Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - FOTOPOSTŘEHY: Křídla nad letištěm



Úvodník: „Vrtule se roztočila, letoun ožil … Stoupá do těch bezhraničných dálek, v nichž se člověk ztrácí jako zrnko písku v poušti. Všechno, co ho tísnilo a bolelo, z něho rázem padá, jako by zde nahoře nebylo místa pro nicotné lidské starosti, touhy a bolesti.“ (Antonín Liška)

Možná to je důvod, proč mnohé stále láká odpoutat se od země, od všeho, co je svazuje, možná právě to je důvod, proč mě přitahují letadla a místa, odkud vzlétají vstříc oblakům…    
 


Článek:
Vzpomínám si na jeden rozhovor s režisérem Janem Svěrákem o natáčení filmu Tmavomodrý svět. Při natáčení využil kromě modelů i skutečné stíhačky Spitfire, a když se mu pak přehnaly nad hlavou, prostorem se nesl nezaměnitelný zvuk jejich motorů…



Představy fotografa se často míjí s realitou a v záběru bývá i to, co by si na něm nepředstavoval. A tak když přistávající letoun položil na krátký okamžik za Spitfirem "kouřovou clonu", která alespoň částečně zakryla budovy, reklamy a sloupy veřejného osvětlení v pozadí, měl jsem v záběru přímo uprostřed také pořadatele, který pilota ani mechanika rozhodně nepřipomínal, a to ani vzdáleně, a když už pořadatel v záběru nebyl, nebyla tam skoro už ani ta "clona".

Pokud fotíte stroje ve vzduchu, bývá (s výjimkou mraků na obloze) všude jak „vymeteno“… 

 



„Kdysi jsme cestovali tam, kde bylo možné vidět něco pěkného. Dnes cestujeme tam, kde je možné parkovat." (Fernandel) Když jsem chtěl v loňském roce zvládnout obojí, vidět i zaparkovat, podcenil jsem množství těch, kdo uvažovali podobně. A tak zatím co se mi nad hlavou proháněla stíhačka a předváděla, co dovede, já ještě na příjezdové komunikaci krokem "stíhal" auto před sebou. Letos, již poučen, jsem závěr cesty k letišti šel po svých a pohodlně míjel auta, která líně popojížděla po silnici…




Z některých letadel, poklidně odpočívajících na stojánce, se po vzletu může stát mrštný elegán, zvlášť pokud se jedná o akrobatický speciál. Zachytit ho prolétávajícího nízko nad letištěm vyžaduje sladit jeho rychlost s pohybem fotoaparátu a pak již jen doufat, že letoun na snímku bude ostrý…



Diváci, bez rozdílu věku, se snažili využít i možnost prohlédnout si zblízka vrtulník letecké záchranky, který trpělivě spolu s pilotem snášel jejich pozornost, a nebylo moc chvil, kdy na fotografii místo diváků byl vidět i samotný vrtulník…  

 

Zdánlivě nekonečnou modrou barvu oblohy postupně zakrývaly chomáče mraků, majestátně se vznášející nad hlavou, a tehdy se na obzoru ukázaly siluety strojů, které mohou předhonit i zvuk…



Každý program ale někdy skončí, pestrá řada letadel ohraničující travnatou plochu letiště postupně prořídne, utichne i zvuk motorů odlétajících strojů a letiště se opět ponoří do ticha, narušovaného jen větrem, prohánějícím se nad prázdnou startovací a přistávací plochou…



07.11.2015 - Radim Cejnar