Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Ezra Pound - CANTOS (FRAGMENTY O HLEDÁNÍ DOBRÉ VLÁDY)



Úvodník:  „Čas nejsou peníze.“

PRAHA, 10. května 2012 – Jako svou poslední letošní premiéru uvedeDivadlo Na zábradlí inscenaci Cantos. Adaptaci poezie Ezry Pounda připravil Miroslav Bambušek, který je také jejím režisérem. V hlavní roli amerického básníka se pak představí Miloslav Mejzlík.


Článek:
Rámec inscenace je tvořen ústavem pro choromyslné delikventy v nemocnici Svaté Alžběty ve Washingtonu, do kterého byl Ezra Pound po válce „odstraněn“, a ve kterém strávil třináct let. Společně s dalšími čtyřmi pacienty a dvěma návštěvníky zvenčí rozžívá nejsilnější části svých Pisánských a Čínských Cantos, zvláště rituály čínských mytických císařů. V ostré polemice také kritizuje lichvu, z níž vinil některé bankéře a obchodníky se zbraněmi. Dobré hospodaření totiž považuje za sílu umožňující kulturní život společnosti.
 
Scénická báseň osamělého intelektuála ve městě plném lidí. Americký básník a spisovatel chtěl ve svých Cantos stvořit nový epos lidstva, chtěl „napsat ráj“. Zabýval se ekonomickými teoriemi a silou peněz a nepokrytě se vyjadřoval k lichvě a lidské chamtivosti - usuře. Po 2. světové válce byl obviněn z vlastizrady a několik měsíců vězněn v kleci na přímém slunci s knihou Konfucia, kterou četl stále dokola, aby přežil. Jaký má být dobrý hospodář? Cesta od k obecnému polis.
 
 
Ezra Pound (1885-1972)

Americký básník, esejista, překladatel a literární teoretik. Svými současníky, mezi které patřili například David Herbert Lawrence, Ernest Hemingway nebo James Joyce, byl považován za významného modernistu.  Zajímal se o klasickou poezii, starší románskou a okcitánskou literaturu. Svými překlady podnítil na Západě zájem o čínskou poezii. Většinu života prožil v Evropě - v Paříži a v Londýně, nejvíce pak v Itálii. V průběhu 2. světové války podporoval Mussolliniho režim a v Radio Roma propagoval fašismus. Při osvobozování Itálie byl zajat, převezen do USA a souzen. Byl umístěn do psychiatrické léčebny, kde strávil dvanáct let. Po propuštění odjel do Itálie, kde žil až do své smrti.

 
 
Cantos
Je rozsáhlá nedokončená lyrická báseň Ezry Pounda, skládající se ze 120 zpěvů, jejíž převážná část vznikla v letech 1915–1962. Jedná se o jedno z nejdůležitějších děl moderní poezie. Témata jsou politická, ekonomická i kulturní, spojená do celkového kontextu a zpoetizovaná. Mělo jít o jakési shrnutí celé evropské civilizace. Je ovlivněna mnoha místy - Středozemím, Itálií, Spojenými státy, Velkou Británií, Čínou - a kulturou těchto zemí, stejně tak mnoha historickými obdobími a literárními a filozofickými směry a názory. Dílo je čtenářsky obtížné, část, napsaná po 2. světové válce je téměř nečitelná, projevuje se v ní Poundova duševní choroba. Báseň nemá prakticky žádný děj, jeví se chaotická, nesouvislá, dílo je ovlivněno řadou literárních a filozofických názorů a směrů (trubadúrská lyrika, novoplatonismus, konfucianismus, ale i italský fašismus, projevuje se v něm i Poundův antisemitismus). Hlavní část díla je psána v angličtině, nicméně dílo obsahuje úryvky či citace v mnoha jiných jazycích včetně čínštiny. Dílo je psáno volným veršem a do češtiny přeložila Anna Kareninová.
 
 
Miroslav Bambušek
(1975)
Dramatik a režisér. V roce 2000 absolvoval studium filozofie a překladatelství (francouzština a starořečtina) na Institutu základů humanitní vzdělanosti UK v Praze (bakalářský stupeň). V Lounech v roce 1996 založil spolu s bratrem Tomášem Bambuškem divadelní skupinu D. I. Lebedung zaměřenou na inscenování současné dramatiky. Dramaturgicky a režijně spolupracoval s Činoherním studiem v Ústí nad Labem. Od roku 2001 je uměleckým šéfem, dramaturgem a režisérem Multiprostoru Louny, v roce 2004 pracoval jako dramaturg Západočeského divadla v Chebu. V současné době pracuje na přípravě projektu Pozdní_sběr.cz. Dramatické tvorbě se věnuje od svých šestnácti let. Bambuškova dramatika se vyznačuje rozvolněností a úsečností  formy a obsahově představuje kompromis mezi autorovým zájmem o politické divadlo a surreálně odpoutanou, leckdy až brutální, vulgární lyrikou v kresbě rozháraných a trpících hrdinů. Za hry Písek (2002) a Porta Apostolorum (2004) obdržel druhé ceny v soutěži o nejlepší českou hru Nadace Alfréda Radoka. Za iniciaci a završení projektu Perzekuce.cz v pražském prostoru La Fabrika získal Miroslav Bambušek Cenu Sazky a Divadelních novin 2006. V minulé sezóně uvedlo Divadlo Na zábradlí jeho hru Česká válka, která se zabývá problematikou třetího odboje.
 
 
 
Sezóna 2011/12 „Čí je to město?“
Název této sezóny je inspirovaný stejnojmennou výstavou „Čí je to město?“, která se uskutečnila v Karlin studios 3. - 16. 3. 2011 pod kurátorským vedením Milana Mikuláštíka. Výstava se zabývala urbanizací Prahy, ale i pasivitou, dezinformovaností veřejnosti či netransparentností prodeje pozemků developerům. „V Divadle Na zábradlí chceme na tato témata navázat, ale obecněji a v širších souvislostech. Město – jako místo spolužití různých skupin lidí, různých osudů a různých životních příběhů. Město, které je někým řízené, ale z vůle lidí, kteří v něm žijí. Město, které není odcizeným a nepřátelským územím. Město jako domov, který má vizi.“ uvedl umělecký šéf DNz David Czesany
 
 
Ezra Pound CANTOS
 
Překlad a literární spolupráce    Anna Kareninová
Dramaturgie                               Ivana Slámová
Výprava                                       Zuzana Krejzková
Hudba                                          Petr Kofroň
Adaptace a režie                         Miroslav Bambušek
 
Osoby a obsazení
Ezra                                             Miloslav Mejzlík
Ben                                              Igor Chmela
G.                                                 Natálie Řehořová
Fu-si/Basil                                   Petr Čtvrtníček
Chuang-ti/Gaudier                      Leoš Noha
Jao/John                                      Ladislav Hampl
Jou/Possum                                 Ivan Voříšek
 
 
 
 
Světová premiéra se uskuteční 18. května v Divadle Na zábradlí.
Další reprízy 24. a 30. května a 21. června vždy od 19:00
 

www.nazabradli.cz
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


12.05.2012 - redakce