Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Začněte sbírat umění. Michael Třeštík vám poradí, jak na to.



Úvodník: S trochou nadsázky, větší dávkou humoru, ale i přesto zasvěceně vás znalec umění Michael Třeštík zavede do sfér výtvarna, kde vám odhalí metody sběratelství a přiblíží vám prostředí známých i méně známých obrazů. To vše pomocí nových knížek Slečny z Avignonu a Umění sbírat umění, které vydává nakladatelství Gasset.

Článek: Nutkavé psaní o obrazech, tak zní podtitul svazku Slečny z Avignonu, kde autor přibližuje třicet obrazů známých i méně známých, které vznikly od dob středověku. Znalci umění jistě budou v knize hledat Picassovu malbu, která nejspíše dala název celé publikaci. Je tam, a to hned v úvodu. Proč zrovna toto dílo? Třeštík začíná památnou fotografií, kterou vlastní a jež zobrazuje puklinu. Díky ní si prý uvědomil, že hranice, které jsou na první pohled zřejmé, mohou být nepodstatné, zatímco nenápadné linie mohou znamenat něco důležitého. Puklina totiž symbolizuje předěl v letopočtu. V roce 1905 Albert Einstein na základě Newtonových poznatků odvodil teorii relativity a v roce 1907 Pablo Picasso se Slečnami z Avignonu přišel s něčím novým, čímž předčil rembrandtovské malířství. Oba momenty znamenají zlom. Přechod od starého k novému. A jaká další díla vedla autora k zamyšlení?
 
Kristus na hoře Olivetské, Snídaně v trávě, Fotografický portrét Joana Miró, Žena koupající se v potoce a další. Tyto obrazy podrobuje Třeštík úvahám a novým přístupům. Jeho eseje hýří vtipem a neotřelým přístupem. I když nejste horlivým nadšencem do umění, Michael Třeštík vám nenucenou a odlehčenou formou představí přístupy k výtvarnu. O ojedinělosti svědčí i fakt, který zmínil jeden z kmotrů knih, Michal Horáček, který řekl, že „nám vždy kladli na srdce, ať neříkáme jenom, že se nám obraz líbí... a nyní si říkáme, proč vlastně nemůžeme říci, že se nám to prostě líbí“. Při čtení Slečen z Avignonu se nejen pobavíte, ale také možná získáte jiný nadhled, co se týká výtvarna. Jediné, co nečekejte, je strohý akademický přístup. Ten Třeštík totiž zpochybňuje a spíše klade důraz na osobní zkušenost.


Textař Michal Horáček na křtu. (Foto: Aneta &Simonková)

Umění sbírat umění představuje velmi cennou příručku pro začínající nebo už praktikující sběratele. Seznámí vás se systematizací sbírek, zavede vás do zákulisí sběratelství, poodkryje, jak to probíhá při nakupování uměleckých děl, jaká je motivace kupujících a nabídne možnosti i rizika investic. Velmi užitečná publikace je rozdělena na čtyři části. Nejprve vás seznámí s uměním jako takovým. Možná si řeknete, že to je zbytečné, ale definice a význam umění tvoří to, co musíte znát, abyste mohli s uměním pracovat. Posléze se dostanete k jednotlivým druhům sbíraných artefaktů. Nejen obrazy, ale i šperky mohou být cenné. Kde je sehnat nebo jaké jsou typologie reprezentačních míst, to vše se dozvíte v knize. Dalším důležitým mezníkem je vztah ekonomický. Jak se stát sběratelem, který neprohloupí a neprodělá, jak si budovat vztahy s trhem a jak zhodnotit sbírku. Tím se dostáváme k předposlednímu oddílu – investice do umění, kde se dozvíte, kdy si dát pozor a raději se zdržet koupě, byť by vypadala sebevýhodněji nebo jak odhadnout skutečnou hodnotu díla. Poslední kapitola se nese v odlehčeném duchu, kdy Michael Třeštík opět předvede svých pár postřehů k umění.


Další z kmotrů, designér Maxim Velčovský. (Foto: Aneta &Simonková)

Obě publikace Michaela Třeštíka představují neotřelý pohled na umění. Nejen Slečny z Avignonu, ale i střídmější Umění sbírat umění vás pobaví zajímavými pohledy na věc a humornými vzpomínkami, které autor zažil. Umění sbírat umění navíc představuje jednu, ne-li jedinou, hodnotnou příručku pro ty, kteří to se sbíráním umění myslí vážně.


Zdroj: nakladatelství Gasset

Třeštík Michael: Slečny z Avignonu (Nutkavé psaní o obrazech) a Umění sbírat umění, Gasset, 2010.

Ing. arch. Michael Třeštík 
Absolvoval Stavební fakultu ČVUT, obor architektura a urbanismus (1971) a postgraduální studium Stavební fyziky (1975). V 90. letech působil jako výtvarný kritik pro časopisy Tvorba, Iniciály, Kmen, Tvar a Mladý svět, byl kurátorem několika výstav volného i užitého umění, napsal román Zdi tvé (1988, 2000, 2008), dále knihy Pražské sochy 1980-2000 (s Jolanou Stádníkovou), Manželské etudy (s Helenou Třeštíkovou) a Kostelecká keramika (s Janem Svatošem). Dále napsal knihu esejů o výtvarném umění Slečny z Avignonu a knihu o sběratelství Umění sbírat umění (oboje nakladatelství Gasset, 2010). Hlavní sběratelské obory: česká malba a česká keramika 20. století. (Zdroj: www.eantik.cz)



21.10.2010 - Aneta Šimonková