Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - PŮLNOČNÍ KOVBOJ – TV tip - Amerika kouzla zbavená



Úvodník: Jsou filmy, a přiznejme, že jich není mnoho, které můžete vidět několikrát a vždy vás zaujmou a najdete v nich něco nového. Řeknete-li zkušenému divákovi kina a televize PŮLNOČNÍ KOVBOJ, hned se zeptá, kdy ho bude moci znovu vidět. Pokud patříte mezi ty mladé, kteří tento skvost filmového plátna ještě neměli možnost zhlédnout, tak nyní neváhejte PŮLNOČNÍ KOVBOJ je legenda a důkaz, že dobrý film ani po letech nestárne.
 

Článek:





Americké filmové drama PŮLNOČNÍ KOVBOJ zapůsobilo v roce 1969 jako nálož, označená trochu neskromně jako „bible nezávislého filmu“. Režisér John Schlesinger (1926-2003) přišel do Hollywoodu z Anglie, kde si v šedesátých letech získal ostruhy filmy jako BILLY LHÁŘ, DRAHOU&SEK či DALEKO OD HLUČÍCÍHO DAVU. Když hledal téma svého prvního amerického filmu nabízel mu jeho agent natočit film s Jackem Lemonem s názvem APRÍLOVÁ BLÁZNI. Schlesinger si však prosadil scénář Oscarem oceněného scénáristy Waldo Salta podle knihy Jamese Lee Herlihiho Midnigh Cowboy. Ač mu to všichni rozmlouvali, riskantně vsadil na tuto kartu a dočkal se (kromě mnoha jiných cen) nejen tří Oscarů (film, režie, adaptovaný scénář) ale hlavně uznání kritiky i diváků.

Poučen sociálními dramaty anglické „free cinema“ se ve svém filmu dokázal podívat na Ameriku bez obvyklých růžových iluzí a ukazuje život v jeho pravé, někdy až příliš drsné podobě. New York je viděn v nelítostných temných barvách. Je to svérázná polemika s „americkým snem“ o úspěchu a šťastné budoucnosti. Odráží se v něm soudobá frustrace, především z vlekoucí se vietnamské války, rozrůstající se homosexualita, drogové omámení a neuskutečněné představy mladé generace o změně establishmentu. 
Naivní mladík z Texasu „salonní kovboj“ Joe Buck (začínající Jon Voight – z dalších filmů např. NÁVRAT DOMŮ, SPLA&SENÝ VLAK, VYVOLÁVAČ DE&STĚ) přijíždí do New Yorku s přesvědčením o své atraktivnosti pro newyorské paničky. Jako budoucí gigolo doufá v bezstarostný a příjemný život. Velice brzy však přijde krize a rozčarování a jediné, co se Joeovi při pouti drsným newyorským světem podaří, je navázat zvláštní přátelství se zmrzačeným, pajdavým a souchotinářským zlodějíčkem Ratsem (jedna z životních rolí Dustina Hoffmana). Příběh dvou přátel, které náhoda svede dohromady, kteří nikoho jiného nemají a které město vyvrhne jako nepotřebné na smetiště lidských osudů dokázal, že velká lidská dramata se nerodí v ateliérech a luxusních salonech, ale doslova ve škarpě na špinavých ulicích. Jon Voight dokonale ztvárnil pokřivený symbol Ameriky, nadsamce s inteligencí houpacího koně („nejsem ani tak kovboj, jako jsem pořádný hřebec“)
I pro Dustina Hoffmana, který předtím zazářil jako mladíček svádějící svoji učitelku ve filmu ABSOLVENT, nebyl výběr podobné role lehký a mnozí mu předpovídali, že negativní role mu zničí slibně se rozvíjející kariéru. U diváků však vzbudil soucit, zvláště scény, kdy se horší Buckův zdravotní stav a Joe mu slíbí ve své dobrosrdečnosti odvést na slunnou Floridu. Musí však získat peníze – za každou cenu...

Pro oba antihrdiny filmu není v New Yorku místo – jen mezi odpadky. Zoufalství proudí z každého kroku Bucka, který jde proti proudu a potkává snobské paničky, frustrované gaye a dekadentní umělce. V bludišti plném deziluze se potácí nemocný Ratso, který již rezignoval na spořádaný život a město vidí spíše jako karikaturu svobody a úspěchu. 
PŮLNOČNÍ KOVBOJ právem patří ke Zlatému fondu světové kinematografie, V roce 1994 byl znovu uveden na filmovém festivalu v Karlových Varech, v roce 2005 byl zařazen do Projektu 100 a dostal se do kin prostřednictvím Asociace českých filmových klubů. 
************************************************* 
PŮLNOČNÍ KOVBOJ
(Midnight Cowboy), USA 1969,
režie John Schlesinger
uvádí v pondělí 21. října ČT2 od 21,50 hodin

 


 

18.10.2019 - Stanislav Polauf