Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Malý, velký socialismus



Úvodník: S blížícím se vstupem Česka do Evropské Unie se objevuje mnoho otázek jak to nebo ono bude dál. Jednou z těchto otázek je i zavedení mýtného na našich a nejen našich silnicích i dálnicích.

Článek:
Do letošního jara má být vládou rozhodnuto, zda se i u nás bude vybírat mýtné za průjezd vybranými komunikacemi. Vláda má rozhodnout bude-li pokračováno v nynějším způsobu zpoplatnění prostřednictvím dálničních známek, nebo přejdeme-li na nový, elektronický systém. To vše těsně před vstupem Česka do EU. Co je na tom zvláštního? Prostě jenom to, že EU uvažuje o tom, že zavede elektronické mýtné už od ledna 2005. O čem tedy bude vláda rozhodovat, když je vlastně již předem rozhodnuto? Má to být snad pokus o zachování jakési suverenity Česka v prostředí Unie? Takový pokus je evidentně předem odsouzený k zániku.
Ministerstvo dopravy ČR navíc uvažuje o výběrovém řízení na dodavatele tohoto elektronického systému s poznámkou, že podklady pro toto výběrové řízení je schopno připravit „již“ do dvou let. Nejen tedy, že se bude řešit něco již dávno vyřešené, ale navíc se elegantně přiživí některá z firem, která konkurzem projde jako vítěz. O vzniku dalšího korupčního prostředí ani nemluvě. Projekt zmíněné firmy se potom odloží, ale firma vydělá a stát vydá další peníze nás všech, které by mohly posloužit na jiné, skutečně prospěšné aktivity.
V úvaze o mýtném se v závěru objevila i poznámka o spravedlivějším dopadu elektronického mýtného. Je mým zvykem, přemýšlet o všem „selským“ rozumem a napadlo mě, že by stačilo zvýšit spotřební daň u pohonných hmot a tím i samozřejmě jejich cenu a pevně stanovenou část této daně vyčlenit do fondu dopravy. Pochopitelně zcela zrušit dálniční známky. Prostě a jednoduše: „Jezdím málo, platím méně a naopak.“ Této úvaze systém elektronického mýtného vyhovuje s malou chybičkou. Zavedení totiž bude stát miliardy. Tato moje úvaha je samozřejmě s blížícím se členstvím v EU zbytečná, ale ze stejného důvodu je zbytečná i snaha ministerstva dopravy vymyslet nějaký náš systém, tvrdě ho zaplatit a pak odložit, protože bude k dispozici systém jednotný pro celou Unii.
V budoucnu se dá očekávat, že systém mýtného bude zcela podléhat řízení Unie a z toho vyplývá i centralizování tohoto mýtného pod dohled Evropského fondu dopravy a dále následné přerozdělování vybraného mýtného na jednotlivé státy EU. To že se v některé zemi Unie vybere více a v některé méně je jisté, jde jenom o to jaký by Unie zavedla systém přerozdělování takto získaných finančních prostředků. Velmi pochybuji o tom, že bychom jako výrazně tranzitní země byli nějakým způsobem v tomto ohledu zvýhodněni. Proto v nadpise článku ten malý (náš), velký (EU) socialismus.
EU už nyní rozhoduje v mnoha důležitých souvislostech, které by se měly týkat výhradně jednotlivých členských států. To a ještě jiné aspekty vstupu do Unie zřejmě vedou ODS k určitému skepticismu ve vztahu k Unii. Bez zaváhání se k tomuto skepticismu přidávám a neváhám EU nazvat takovou malou nenápadnou RVHP.




23.02.2004 - Zdeněk Pilný