Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Premiéru opery Olimpiade Josefa Myslivečka navštívil šéf milánské La Scaly



Úvodník: Mimořádnou událost mezinárodní operní scény – historicky první uvedení Olimpiade Josefa Myslivečka ve Stavovském divadle si ve čtvrtek 2. května nenechala ujít řada významných osobností.

Článek: Slavnostní premiéry barokní opery v atraktivním, nadčasovém pojetí se zúčastnili ředitel operního domu La Scala v Miláně Stéphane Lissner, ředitel Opera Europa v Bruselu Nicolas Payne, pražský arcibiskup Dominik Duka, předsedkyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Miroslava Němcová, ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Fiala, ministr životního prostředí Tomáš Chalupa, herečka a operní pěvkyně Soňa Červená, moderátorka Kamila Moučková, zástupci Times Art Museum Peking, mecenáši pařížské opery a řada dalších vzácných hostů. Samozřejmě nechyběl JUDr. Pavel Smutný, zakladatel nadačního fondu BOHEMIAN HERITAGE FUND, bez jehož přispění by provedení Myslivečkova vrcholného díla na jevišti Stavovského divadla nebylo reálné.
„Jsme velmi hrdi na to, že BOHEMIAN HERITAGE FUND stál u zrodu tohoto projektu,“ řekl u příležitosti premiéry JUDR.Smutný. „Došlo k návratu Myslivečka na světovou scénu a to v naprosto nejkrásnější možné produkci, kterou si lze vůbec představit. Inscenační tým pod vedením Václava Lukse a Ursuly Herrmanové vytvořil z Prahy na pár večerů  jednu ze světových metropolí opery.“

Publikum nadšeně aplaudovalo výkonům sólistů v čele s Raffaellou Milanesi, Sophií Harmsen, Johannesem Chumem či Simonou Houda-&Saturovou a hudebníků z orchestru Collegium 1704 vedeným Václavem Luksem. „Je zřejmé, že příprava hudební i scénické části byla velice náročná, ale stálo za to, odvést tu obrovskou práci, výsledek je výjimečný,“ nešetřil po představení slovy uznání ředitel La Scaly Stéphane Lissner a dodal: „Barokní hudba nám i dnes může říci hodně, ovšem byla by chyba chtít operu zasadit po scénické stránce do období, kdy vznikla. Myslím, že musíme najít způsob, jak příběh předat divákovi tak, aby si ho mohl dotvořit svou vlastní představivostí.“ Po první premiéře následuje 5. května druhá, jediná repríza ve Stavovském divadle je na programu 6. května.
Opera Olimpiade Josefa Myslivečka, jednoho z nejslavnějších evropských operních skladatelů své doby, učitele a přítele Wolfganga Amadea Mozarta, se na jeviště vrací po 234 letech od poslední reprízy, která se odehrála v roce 1778 v Neapoli. Hudební nastudování je dílem Václava Lukse a jeho orchestru Collegium 1704, na realizaci se podílel mezinárodní tým vedený režisérkou Ursel Herrmannovou, která v Národním divadle spolu se svým manželem Karlem-Ernstem Herrmannem režírovala velmi úspěšné inscenace Mozartových oper La clemenza di Tito a La finta giardiniera.  S manželem, Karl-Ernst Herrmannem jsme se o Josefu Myslivečkovi poprvé dozvěděli při čtení Mozartových dopisů a došlo nám, že pokud on měl tak dobré mínění o jiném skladateli, něco na něm prostě musí být. Takže jsme začali plánovat další inscenaci pro Stavovské divadlo a když jsme se potkali s Václavem Luksem, rozhodnutí padlo velmi rychle. Olimpiade je založena na poetickém a dějem nabitém libretu proslulého Pietra Metastasia a Václav Luks ji považuje za jednu z nejkrásnějších a dramaticky nejlépe zkomponovaných Myslivečkových oper. Jakmile jsme na opeře začali pracovat, sama jsem velmi ocenila toto dílo, v němž je hudba hodně úzce propojena s významem slov a se samotným dramatem, oboje vyjádřeno emocionalitou v rafinovaných áriích a procítěném přednesu,“ přiblížila režisérka Ursel Herrmannová okolnosti vzniku mimořádné inscenace.

 „V Olimpiádě Mysliveček zhudebnil oblíbené libreto vídeňského císařského dvorního básníka Metastasia a předvedl se jako skutečný mistr, který dokáže svojí hudbou rozehrát opravdové nadčasové drama obnažených lidských emocí a dovést tak k dokonalosti žánr italské opery seria,“ dodal dirigent Collegia 1704 Václav Luks. Opera má tři dějství. Na pozadí starořeckých olympijských her, které jsou symbolem antického ideálu duševně a fyzicky vyrovnaného člověka, se s jistým hořkým podtónem odehrává jiný, velmi nadčasový „boj o prvenství“ – věrní přátelé Megakles a Lycidas netuší, že usilují o lásku téže ženy. Okolnosti je postupně nutí k fatálním rozhodnutím – buď znectí přátelství a jednou dané sliby, nebo zapřou svou lásku. V průběhu děje se tak postupně otevírá pohled na odvrácenou tvář mezilidských vztahů, na umanutou zaslepenost touhy a vášně, která vede k neuváženým krokům, stejně jako k nim vede i přílišná důvěra v přátelství... Příběh, který má co říct i současnému publiku.

Opera Národního divadla Olimpiade Josefa Myslivečka uvádí s podporou nadačního fondu Bohemian Heritage fund, Ministerstva kultury České republiky a v koprodukci s Théâtre de Caen, Opéra de Dijon a Grand Théâtre de Luxembourg. Na těchto prestižních evropských scénách bude Olimpiade inscenována v květnu a červnu.

Zdroj: 2media.cz





04.05.2013 - Aneta Šimonková