Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Divadlo Kámen a improvizačního zkoumání



Úvodník: Divadlo Kámen se ke konci sezóny rozhodlo nabídnout kousek ze svého dalšího improvizačního hledání. Po představení hry Karkulka 6.6.2013 připraví pro diváky improvizační ukázku, která bude vycházet ze starozákonní Knihy přísloví. Ukázka založená na kombinaci vyprávění, čtení a činoherního provedení má přiblížit nově zkoumaný přístup k improvizaci, který bude základem připravované improvizované hry Agamemnón.

Článek:

Divadlo Kámen se ke konci sezóny rozhodlo nabídnout kousek ze svého dalšího improvizačního hledání. Po představení hry Karkulka 6.6.2013 připraví pro diváky improvizační ukázku, která bude vycházet ze starozákonní Knihy přísloví. Ukázka založená na kombinaci vyprávění, čtení a činoherního provedení má přiblížit nově zkoumaný přístup k improvizaci, který bude základem připravované improvizované hry Agamemnón. 

Petr Macháček a soubor Divadla Kámen už delší dobu zkoumají možnosti divadelní improvizace a její propojení s hudbou, pohybem, energií, vyprávěním, čtením. Prvním dílem zabývajícím se technikou improvizace byla inscenace Eéliška kolem založená na předem vytipovaných charakterech a prostředí, ve kterém se děj pro daný večer odehrává. Vedle těchto dvou aspektů a předem nastíněných scén spějících až ke stěžejnímu bodu celého představení, tedy setkání s jakousi E, vznikaly veškeré herecké akce spontánně.

V rozvíjení improvizačních technik pokračovalo Divadlo Kámen ve hře Ras al Chajma, v níž se do precizního a přísně minimalistického divadelního ztvárnění promítá improvizované vyprávění spolupracující s pevně danou a živě prováděnou soudobou vážnou hudbou.

Tentokrát se Divadlo Kámen ve svém zkoumání posouvá ještě dál, a to prostřednictvím kombinace čteného textu, vyprávěného slova a spontánní herecké improvizace. „Rozhodli jsme se divákům nabídnout 20-minutovou ukázku další naší práce s improvizací, která má opět jasně daný periodicky se opakující vzorec, tentokrát složený ze tří částí. První představuje zcela improvizované vyprávění volně související s předem určeným příběhem. Druhá spočívá ve čtení předem vybraného úryvku z knihy, která je tématem večera. Třetí (zabírající největší časový prostor) je tvořena totální improvizací zpravidla dvou herců doplněnou případnými zvuky a hudebním doprovodem v danou chvíli přihlížejících herců,“ říká Petr Macháček, režisér divadla. „Tato totálně improvizovaná složka se ze zásady obsahově nevztahuje ke čtené předloze.“

Jak bývá při improvizovaných doplňcích představení v Divadle Kámen zvykem, i nyní se budou moci ve vhodnou chvíli připojit diváci. „Jde především o ukázku a ostrou zkoušku metody, kterou se nyní v improvizaci zabýváme a kterou budeme později aplikovat na Aischylova Agamemnóna. Chceme dát prostor i divákům, kteří budou mít chuť se do improvizace zapojit a případně nám otevřít další pohledy na vznikající divadelní tvar,“ dodává Zdeňka Brychtová, herečka Divadla Kámen.

O Divadle Kámen

Divadlo Kámen (pražské autorské divadlo pro hledající diváky) se zaměřuje na nové, opomíjené a neobvyklé formy činohry. Pracuje především s fyzickým vnímáním činohry a její hudebností, minimalistickými postupy, souběhem motivů ve více rovinách, improvizací jazzového typu, nesvázaným osobnostním herectvím. Vloni oslavilo 15 let své existence. Jeho stálá scéna je v Praze-Karlíně na adrese Nekvasilova 2.


 



02.06.2013 - Divadlo Kámen