Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - CAESAR MUSÍ ZEMŘÍT (i za branami věznice) – TV tip



Úvodník: Vězeňská dramata tvoří již jednu žánrovou skupinu filmů. V drtivě většině se diváci dočkají šikanování, útisku, drsných až nelidských scén a někdy i násilné smrti. Vzpomeňme namátkou třeba jen na známá díla BRUBAKER, ZELENÁ MÍLE či VYKOUPENÍ Z VĚZNICE SHAWSHANK. Ale za katrem se mohou odsouzení i zušlechťovat. A čím jiným než uměním. Vzpomeňte opět na vynikající německý film ČTYŘI MINUTY, v němž stárnoucí profesorka učí vězenkyně hře na klavír.


Článek:


Podobně v jedné z nejtvrdších italských věznic v Římě působí muž jménem Fabio Cavalli, který si zde vytvořil divadelní laboratoř. Pod jeho vedením se ti největší násilníci převtělují do postav z klasických divadelních her. Když se o tomto počínání dozvěděli zkušení a světoznámí filmaři bratři Paolo a Vittorio Tavianiové (PADRE PADRONE, NOC SVATÉHO VAVŘINCE, KAOS) zapomněli na svůj kmetský věk (84 resp. 86 let) a rozhodli se ve vězení a s autentickými herci natočit dokumentární drama.
Bratři strávili v drsné věznici Rebibbia mezi tvrdými kriminálníky s dlouholetými tresty plných šest měsíců. Kontaktovali Fabio Cavalliho s myšlenkou na nazkoušení Shakespearovy tragédie JULIUS CAESAR pro účely filmu. Text i samotný děj trošku zjednodušili a snažili se ho přizpůsobit amatérským hercům – vězňům. Před vlastním uvedením hry probíhala řada zkoušek přímo ve věznici (v chodbách, celách, vycházkovém pásmu či ve společenských místnostech). Snímek podrobně zachycuje přípravný proces vězeňského představení – od počátečních castingů až po samotnou premiéru. Celá příprava představení je natočena na černobílý materiál, jen vlastní realizovaná inscenace (na začátku a na konci filmu) je barevná. Černobílá škála podporuje dojem syrovosti a autentičnosti.
Shakespearova hra o spiknutí proti Caesarovi, který se chtěl stát diktátorem, a o jeho svržení a zavraždění,  je nosná sama o sobě. V autentickém nelidském prostředí a v interpretaci vrahounů a násilníků však dostává nový a nečekaně silný rozměr. Intriky, výčitky, zrada, rivalita i zneužití moci spolu s touhou po lásce a přátelství, jak je vyjádřil dramatik alžbětinské doby, se prolínají se současným světem, v němž je aktérům odepřena svoboda a najednou – díky umění – mají jedinou možnost jak vyjádřit svůj bol, touhu po svobodném životě a skoncování s násilím. Možnost přenést tak své zatím neblahé životní zkušenosti do smyšlené postavy. To je možné jen prostřednictvím divadla. Byť jen nakrátko a na jedno jediné představení.
Bratři Tavianiové nenatočili jen divadlo a jeho přípravu. Snaží se proniknout i k některým jeho aktérům a říci něco o jejich životě. Zločince nijak neobhajují, ale divák si k postavám během filmu vytváří specifický vztah. Mnohým z aktérů natáčení změnilo život. Jeden z vězňů po propuštění napsal knihu, druhý - Salvatorore Striano - jemuž byla svěřena role Bruta – se na svobodě stal profesionálním  hercem. Před třemi léty byl dokonce hostem filmového festivalu v Karlových Varech jako jeden z herců mafiánského dramatu Mattea Garroneho GOMORRA, které bylo v našich kinech rovněž uvedeno.

Snímek triumfoval na festivalu Berlinale, kde v roce 2012 získal jak Zlatého medvěda, tak Cenu ekumenické poroty.:
Foto: totalfilm.cz, kinobox.cz, ceskatelevize.cz, pinterest.com
***************************************
CAESAR MUSÍ ZEMŘÍT
(Cesare deve morire), Itálie 2011.
Režie Paolo Taviani, Vittorio Taviani.
Uvede ve čtvrtek 27. srpna ČTart ve 20,25 hodin








21.08.2015 - Stanislav Polauf