Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - AMERICKÉ PSYCHO – TV tip – zevnějškem úspěšný finančník, duší však netvor



Úvodník: Už vás někdo naštval tak, že jste ve vzteku vyřkli:“ Já tě zabiju?“ Určitě jste to nemysleli doslova, ale to neplatí pro hlavní postavu filmu AMERICKÉ PSYCHO. Ten to bere doslova a ani nemusí být naštvaný. Přestože je Patrick Bateman mladý ambiciózní finančník, takový typický „yuppie“ konce osmdesátých let, sžírá ho vnitřní neklid. Luxusní byt na Manhattanu, snobské večírky, plně nabité karty, pečlivý výběr snobského oblečení i voňavek ani mladá snoubenka Evelyn nebo milenka Courtney ho neuspokojují a nepřinášejí mu radost. Tu najde až ve svém druhém „já,“ jímž je vražedné šílenství, jemuž začíná postupně propadat.
 

Článek:
Kdo z diváků nemá rád pohled na krev, ten by se měl filmu vyhnout. Už v úvodu vidíme kapky krve dopadat na bílé plátno. Krve přibývá, až doslova stříká. Stačí však nájezd kamery na detail talíře s jídlem a vidíme, že si na něj někdo lije kečup. Ambivalentnost je jasná – jak na plátně (co je pravda a co nám záběr sugeruje),  tak i ve vyznění filmu, kdy si v záběru položíme otázku, zda jsme sledovali skutečného masového vraha nebo jen jeho vražedné halucinace.

Patrick Bateman žije v luxusu a nesnáší chudé. Tak je zabíjí. Rovněž tak své soupeře. Tak je likviduje. Ostatní pohrdají ženami. On je rovnou zabíjí... Je to thriller nejdrsnějšího zrna nebo kritika americké společnosti osmdesátých let ( a nejen těch)? Těžko odpovědět. Je to novodobý případ dr. Jekylla a pana Hydea? Jde o šílence (či schizofrenika) jako Norman Bates v Hitchockově PSYCHU? Nebo je takto rozdvojený každý druhý Američan? „Nemám emoce, jen chamtivost a znechucení,“ říká hlavní postava ústy Christiana Balea.

Předlohou pro film byl román spisovatele Breta Eastona Ellise (vyšel česky v nakladatelství Votobia), za nějž byl autor silně tepán, že napsal „příručku“ pro vrahy“ s detaily mučení a poprav. Autor se bránil, že AMERICKÉ PSYCHO není oslavou násilí, ale „metaforou pro všechno, co bylo v osmdesátých letech špatné, nenasytnost, pokrytectví a konzumní společnost.“ Málokdo však jeho snahu o satiru pochopil. Měla vyznít jako v Kubrickově MECHANICKÉM POMERANČI. Stejný problém nastal i se zfilmováním knihy. Do režie se nikdo příliš nehrnul a tak dostala překvapivě šanci feministicky založená žena – Mary Harronová (*1953) mající za sebou jen jediný titul – i u nás uvedený snímek o feninistce Valerii pod názvem STŘELILA JSEM ANDYHO WARHOLA. O roli vraha chvíli usiloval Leonardo DiCaprio, ale rychle vycouval aby si nepoškodil kariéru a  režisérka si prosadila Christiana Baleho, který debutoval ve Spielberově ŘÍŠI SLUNCE. Toho scénář a považoval ho za "nejzábavnější věc, jakou kdy četl.“ (!?)  Herecký tým byl postupně doplněn takovými jmény jako Willem Dafoe, Jared Leto, Reese Wintherspoonová či Chloë Sevignyová.

Christian Bale o filmu řekl: „Ten film není namířený proti ženám ani proti mužům, ale proti pitomcům. Bateman je jenom šílený narcistní zmetek.“ Filmový přehled zdůrazňuje posun filmu k zřetelnému nádechu retra a připomíná satirický komentář a výrazné sociální vidění i to, že významné postavení zde zaujímá jenom muži. Překvapivě film nekritizovaly ani tak ženy, jako muži. Režisérka si prý z toho nic nedělala a upozornila, že „v souvislosti se současnými aktivitami makléřů na burze a s přílivem nových internetových milionářů je její snímek i varováním před hlubokou krizí a nemocí jedné kultury, které ani vzorný make-up, plastické operace, kult těla a bezuzdný konzum nedokážou skrýt.“ Tomáš Liška ve svém článklu z MFF v Karlovýcvh Varech upozorňuje na poslední záběr – velký detail Batemanových očí, upřených na diváky a klade si znepokojivou otázku: “ Pokud někdo za deset let natočí ČESKÉ PSYCHO z let devadesátých nebude ještě hrůznější?“ Možná můžeme být rádi, že jsme se ho nedočkali.
Foto: sledujufilmy.cz, imdb.com, csfd.cz

***************************************************************
AMERICKÉ PSYCHO
(American Psycho)
USA, Kanada 2000, režie Mary Harronová
uvádí v pondělí 3. prosince Prima max od 22,00 hodin

 


 

30.11.2018 - Stanislav Polauf