Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 20.4.2024, svátek má Marcela 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


TV tip: Psycho

13.11.2009   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

TV tip: PsychoJeden z nejslavnějších filmů světa.
Jeden z nejznámějších režisérů světa.
To je PSYCHO. To je Alfred Hitchcock.


Fandové napínavých filmů už jistě zpozorněli. Připomenu tedy hned úvodem, že slavné PSYCHO bude opět na obrazovce - uvede jej Prima v neděli 15. listopadu od 23,55 hodin.

Čím to, že právě tento, dnes již letitý a černobílý snímek, budí stálou pozornost, že jej můžete vidět stále znovu a opětovně budete šokováni jeho atmosférou i vybranými scénami? Na to se pokouší odpovědět filmová kritika již od roku 1960, kdy byl natočen a odpověď ještě nenašla.

Přitom příběh PSYCHA začíná prostě. Mladá sekretářka Marion Craneová (Janet Leighová) ukradne na svém pracovišti 40 tisíc dolarů a rozhodne se s nimi zmizet a užít si je se svým milencem. Po celonoční jízdě zastavuje v motelu u silnice, který vede trochu podivínský leč sympatický mladý majitel Norman Bates v nezapomenutelném podání Anthony Perkinse.

Co se stane, když Marion vstoupí do hotelové koupelny je notoricky známo. Tato scéna je jednou z nejvíce analyzovaných pasáží v dějinách filmu. Okénko po okénku ji rozebíralo tisíce znalců, aby přišli na to, proč tato 45 vteřin trvající scéna působí natolik děsivě a hrůzně, že několik zaskočených diváků na premiérovém představení hrůzou prchlo ze sálu. Dnes již víme, že tuto slavnou scénu točil Hitchcock celý týden, nahé torzo ve sprše nebylo Leighové ale dublérky - jisté Marie Renfrové, a nůž v ruce nedržel Perkins ale další dublérka Ann Doreová a někdy i sám Hitchcock. Znalci napočítali celkem 17 bodnutí. Scéna je zvukově podbarvena vřeštícími houslemi (hudba složil Hitchcockův stálý spolupracovník Bernard Herrmann). To však zdaleka není vrchol filmu. Po Marion začne pátrat detektiv, který skonči rovněž neslavně a pátrání se ujímá její sestra Lily (Vera Milesová) s přítelem Samem Loomisem (John Gavin). Pátrání je zavede do tajemného domu Batesových poblíž motelu, kde...

Ale ne - všechno neprozradím. Možná se najde ještě několik málo jedinců, kteří film neměli možnost vidět. Je na něm pozoruhodné, že k vytvoření děsuplné atmosféry a napětí nepotřebuje monstra z hlubin či vesmíru, zombie, upíry či hejna dalších potvor a příšerek, jimiž se horrory hemží. Stačí k tomu lidské monstrum, které navíc není ani psychopat ani vraždící maniak, ale duševně nemocný člověk schizofrenicky žijící ve dvou bytostech - ve své osobě a v postavě své dávno mrtvé a v domě ukryté matky (a je také napůl ptákem, což kamera sugeruje v záběrech, kdy se jeho prsty mění jakoby v křídla a nos v zobák). Tohle divákům pozvaný psycholog (Simon Oakland) v závěru filmu objasní.

Námět PSYCHA vycházel z nepříliš kvalitní románové předlohy Roberta Blocha (česky vydalo nakladatelství Argo roku 1995), opírající se o příběh skutečného sériového vraha Eda Geina z Winconsinu, o němž se píše, že "prováděl s ženskými těly věci, z nichž by se vám skutečně dělalo zle." Přestože film měl rozpočet jen asi 800 tisíc dolarů a navíc je Hitchcock musel vysolit z vlastní kapsy, během prvních čtyř měsíců se mu vrátilo více než dva a půl milionu a celkově nejméně dvojnásobek. Není divu, že vznikla i dvě další pokračování PSYCHA, z nichž to druhé si zarežíroval sám Anthony Perkins a že v roce 1998 si Američané natočili věrný remake tohoto snímku pod shodným názvem v režii Gus Van Santa. Ukázalo se, že ač Van Sant toporně zopakoval původní film a ač přidal krev, nahotu a expresivitu, atmosféru "mistra hrůzy" Hitchcocka se mu nepodařilo docílit. Ani barva nepřidala filmu děsivost původní černobílé kopie.

Myslím, že zopakování klasického PSYCHA jako "půlnočního filmu" v neděli bude mimořádným zážitkem. Vychutnejte si proto Hitchcocka a jeho "stracho" (jak kdosi film nazval) i s osobou slavného tvůrce, který se v každém svém filmu musel v maličké roličce objevit - tady je to muž s obřím koboukem stojící před realitní kanceláří. A nezapomeňte ohodnotit jednu z nejvíce citovaných hlášek, kdy Norman Bates ústy Anthony Perkinse prohlašuje: "matka dnes není zcela ve své kůži."

***************************************
PSYCHO
USA 1960. Režie Alfred Hitchcock. Námět podle románu Roberta Blocha. Scénář Joseph Stefano. Kamera John L. Russell. Hudba Bernard Herrmann.
V televizi v neděli 15. listopadu 2009 na stanici Prima ve 23,55 hodin.

Na snímku: Děs v očích Janet Leighové mluví za všechny komentáře.
Zdroj foto: filmweb.pl




Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0406 s