Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Violoncellový virtuóz Mischa Maisky se opře do strun tuto neděli v Rudolfinu



Úvodník: V pořadí čtvrtý koncert orchestrálního cyklu Pražské komorní filharmonie ozdobí fenomenální hráč na violoncello Mischa Maisky. Jeden z nejvyhledávanějších světových violoncellistů zamíří v neděli 9. prosince do Dvořákovy síně pražského Rudolfina, aby se svým sólovým přednesem provedl nezapomenutelným večerem.

Článek:
Bravurní hru renomovaného hráče po boku předního domácího orchestru si posluchači budou moci vychutnat pod taktovkou světově uznávaného dirigenta Milana Turkoviće.
 
Mischa Maisky se opakovaně vrací do České republiky jako hvězda nejprestižnějších tuzemských festivalů vážné hudby. Pražská komorní filharmonie jej kromě nedělního koncertu doprovodí v rámci téhož programu ještě o den později v jedné z nejvěhlasnějších světových koncertních hal Musikverein ve Vídni. Violoncellový mistr předvede svou zanícenou hru v interpretacích významných opusů Petra Iljiče Čajkovského, Maxe Brucha a Josepha Haydna. V čele s jedinečným sólistou zazní během obou večerů melodie z kusů Nokturno pro violoncello a orchestr (P. I. Čajkovskij), Kol Nidrei pro violoncello a orchestr (M. Bruch) a Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 C dur (J. Haydn). Intenzivní hudební zážitky ve skvostném prostředí pak umocní orchestrální interpretace Symfonie č. 38 D dur Wolfganga Amadea Mozarta a Symfonie č. 97 C dur již zmiňovaného Josepha Haydna.
 
„V hudbě věřím v autenticitu emocí. Věřím v to, že všechno, co vychází z hudebníkova srdce, je opravdové. Je to opravdové pro něho a je to opravdové i pro posluchače nebo diváky. A pokud jde o hudební kvality, když hudebník respektuje skladatele, má rád jeho dílo a rád hraje pro publikum, pak své srdce dokáže otevřít. A to je to nejdůležitější, protože posluchači vážné hudby jsou velmi citliví lidé, kteří vnímají emoce, a proto velmi dobře poznají, zda hudebník na scéně hraje srdcem,“ vylíčil Mischa Maisky pro hudební server Operaplus.cz. Sám umělec je světově uznávaný zejména pro svou osobitou hru, která je vydařenou směsí poetické jemnosti, brilantní techniky a velkého temperamentu zároveň.
 
Poslední volné vstupenky je možné zakoupit v kanceláři Pražské komorní filharmonie, Husova 7, Praha 1 nebo hodinu před koncertem v pokladně Rudolfina. Rezervace jsou možné telefonicky na čísle 224 267 644, e-mailem na vstupenky@pkf.cz nebo prostřednictvím webových stránek www.pkf.cz. Ukázka hry Mischy Maiského je k dispozici zde http://youtu.be/mGQLXRTl3Z0.
Mischa Maisky se narodil roku 1948 v lotyšské Rize, studoval v Rusku a později se usadil v Izraeli. Jako jediný hráč na violoncello na světě byl žákem obou legendárních hudebních mistrů - Mstislava Rostropoviče i Gregora Piatigorského. Sám Rostropovič jej označil za jednoho z nejpozoruhodnějších talentů mladší generace violoncellistů.
Krátce nato, co se roku 1973 usadil v Izraeli, se dočkal nadšeného přijetí v Londýně, Paříži, Berlíně, Vídni, New Yorku a Tokiu a v řadě dalších měst. Během posledních 25 let exkluzivně produkoval více než 30 nahrávek u legendárního vydavatelství Deutsche Grammophon, na nichž se podílely takové orchestry jako Vídeňská či Berlínská filharmonie, Londýnský symfonický orchestr, Izraelská filharmonie, Pařížský orchestr a řada dalších.
Jedním z vrcholů jeho kariéry se stal rok 2000, kdy se vydal na rozsáhlé turné na počest Johanna Sebastiana Bacha čítající přes 100 koncertů. Aby Maisky vyjádřil svůj hluboký obdiv tomuto velkému skladateli, nahrál již potřetí Bachovy sólové suity.
Jeho nahrávky se těší celosvětovému úspěchu u širokého publika i hudební kritiky a byly pětkrát oceněny prestižní Record Academy Prize v Tokiu, třikrát cenou Echo Deutscher Schallplattenpreis nebo Grand Prix du Disque v Paříži a byly rovněž nominovány na Grammy. Prvotřídní světový hudebník a pravidelný host nejvěhlasnějších mezinárodních festivalů spolupracoval s dirigenty takových jmen, jakými jsou například Leonard Bernstein, Carlo Maria Giulini, Lorin Maazel, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Giuseppe Sinopoli, Vladimir Ashkenazy nebo Daniel Barenboim a vystupoval společně s umělci, jako jsou Martha Argerich, Radu Lupu, Nelson Freire, Evgeny Kissin, Lang Lang, Peter Serkin, Gidon Kremer, Yuri Bashmeta a mnoho dalších.

