Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Edita v Africe, rozhovor



Úvodník: Do Afriky se jezdí za slony, tygry, opicemi. Někdo jede zdolat Kilimandžáro, jiný makat v nelidských podmínkách v polních nemocnicích, protože tamní obyvatelstvo povýšilo válčení zřejmě na vrchol lidského projevu. A pak křehká žena z Čech, Edita Keglerová, postavila své koncertní cembalo do koncertních sálů i Jihoafrické republiky.

Článek: Nedávno jste se vrátila z koncertního turné po jižní Africe. Jak na Vás tamní koncertní prostředí působilo?
Hudební dění jak v Kapském Městě i v Pretorii je na velmi vysoké úrovni. Vystupovala jsem v krásných sálech na Univerzitách, ale i na Staré radnici, která je dnes národní památkou a v níž je deponována sbírka holandského výtvarného umění (Iziko Michaelis Collection). Posluchači na koncertech byli velmi pozorní a taktéž znalí repertoáru, který jsem měla na programu. Také nesmím zapomenout na nástroje, které jsem měla k dispozici. Byly mistrovskými kousky anglických a holandských stavitelů a ve vynikající kondici.

Během turné jste vystupovala se známými koncertními umělkyněmi Elmarie van der Vyver (viola) a Barbarou Smith (zobcová flétna). Jak se Vám s nimi spolupracovalo? Jak dlouho jste program společně připravovaly?
Obě dámy byly vybrány náhodně jednou z pořadatelek koncertů. Jsou celosvětově uznávanými pedagožkami a interpretkami a spolupráce na společných koncertech byla velmi obohacující. Programy jsme měly vybrané předem, ale společně jsme je zkoušely teprve až na místě. Musím říci, že tato spolupráce byla velmi příjemná a plodná jak po stránce hudební, tak po stránce lidské.

Mimo koncerty komorní hudby jste měla také sólový recitál v Cape Town. Jaký program jste představila? Jak a jak dlouho jste se na tak interpretačně pestré turné připravovala?
V rámci svého sólového recitálu na German School v Kapském Městě jsem představila hlavně autory doby vrcholného baroka a raného klasicismu, kteří působili v Čechách a na rakousko-uherském dvoře ve Vídni ( J. A. Benda, J. J. Froberger, G. Muffat aj.). Příprava turné byla vcelku náročná, jelikož jsem musela nastudovat tři různé programy. Ještě před odjezdem nebylo jisté, jaké nástroje mi budou k dispozici, a kolik času budu mít na přípravu před koncerty v JAR. Snažila jsem se tedy nic nepodcenit a být připravená ne všechny nepříznivé okolnosti, které by mohla nastat.

V loňském roce jste byla na turné po Novém Zélandu a letos v jižní Africe. Plánujete již nějakou další koncertní cestu?
Jako každoročně se chystáme s kolegy z České Filharmonie na Vánoční turné do Japonska. Jelikož turné v JAR bylo velmi úspěšné, mám samozřejmě již další nabídky k vystupování a dokonce i k natáčení CD. Momentálně ale nebudu nic prozrazovat, abych to nezakřikla.

Plánujete v současné době nějaký koncert také u nás v České republice, nebo budete po turné odpočívat?
Příliš mnoho času na odpočívání po návratu nemám. Již 10. května bych ráda pozvala posluchače na koncert do Havlíčkova Brodu, kde vystoupím spolu s flétnistkou Julií Branou a gambistou Peterem Wagnerem. Na programu zazní Královské koncerty francouzských barokních skladatelů. Koncert se uskuteční v rámci 10. ročníku Stamicových slavností v sále Staré radnice od 19. hodin. Dále potom 2. června vystoupím v Litoměřicích společně s Věrou Binarovou a posluchačům nabídneme barokní skladby pro violu a cembalo. Program zazní v bývalém Jezuitském kostele v rámci 47.ročníku Hudebního Festivalu Ludviga van Beethovena.

Do Afriky se jezdí za slony, tygry, opicemi. A taky rozezvučet mistrovská cembala a dovézt třeba barokní hudbu do koncertních sálů až někde v Pretorii. Děkujem za obsažný rozhovor.

titulka www.hudba.proglas.cz


19.05.2011 - redakce