Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - MARKETA LAZAROVÁ - nejlepší český film všech dob



Úvodník:
Mimořádný film, který byl v roce 1994 na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech zvolen nejlepším českým filmem všech dob. Tento titul obhájil i v anketě pořádané v roce 1998. Filmová rapsodie, jak ji nazvali autoři scénárista František Pavlíček a režisér František Vláčil, zavede diváky do druhé poloviny 13. století. Tuto dobu dnes vnímáme jako romantickou vizi hlubokých lesů, kamenných bytelných hradů a romantických lásek. Skutečnost však byla mnohem drsnější – křesťanství svádí tuhý boj s pohanskými kulty, lidský život má jen pranepatrnou cenu a královské cesty přepadávají loupeživí lapkové. Jen láska je stejná jako dnes.
 


Článek:
K loupeživým lapkům patří i dva sousedé – zemani – Kozlík sídlící na Roháčku (Josef Kemr) a Lazar z Obořiště (Michal Kožúch). Protože král hodlá královské silnice vyčistit chtějí se spojit. Ale stačí jedno špatně zvolené slovo, neuvážený čin a mezi oba rody vstupuje nenávist a krevní msta…Jazýčkem vah v souboji se stává mladičká Lazarova dcera Marketa (Magda Vašáryová), jejíž nevinnost a čistota mají zachránit hříchy jejího otce, ale je to doba, kdy všechny lidské dění je vášnivější a divočejší než dnes – proto i Marketina láska k synovi otcova nenáviděného souseda Mikolášovi (František Velecký) je taková. Marketa se pro lásku k Mikolášovi zřekne lásky k bohu, jemuž byla zaslíbena. Přitom vlastně Marketa není hlavní postavou filmu, tou je právě její otec, z dnešního pohledu lupič a bandita.
Ale nejde jen o děj a dramatický příběh. Film je složen ze dvou dílů nazvaných STRAHA a BERÁNEK BOŽÍ a jednotlivé obrazy jsou uvozeny mezitulky. Jde o takovou mozaiku a je třeba si ji složit dohromady. Film tak zachycuje spíše nálady nežli děje a činí to moderním filmovým pojetím. S předlohou – románem Vladislava Vančury se autoři potýkali celé tři roky. Režisér detailně rozkresloval scény a dopodrobna studoval středověkou dobu a její reálie, aby mohl nabídnout její co nejvěrnější průřez. Původně plánoval do filmu zahrnout i scény z královského dvora a jeho okolí, ty však nakonec nebyly realizovány – jak z finančních důvodů (MARKETA LAZAROVÁ byla nejdražším československým filmem 60. let). Nadměrné úsilí dokončit dílo stálo mnoho sil a poznamenalo natrvalo zdraví Františka Vláčila.
Nechme vše podstatné vyjádřit slovy Františka Vláčila:
                        … „V Marketě šlo především o jedno: vypovědět o lidech před šesti, sedmi sty lety, jako by šlo o naše součastníky. Kdykoli jsem se díval na historický film, míval jsem dojem,že vidím dnešní lidi v kostýmech. Ale já je chtěl pochopit, vidět je očima jejich životů, pocitů, tužeb, prostě propadnout se o těch sedm staletí nazpátek“
„A taky mě v Ďáblově pasti zaujala myšlenka boje proti dogmatismu a tmářství. V Marketě je to zas přežívání jistých mýtů, příznačných pro to čemu říkáme pohanství (viz Alexandra a její „čarování“) . Bylo v té minulosti spousta hezkých věcí, jenže křesťanství, málo platné, bylo progresivnější fází. Jenže jak se vysouvalo do popředí, utvrzovala se zároveň řada jeho špatných vlastností.“

„Na historických látkách svých filmu si uvědomuji, že tu lze daleko lépe obnažit velké problémy dneška. Pokusil jsem se naopak vynaložit peníze na vyjádření doby takovým způsobem, aby se divák skutečně mohl propadnout zpátky o určitý počet staletí. Hlavní problém byl analyzovat, vmyslet se do myšlení tehdejších lidí, které nepochybně bylo jiné než myšlení lidí dnešních.“
„V Marketě jsou tři světy: Kozlík – to je pohanství, způsobem života i organizací rodiny, přestože nosí kříž: Lazar se přimkl ke křesťanskému pánubohu, ale už s ním začíná kupčit: a pak je tu třetí svět, který jsem už z finančních důvodů nerealizoval, svět mladého a starého krále. (komplex mladého Přemysla Otakara, který si odnesl z mládí. Přemyslův otec Václav měl raději jeho bratra Vladislava).“
MARKETA LAZAROVÁ je vrcholným uměleckým dílem o historických kořenech dnešní doby, o lidech té doby, o lásce i o krutostech, o jistotách i pochybnostech. Je hlubokou pravdou, že „Vláčil 13. století ani neevokoval, ani nepopsal, nýbrž stvořil.“
*******************************
MARKETA LAZAROVÁ

ČSSR 1965-1967
režie František Vláčil
uvádí ČT art v pátek 7. září od 21,20 hodin
 

 
 

31.08.2018 - Stanislav Polauf