Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Dva nula, skutečná komedie ze zákulisí derby Sparta – Slavia



Úvodník: Již od čtvrtka můžete v kinech vidět snímek Dva nula, nový celovečerní film Pavla Abraháma a Tomáše Bojara, kteří se po úspěšném a oceňovaném snímku Česká RAPublika tentokrát zaměřují na fotbalové prostředí.

Článek:
Tradiční derby Sparty se Slavií se stalo vynikající kulisou pro společenskou komedii s velmi pestrou mozaikou autentických postav v hledišti stadionu: od ochranky, přes fanatické sázkaře, žáčky fotbalové přípravky, pečlivě oblečené dámy, distingovaného novinového kritika, dezorientované italské turisty, komentátory jedné televizní stanice až po rohový praporek či mouchy u reflektorů na stadionu. Film byl natočen za jediný večer s využitím rekordního počtu 22 štábů, které měly celkem přes 150 členů. Díky snímání postav zdálky a využití mikroportů se podařilo získat záběry, které jsou velmi autentické, vtipné a zároveň nepostrádají výtvarnou kvalitu. Výsledkem dalšího roku práce se získaným materiálem je komedie, která je originální a nečekaná - jiná, než to, co diváci kdy u nás viděli. S velkým ohlasem byl film uveden letos na festivalu v Karlových Varech a na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Trailer je ke zhlédnutí zde: http://www.youtube.com/watch?v=ZCoJXuk6MHU. Více informací na www.dvanula.eu a www.acfk.cz.
 
Ve filmu Dva nula nám jde o to, jak zcela odlišní lidé reprezentující celé společenské spektrum prožívají stejnou věc – jedno fotbalové utkání,“ popisují autoři svůj základní záměr. „Od začátku nám bylo jasné, že se pouštíme do hodně riskantního podniku, že jde o experiment s otevřeným koncem. Nyní máme ale pocit, že se ten risk vyplatil,“ tvrdí. Protože byly jednotlivé postavy snímány zdálky a s využitím mikroportů, na přítomnost filmařů poměrně rychle zapomněly. „Lidé se díky tomu projevují takoví, jací skutečně jsou – živí, přirození a často zábavní. Získaný materiál je velmi autentický a podle nás nepostrádá ani výtvarnou kvalitu.“ Každá z 22 kamer tak díky výběru jednotlivých postav a použité metodě nabízí jedinečný vhled nejen do různých pater fotbalové tribuny, ale i různých pater společnosti.

Film byl natočen za jediný večer s využitím rekordního počtu 22 filmových štábů s minimálně 150 členy. „&Slo patrně o největší natáčení v jednom čase na jednom místě v dějinách dokumentu. Kdyby ten večer vybuchla na Letné bomba, měla by česká kinematografie asi docela vážný problém…,“ uvádí s nadsázkou tvůrci. Přípravy, které trvaly dva roky, začaly důkladnými obhlídkami, účastí na desítkách zápasů a seznámením s velkou spoustou lidí. „Vždycky jsme si někam sedli nebo stoupli a začali prostě pozorovat, co se děje okolo. Většinou stačilo chvíli poslouchat a bylo jasno. Po pár měsících už jsme měli databázi postav, jakou by nám možná záviděla leckterá castingová agentura,“ říkají. Na podzim 2010 pak padlo definitivní rozhodnutí vše natočit během jediného zápasu – derby Sparta - Slavia. Naplánovat něco takového nebylo úplně jednoduché, žádný precedens pro to ani neexistoval. „Byla to poměrně dost náročná logistická akce. Museli jsme sehnat obrovské množství techniky a ´vycvičit´ velké množství lidí tak, aby zvládli natáčení v rušném prostředí stadionu. Několik měsíců jsme připravovali různé manuály, kreslili plánky, vodili režiséry, kameramany a zvukaře na obhlídky a ladili průběh natáčení se zaměstnanci klubu,“ popisují tvůrci přípravy.

Ve střižně pak oba strávili téměř půl rok, kdy se celé léto seznamovali s nekonečnými hodinami natočeného materiálu. První výběr vznikl do Vánoc. „Ve střižně jsme si na stěnu pověsili velký graf. Byly v něm pod sebou seřazeny všechny časové linie z jednotlivých kamer s vyznačeným vybraným materiálem. To nám umožňovalo porovnávat, co se na tom kterém místě stadionu zrovna děje zajímavého, a nacházet v materiálu některé uzlové body,“ popisují další průběh práce. „Lidé, kteří se za námi stavovali ve střižně, na tu obří plachtu s údivem zírali. Vypadalo to, že děláme film skutečně vědecky…“ Po Vánocích se spolu se střihačem &Simonem &Spidlou definitivně rozhodli pro jednu konkrétní koncepci. Ta se poměrně záhy ukázala jako funkční a po několika měsících práce byl pak film hotov.
Pavel Abrahám a Tomáš Bojar v roce 2008 debutovali s celovečerním filmem Česká RAPublika, který si rychle vydobyl přízeň diváků a získal několik cen. I když by se mohlo zdát, že od rapu k fotbalu může být daleko, není tomu tak: „Ty filmy jsou si svým východiskem vlastně docela podobné. Oba uchopují známý a lidmi oblíbený fenomén novým, dost nečekaným způsobem. Oba jsou dělané tak, aby oslovily i lidi zvenčí. Oba jsou podle nás docela zábavné, ale přitom ne pokleslé. V obou dvou se určitá prvotní sympatie či otevřenost k zobrazovanému prostředí pojí s určitým odstupem od něj,“ vysvětlují.
A proč by měli diváci přijít na jejich nový snímek? „Hlavně asi proto, že je vtipný a hodně autentický. A také trochu jiný než ostatní. Není to film, který v různých variacích předtím viděli už nejméně padesátkrát,“ uzavírají Pavel Abrahám a Tomáš Bojar.
           
Čísla filmu
Doba trvání natáčení: 1 den
Počet kamer v hledišti: 22
Počet štábů na místě: 22
Počet členů štábů: 150
Přípravy natáčení trvaly: 2 roky
Střih trval: 6 měsíců
 
Základní informace o filmu
Režie: Pavel Abrahám
Námět: Tomáš Bojar
Scénář: Tomáš Bojar a Pavel Abrahám
Kamera: Jiří Chod
Zvuk: Václav Flegl
Střih: &Simon &Spidla
Dramaturg: Jan Gogola ml.
Vedoucí produkce: Kristina &Sedivá
Producent: Pavel Abrahám a Tomáš Bojar, Cinema Arsenal
Koproducent: Jordi Niubó, i/o post
Stopáž: 108 minut
Distribuční formát: DCP
Distribuce: AČFK
 

Zdroj: Jiří Sedlák
ArtsMarketing.CZ


27.10.2012 - redakce