Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - Spravedlivější příspěvek na auto pro postižené: konec trestání pracujících



Úvodník: Příspěvek na automobil pro zdravotně postižené byl doposud poněkud nespravedlivý. Těm, kteří ho potřebují nejvíce, totiž pracujícím, kteří často za vhodným místem musí dojíždět daleko a bez speciálně upraveného auta se do práce nemají šanci dostat, byl často krácen, protože hranice posuzovaných příjmů byla velice nízká. Od 1. března 2020 dosáhne část pracujících zdravotně postižených, kteří mají nárok na příspěvek na pořízení motorového vozidla, na výrazně vyšší sumu v rámci tohoto příspěvku. Nyní jim je krácen již při příjmech převyšujících osminásobek životního minima, což je znevýhodňuje oproti nepracujícím postiženým.Tato hranice se nyní zvedne na šestnáctinásobek. Zákon již podepsal prezident. Na změně se
významně podílelo vedení České asociace paraplegiků – CZEPA.

Článek:

Doposud byla hranice příjmů příliš nízká

O výši příspěvku na pořízení motorového vozidla pro zdravotně postižené, kteří pro něj splňují
zákonná kritéria, rozhoduje výše příjmů postiženého a osob s ním společně posuzovaných
vzhledem k násobkům životního minima. Do příjmů se počítá mj. i invalidní důchod. Dosud
jednotlivci stačí součtem invalidního důchodu a mzdy překonat osminásobek životního minima
(27 280 Kč), aby došlo ke krácení příspěvku, jehož maximální výše je 200 000 Kč. Vyšší
výdělek znamená větší krácení. Při průměrné výši mezd a invalidních důchodů byla tato hranice doposud příliš nízká.

Budou si moci vydělat běžnou mzdu a dostat plný příspěvek

Od března 2020 sice zůstane mechanismus výpočtu stejný, ale částka se bude snižovat teprve
od šestnáctinásobku životního minima. Limit příjmu 54 560 korun u jednotlivce umožní pobírat
mzdu pohybující se okolo průměru a s ní invalidní důchod a neztratit nárok na příspěvek v plné
výši. Novelou se do značné míry vyřeší stávající demotivující situace, kdy jsou velice přísně
posuzovány příjmy postiženého a jeho rodiny a ekonomicky aktivním je příspěvek krácen.
Automobil přitom pracující vozíčkář potřebuje naléhavěji než nepracující. Za vhodným
pracovním místem musí totiž často dojíždět desítky kilometrů. V kalendářním roce 2018 byl
příspěvek na pořízení motorového vozidla vyplacen 2 719 příjemcům.

Můžeme se vzdát nebo bojovat

„Být osobou se zdravotním postižením je těžká životní zkušenost. Můžeme své snahy vzdát a
přežívat. Nebo sebrat všechny síly a znovu se aktivně zapojit do života. Není možné, aby ti,
kteří se navzdory těžkému postižení aktivně vrací do práce, nedosáhli na maximální výši
příspěvku na auto. Vždyť obvykle právě díky němu mohou do svého zaměstnání dojíždět a
odvádět tak zpět státu daně a odvody. Velmi mě těší, že se nám podařilo prosadit změny v
zákoně o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a upřímně děkuji paní
poslankyni Olze Richterové za spolupráci,“
uvedla ředitelka České asociace paraplegiků –
CZEPA Alena Jančíková, sama dlouholetá vozíčkářka.

Vozíčkář: Dosavadním zákonem jsem se cítil trestán

Změna nastane s účinností zákona č. 228/2019 Sb. Ten novelizuje mimo jiné zákon o
poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a dotkne se i příspěvku na pořízení
motorového vozidla. Na plný příspěvek tak od března dosáhne například i pan V.B.,
vysokoškolsky vzdělaný padesátník z Prostějova. „Od roku 1991 jsem pracoval ve státní
správě. V roce 2003 jsem měl autonehodu s následkem trvalé invalidity. Již začátkem roku
2004 jsem se vrátil zpět do zaměstnání, kde pracuji dodnes. Dojíždím cca 50 km tam a zpět.
Můj příspěvek na automobil byl vždy krácen, naposledy jsem získal pouze 120 000 Kč
z možných 200 000 Kč. Měsíční výdaje na dopravu do zaměstnání jsou cca 6500 Kč. Auto
potřebuji větší a dražší, aby se mi do něj vešel vozík a vše potřebné. Cítím se být potrestán za
to, že se snažím fungovat co nejsamostatněji a být platným a užitečným členem společnosti,“

uvedl v době, kdy se o novele teprve jednalo.

Zdroj foto: pixabay.com



21.09.2019 - Tereza Meravá