Milan Turković pochází z rakousko-chorvatské rodiny, vyrůstal ve Vídni a jako jeden z mála fagotových sólistů získal mezinárodní uznání. Během prvních dvaceti let své kariéry začal být považován za jednoho z nejúspěšnějších světových dirigentů. Turković dirigoval ve Vídni, Salcburku, &Stýrském Hradci, Miláně, Benátkách, Florencii, Římě, Londýně, Praze, Krakově, New Yorku, Osace nebo Brisbane s orchestry jako jsou Vídeňský symfonický orchestr, Vienna Radio Symphony Orchestra, Camerata Salzburg, Orchestr di Padova, Římský symfonický orchestr, Krakovská filharmonie, Tokijský metropolitní symfonický orchestr, Chorvatský komorní orchestr, Pražská komorní filharmonie a další.
V roce 2010 obdržel německé ocenění Echo Klassik Award. Pravidelně vystupuje jako šéfdirigent na japonském tradičním festivalu v Kusatsu. Kromě koncertu v Rudolfinu jej v současné sezoně čeká vystoupení ve Vídni, Eisenstadtu, Salcburku a dirigování na finále a slavnostním koncertu Mezinárodní soutěže ARD v Mnichově.

Milan Turković hrál jako sólista v téměř všech hudebních světových centrech s mnoha významnými orchestry (Vídeňský symfonický orchestr, Stockholmská filharmonie, Stuttgartský komorní orchestr, Mnichovská filharmonie, I Solisti Italiani, Orchestre de la Suisse Romande, Camerata Academica, Chicagský symfonický orchestr, Saint Louis Symphony Orchestra a řada dalších). Spolupracoval s dirigenty jako Eschenbach, Giulini, Harnoncourt, Marriner, Pinnock, Sawallisch, Stein, Végh a dalšími. Pravidelně vystupuje na nejvýznamnějších světových festivalech v Salcburku, Vídni, Lucernu, Lockenhausu, Prades, New Yorku, Santa Fe, Praze, Portlandu, Osace, Sapporu nebo Kusatsu v Japonsku.
Proslulý trumpetista Wynton Marsalis věnoval Turkovićovi po společném turné v roce 1998 kvintet s názvem “Meeelaan” pro fagot a smyčcové kvarteto a uvedli spolu mnoho premiér tohoto kusu po celém světě. Jeho aktuální diskografii tvoří 9 nahrávek v roli dirigenta, 15 se sólovým repertoárem, 26 s komorní hudbou a více než 200 CD s ansámblem Musicus Concentus. Čtyřikrát natočil Mozartův koncert pro fagot. Další nahrávky zahrnují koncert Carl Maria von Webera, kvintet pro fagot a smyčcové kvarteto od Marsalise a dvoj CD Bassoon Extravaganza. Na jedné z jeho posledních desek dirigoval tři symfonie od Josepha Haydna. Je pravidelným členem a předsedou poroty v mezinárodních soutěžích a rovněž uměleckým poradcem na Středoevropské hudební akademii (MEMA).

