Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - MĚSTO ŽEN – TV tip - fantastická vize supermoderních žen



Úvodník: Po dlouhé době opět mimořádně kvalitní film na obrazovce. Můžete si vychutnat přebujelou fantazii mága světového filmu Federica Felliniho. Jako všechny jeho filmy i MĚSTO ŽEN překypuje nápady, srší z něho kritické ostny, ale najdete v něm i poetické prožitky a lidské pochopení. Svým zaměřením však přeci jen trochu překvapí.


Článek:


Když se Fellini kriticky vyrovnal s římskou smetánkou ve filmu SLADKÝ ŽIVOT, satiricky se podíval na zhýralost antického Říma (SATIRIKON) a dovedl nahlédnout i na vlastní tvorbu a vlastní umělecké snažení ve filmu 8 ½, jakoby se vrátil ke svým začátkům,  kdy byl stvořitelem jímavých ženských postav. Ať už to byla titulní hrdinka filmu GIULIETTA A DUCHOVÉ či ženský klaun Gelsomina v SILNICI. Ale Fellini už nechce dojímat. S vervou jemu vlastní se obul do světa žen divoženek, sufražetek, feministek, prostě moderních žen. Často krásných, leč mužským choutkám nepříliš přátelsky nakloněných.
Osud hrdiny filmu – doktora Snaporaze, jakéhosi režisérova druhého já (představovaného Marcello Mastroiannim) začíná ve vlaku vjíždějícím do tunelu (psychoanalytik v něm najde vstup do podvědomí). Vlak později zastavuje v polích, Snaporaze sleduje ženu, která ho v kupé zaujala (Bernice Stegersová). V jejích stopách se dostane až na sraz feministek a začne kolotoč nečekaných situací. Z kongresu je jako „cizí“ vykázán, rozzuřené fúrie ho pronásledují a ohrožují, projde vilou staršího svůdníka (Ettore Manni) aby byl později dovlečen před ženský tribunál na velkém stadionu. Při pokusu o útěk sjíždí po obřím tobogánu do „času vzpomínek,“ aby nakonec „vstoupil do přítomnosti“ obrovským balonem, který je však sestřelen mladou teroristkou. Hrdina se probouzí v kupé vlaku proti své manželce (Anna Prucnalová – bývalá polská šansoniérka) v okamžiku, kdy do kupé vstupuje kráska z úvodní scény a dvě ženy z jeho snu a vlak se chystá vjet do tunelu...

Děj Felliniho filmu z roku 1980 není ale tak důležitý. Tato „šaškovská balada“ je přeplněna nemilosrdnými a na tělo mířenými údery na tehdejší dobu (a platící i pro dnešek). A nemylme se – není to jen útok proti ženám, které se vzdaly tepla rodinného krbu a jako &Sárky vyrazily do boje proti mužské nadvládě. Své si musí vytrpět i mužský divák, jemuž se rozplývá sladký sen o ženách jako dárkyních rozkoše. Konfrontace pohlaví nestraní žádné ze stran konfliktu, ale dovádí tento spor k absurdnosti. Rozkurážené sufražetky přebujelých tvarů jsou stejně obludné jako prostopášník dr. Katzone, vlastnící pozoruhodnou fonotéku milostných projevů svých četných milenek.
Po skončení filmu si divák jistě oddechne. Po více než dvouhodinovém kolotoči absurdních situací plných jízlivých a satirických šlehů, po vypjatém fantaskním exhibicionizmu tvůrce, který jako vlak vjíždí do vlastního podvědomí, si může s klidem říci: Byl to jen sen... Ale zážitek ve vás zůstane a záleží jen na vás, zda jej přijmete jako zábavu či vás přinutí k nelehkému ponoru do vlastního podvědomí. „Snovost“ Felliniho filmu to umožňuje.
****************************
MĚSTO ŽEN (La citta delle donne)
Itálie, Francie 1980, režie Federico Fellini
uvádí ČT art v úterý 23. srpna od 21,05 hodin






19.08.2016 - Stanislav Polauf