Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - The Frames v divadle Archa



Úvodník: Pospíšit by se měli fanoušci irské kapely The Frames a jejího frontmana Glena Hansarda na pražský koncert 6. prosince v Divadle Archa, při kterém oslaví 20 let od svého vzniku. Zbývají poslední vstupenky. Popularitu u nás získanou má ještě tak v Dublinu. Ví to.

Článek: „Pražský koncert je pro Glena Hansarda stejně důležitý jako vystoupení v Dublinu, pořádaná ke kulatému výročí. Velice si váží našich fanoušků a na Prahu těší,“ říká Jiří Hejl, jeden z pořadatelů pražského koncertu. V roce 2010 neuplynulo pouze dvacet let od vzniku kapely, ale i deset let od prvního kontaktu Glena Hansarda s Českou republikou.

Nejen o vztahu Glena Hansarda a The Frames k České republice si můžete přečíst v následujícím textu. Vztah kapely a Hansarda k České republice shrnuje zevrubně.

Zároveň s dvacetiletým výročím existence irská kapela The Frames a její lídr Glen Hansard letos mohou slavit i další kulaté jubileum – deset let systematického koncertování v České republice. Pravidelnost, s jakou se tato skupina v této dekádě v ČR objevovala i samotné množství koncertů a často i jejich výjimečnost, tak z naší země udělaly v tomto směru druhé Irsko. Ale více než o počtu odehraných koncertů (přes třicet kapela, se sólovými Glena Hansarda a Swell Season nejméně devadesát) je na místě psát o významu vazby na Českou republiku pro umělecký osud jak Hansarda samotného i jeho kapely. The Frames se zformovali na konci roku 1990 v irském Dublinu poté, co společnost Island na základě poslechu demonahrávek rozeznala v tehdy dvacetiletém Glenu Hansardovi mimořádný talent a podepsala s ním kontrakt na první album Another Love Songs (1991). Jádrem kapely se stali Hansardovi kamarádi z pouličního hraní, z nichž dnes v kapele působí pouze houslista Colm Mc Con Iomaire. Pohádka o cestě za slávou tak začala rychle a slibně, ale stejně rychle tak i skončila. První album, poznamenané zásahy gramofonové firmy, díru do světa neudělalo a Hansard se ocitl zpátky na dlažbě. Kapela ale naštěstí, byť v pozměněné sestavě, vydržela a připravila materiál pro druhé album Fitzcarraldo (1995), vydané labelem ZTT/Universal a následně třetí Dance the Devil (1998). Obě desky se dočkaly kladných kritik a zajistily kapele přední místo a respekt na irské indie rockové scéně.

Hansard však ani v případě těchto dvou alb nebyl spokojený s přístupem velké vydavatelské firmy a tak od ní odchází a zakládá vlastní label Plateau, na kterém pak v roce 2001 vychází přelomový opus For the Birds. Ve stejném roce přijíždí do České republiky, a aniž by to kdo tušil, zahajuje novou éru života svého i své kapely. Koncert na malém festivalu Valašský špalíček ve Valašském Meziříčí v červnu 2001, ze kterého se pro obrovský úspěch nakonec vyklubaly vystoupení tři (na pódiích) a další v noci u táboráku, byl jen velká náhoda. Hansard, unavený předchozím desetiletím bojů s nahrávacími firmami i z práce na albu, do kterého soustředil veškerou energii i očekávání, jen kývl na nabídku přítele Jense Uhla na dovolenou v Čechách a na Slovensku, spojenou s několika koncerty. Důvody, proč si Glen následně vybral Českou republiku za svůj druhý domov, byly nejméně dva: nadšené přijetí a reakce českého (moravského) publika a také setkání s Markétou Irglovou, ve které dokázal prorocky odhalit mimořádný talent.

Následovalo osm let intenzivního hraní v Čechách a na Moravě, Hansard si postavení kultovní kapely v našem prostředí, vrcholící vyprodaným koncertem v Lucerně letos v únoru, doslova vydupal z ničeho. Vystoupení pro stovku diváků v narvané brněnské Staré pekárně, valmezském M-klubu, v olomouckém Divadle hudby nebo Baráčnické rychtě anebo později v brněnském Planetáriu, na festivalech v Náměšti nad Oslavou nebo Telči, patří k diváckým zážitkům, na které se nazapomíná. V České republice také vychází první živé album kapely Breadcrumb trail (2002, Indies ). Ve druhé polovině desetiletí kapela postupně hrála na festivalech Rock for People, Colours of Ostrava i na slovenské Pohodě. Současně s intenzivním koncertováním The Frames v České republice pokračovaly aktivity kapely v západní Evropě i Spojených státech. V obou těchto prostorech se jí podařilo vydobýt respekt médií a vytvořit zázemí věrných fanoušků. I tak ale kapela stále zůstávala vnímána především na „indie“ bázi, poznána jen široké vrstvě „fajnšmekrů“ a znalců, ale mimo zájem hudebního mainstreamu, až to vypadalo, že je jí tato role přisouzena osudem. Alba Burn the Maps (2004) a The Cost (2006) nepřekonala předchozí For the Birds a přes řadu velmi silných písní, jež nabídla, nenaplnila očekávání, Hansardem do nich vložená.

"Upřímě řečeno, žádný plán do budoucna nemám. Jediným plánem je dělat dobrou hudbu. Už jako malý kluk jsem chtěl mít kapelu a být s ní celý život. Swell Season je krásná věc a mě baví být součástí tohoto projektu. Baví mě pracovat s Mar i s klukama z kapely právě tímto způsobem. Ale těžko říct, co bude. Poprvé ve svém životě jsem v situaci, kdy ne že bych nevěděl, kterým směrem mám jít, ale že to nepotřebuji vědět. Poslední dva roky byly pro nás perné, ale taky extrémně úspěšné. Příští rok bych si chtěl vzít pár měsíců volno, být doma, vrátit se k jednoduchému rytmu obyčejných dnů, zajít si s kámošema na pivo, být s rodinou. Líbí se mi představa udělat album s Frames. Ale stejně tak mě přitahuje práce na novém albu se Swell Season. Anebo taky udělám konečně sólovou desku. U mě je to tak, že písně si samy řeknou, jak mají vypadat, jestli chtějí rockový nebo folkový kabát. Nechme se jimi překvapit. Všichni,“ říká Glen Hansard a my se tedy těšme na překvapení.

Text Jiří Sedlák, Artsmarketing
Fotografie
www.theflames.com



11.11.2010 - redakce