PROGRAM:
 

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791)

Symfonie č. 38 D dur "Pražská", KV 504

1. Adagio - Allegro

2. Andante

3. Finale (Presto)

 

PETR ILJIČ ČAJKOVSKIJ (1840-1893)
Nokturno pro violoncello a orchestr, op. 19/4

 

MAX BRUCH (1838-1920)

Kol Nidrei pro violoncello a orchestr, op. 47

 

JOSEPH HAYDN (1732-1809)

Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 C dur, Hob. VIIb: 1

 

JOSEPH HAYDN

Symfonie č. 97 C dur, Hob. I: 97

1. Adagio - Vivace
2. Adagio ma non troppo
3. Menuetto e Trio
4. Finale: Presto assai
 
dirigent - Milan Turković
sólista - Mischa Maisky (violoncello)

 
Pražská komorní filharmonie vznikla v roce 1994 z iniciativy dirigenta Jiřího Bělohlávka jako komorní těleso složené z mladých absolventů hudebních škol, hrajících se skutečným zaujetím a nasazením. Po roce 1996 se postupně zařadila do okruhu předních orchestrů České republiky a vybudovala si renomé i v zahraničí. Základní obsazení Pražské komorní filharmonie vychází z typu orchestru období vídeňského klasicismu, jehož skladby tvoří základní pilíř repertoáru. Kromě vrcholných děl této epochy a romantické éry je doplněn speciální sérií koncertů moderní a soudobé hudby, která je stále v nabídce českých orchestrů ojedinělá.
 
V oblasti vzdělávání se Pražská komorní filharmonie věnuje nejen mladým talentovaným hudebníkům, ale také dětem. Jako první orchestr v České republice začala pořádat speciální koncerty pro děti, které jsou oblíbené nejen mezi dětskými, ale také dospělými posluchači. Díky své koncepci nepůsobí jejich program jako vzdělávací, ale naopak seznamuje děti s vážnou hudbou velmi zábavnou formou. Program pro děti dotváří dětský klub Notička, který se snaží obohatit jejich estetické cítění a rozšířit okruh aktivit ve volném čase.
 
Pražská komorní filharmonie vystupuje mimo jiné v předních světových sálech, pravidelně je zvána na mezinárodní hudební festivaly a vystupuje se světoznámými dirigenty a interprety, jako jsou Vladimir Ashkenazy, Milan Turković, Jefim Bronfman, András Schiff, Shlomo Mintz, Sarah Chang, Isabelle Faust, Mischa Maisky, Magdalena Kožená, Anna Netrebko, Natalie Dessay, Rolando Villazón, Placido Domingo a řada dalších. Za dobu své činnosti orchestr natočil přes 60 kompaktních disků pro domácí i světová hudební vydavatelství, jako např. Deutsche Grammophon, Decca, Supraphon, EMI nebo Harmonia Mundi. &Séfdirigentem orchestru je od počátku sezony 2008-2009 Jakub Hrůša.
 
Mezi zajímavé projekty 19. sezony (2012-2013) Pražské komorní filharmonie patří mj. abonentní koncerty s violoncellistou Mischou Maiskym pod taktovkou Milana Turkoviće, s klavíristou Jonathanem Bissem, sopranistkou Adrianou Kučerovou či klavíristkou Lisou de la Salle pod vedením Jakuba Hrůši, dále turné do Číny, Německa, Rakouska, Turecka, Francie či Itálie a mnoho dalšího.
 
Více informací na www.pkf.cz.
 
Pražská komorní filharmonie vystupuje s finanční podporou Ministerstva kultury ČR a hlavního města Prahy.
 
 
 
 
 
 

 
Barbora Dušková
PR a Marketing
_________________________________
Pražská komorní filharmonie


07.12.2012 - redakce