lokomotiva. Jede po trati, která už  neexistuje, stejně jako mnoho dalších. Neexistují ani mnohé budovy a nádraží. Projděme ta místa s knihou v ruce. Napadne nás jistě mnohé, co mělo napadnout jiné.


Kateřina Bečková: Nádraží a železniční tratě (zaniklé, proměněné a ohrožené stavby)
Vydalo nakladatelství Paseka v roce 2009
Zdroj snímků
www.paseka.cz


                                     


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.9508 s