Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Kultura rozhýbává ekonomiku: Letní filmová škola se vyplatí



Úvodník: Asociace českých filmových klubů, která pořádá tradiční Letní filmovou školu Uherské Hradiště, se rozhodla zjistit, do jaké míry je tento oblíbený filmový festival nejen nezpochybnitelným kulturním, ale i ekonomickým přínosem.

Článek:
Výsledky analýzy ekonomického dopadu letošního ročníku zpracované společností Economic impacT potvrdily, že kultura skutečně rozhýbává ekonomiku. Tento fakt dokazuje analýza, přesně ve smyslu slov respektovaného ekonoma Tomáše Sedláčka: „Kultura má neskutečný význam a některým lidem je to zkrátka nutné spočítat. Kde nemluví múzy, mluví čísla, a naopak.“

Analýza Odhad ekonomického dopadu 38. Letní filmové školy Uherské Hradiště 2012 přinesla řadu překvapivých zjištění a ukázala zajímavé souvislosti: 83 procent ze všech 3627 návštěvníků je z jiných krajů ČR, především z Prahy, pouze 3 % byly přímo z Uherského Hradiště. Návštěvníci utratili 3,3 mil. Kč za akreditace, dalších 19,1 mil. Kč pak v souvislosti s návštěvou festivalu za ubytování, dopravu, jídlo, další služby a nákupy – dohromady tedy 22 milionů! Včetně multiplikačních efektů měly výdaje návštěvníků festivalu dopad na zvýšení produkce (resp. obratu) české ekonomiky o 37,5 mil. Kč, z toho 11,9 mil. Kč tvořilo zvýšení HDP. Zisky dodavatelů zboží a služeb pro návštěvníky se zvýšily o 3,3 mil. Kč. Výdaje návštěvníků dokázaly vygenerovat 24,2 stálých pracovních míst na plný úvazek. Díky akci bylo státu odvedeno 4 mil. Kč na dani z přidané hodnoty, 1,4 mil. Kč v podobě daní z příjmů fyzických a právnických osob a dalších 2 mil. Kč na sociální a zdravotní pojištění. Celkem tedy veřejné rozpočty získaly 7,5 mil. Kč. Reálné ekonomické dopady 38. Letní filmové školy Uherské Hradiště 2012 jsou však ještě vyšší, protože do odhadu nejsou zahrnuty výdaje dalších skupin návštěvníků – festivalových hostů, novinářů a účinkujících a také výdaje samotné Asociace českých filmových klubů, která festival pořádá.

Společnost Economic ImpacT při analýzách používá metodiku výpočtu ekonomických dopadů vytvořenou speciálně pro kulturní organizace a cestovní ruch. V případě Letní filmové školy Uherské Hradiště data o návštěvnících vychází z marketingového výzkumu, který proběhl v srpnu 2012 mezi platícími návštěvníky posledního ročníku festivalu, a zúčastnilo se ho 912 respondentů, tj. více jak čtvrtina všech platících návštěvníků.

 Zatímco ve světě jsou podobné analýzy ekonomického dopadu kulturních akcí poměrně rozšířené, u nás jsou stále novinkou. Díky nezpochybnitelné řeči čísel jde přitom o jednoznačný vzkaz potenciálním partnerům, sponzorům i zástupcům veřejné správy – kulturní akce se vyplatí podporovat, protože díky nim přijíždějí do města i země noví návštěvníci, kteří zde utrácejí své peníze a tak kumulují finance pro mnoho subjektů. Před Asociací českých filmových klubů si tuto odbornou analýzu nechali společností Economic impacT zpracovat například pořadatelé Prague International Marathonu, Pražského Quadriennale či Pražského jara.
 
Zdroj:
Oficiální stránky Asociace českých filmových klubů: www.acfk.cz.


16.12.2012 - redakce