Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - SIN NOMBRE – TV tip – Jak se ilegálně dostat do USA?



Úvodník: Hranice mezi Mexikem a Amerikou je známa už z kovbojek. Dokud jsme se dozvídali třeba o tom, že byl podkopán drátěný zátaras a tunelem měly do USA proudit jak imigranti tak i zbraně a drogy, tak to byl jen začátek. Současné úsilí prezidenta Spojených států zcela zamezit přístup a vyhostit řadu z těch, kteří se již do Ameriky dostali, sledujeme dnes a denně v televizi.
 

Článek:

Film SIN NOMBRE je sice už z roku 2008, ale snad nám pomůže  pootevřít oči před něčím, co v podstatě tak úplně neznáme. A nejde v něm jen o migraci, ale obsahuje i další velké téma – nekontrolovatelnou zločinnost městských gangů, řídících se vlastními zákony.

Ústředními aktéry příběhu jsou dospívající honduraská dívka Sayra která se vydává za svým otcem a strýcem na cestu za „lepším životem“ do USA a její vrstevník Casper, zločinem poznamenaný delikvent z pohraničního mexického města Tapachala. Oba se setkají náhodou na střeše nákladního vlaku, který projíždí Mexikem a míří k hranici Spojených států. Oba věří, že jim otevře lepší zítřek i když mnoho riskují.

Edgar Flores
Důležitým motivem filmu je život v pouličním gangu, který nezletilému Casperovi nahrazuje rodiče. Platí v něm tvrdé zákony a nejvyšší hodnotou je smrt příslušníka gangu soupeřícího. Právě tento motiv je silně autentický – 31letý režisér Cary Joji Fukunaga (Američan narozený v Kalifornii, s otcem Japoncem a matkou &Svédkou) se na svoji prvotinu připravoval plných pět let. Jezdil do Mexika, seznamoval se s přistěhovalci a snažil se získat důvěru členů gangu. Řekl, že „činnost gangů je nesmírně složitá a že musel zvažovat každou větu, kterou použije, aby divák pochopil a on nemusel přiliš vysvětlovat.“ Svěřil se také,  že ve vlacích není příliš bezpečno, přesto na něj nikdo nezaútočil, i když několik přepadení viděl. Při návštěvě festivalu v Karlových Varech k tomu dodal: "Úplně všechno, co se děje ve filmu jsem sám neprožil. Řadu historek mi vyprávěli lidé ve vlaku. Přestřelku nebo vyskakující vyděšené lidi jsem ale viděl na vlastní oči."
Tenoch Huerta, Kristyan Ferre, Edgar Flores
Někdo napsal, že SIN NOMBRE je film existenciální. Stejně jako v brazilském filmu MĚSTO BOHŮ jsou hrdinové jaksi vrženi do světa, který bychom my sami asi žít nechtěli. Gangy, chudoba, násilí - žádná idylka. A vymanit se z tohoto světa je někdy nad lidské síly. Mnozí se o to alespoň pokoušejí - tak jako mladí lidé v tomto filmu.

Režisér Fukunaga jako kameraman procestoval řadu zemí světa, byl za polárním kruhem, na Haiti či v západní Africe. Za svůj
krátkometrážní film získal přes dvacet různých ocenění. SIN NOMBRE si z festivalu SUNDANCE odnesl cenu za režii a kameru  a z MFF v Edinburgu cenu pro nového režiséra.

Na filmu byla oceňována vizuální stránka. V katalogu karlovarského festivalu se dočtete: "Podmanivá vizuální stránka filmu využívá fotogeničnosti mexické krajiny viděné ze střechy vlaku, ani na okamžik však nesklouzne k efektnosti." Jeden z recenzentů píše: "Krajina viděná z jedoucího nákladního vlaku mi během několika málo minut učarovala." a oceňuje i to, že kamera si všímá detailů z nichž si celkový obraz musí divák složit sám.

Edgar Flores, Pauline Gaitánová
Úspěch na festivalu v Sundance otevřel Fukunagovi dveře k producentům - společnost FOCUS mu nabídla financovat tři další projekty. Překvapivě tím následným byl přepis romantického románu z 19. století JANA EYROVÁ Charlotte Brontëové, známý i z našich kin. Teprve poté se dostal k vysněnému v válečnému filmu s dětským hrdinou BESTIE BEZ VLASTI.

Bezútěšná road movie se strhujícím hereckým projevem mladých neznámých herců a neherců byla přijata jako jeden z nejpozoruhodnějších debutů prvního desetiletí našeho století.

Originální název filmu SIN NOMBRE (který je užíván i v anglicky mluvících zemích) volně znamená něco jako nic, nicota, beze jména. V Mexiku to má ještě další podtext - znamená to něco, co je tak špatné, že to ani nelze vyslovit.
*******************************
SIN NOMBRE
USA, Mexiko 2008
režie Cary Joji Fukunaga

uvádí ČT art v sobotu 24. srpna od 21,55 hodin
 
 
 


 
 

16.08.2019 - Stanislav Polauf