Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - Reality show: Balzac by se radoval



Úvodník: Po Superstar přichází další velejev. Reality show se mi zdá jako vyvrcholení televizní zábavy: počínaje to pokleslými a ziskuchtivými filmy, pokračuje omezenými a též ziskuchtivými seriály, konče (věřme, že opravdu konče) ziskuchtivými a ohromujícími podíváními.

Článek:

Příchod těchto show na obrazovky připomíná mi stánkaře, hlasitě upoutávajícího a lákajícího davy lidí na své zbožíčko, či do města vstupující kočovné cikány, snažíce se připoutat pozornost a přivábit do svého cirkusu co nejvíce lidí. V obojím případě je společným jmenovatelem potřeba přežít a vyzískat peníze. A tak i za tím kouskem lidskosti a hřejivé lásky se skrývá motiv prabídný.

Reality show podobně úzkostlivě křičí a volá po pozornosti. Jediné, co mi dokáže v současné době taková televizní zábava dát, je studium člověka. Ano, neboť když sledujete lidi, jak se předvádí a nabízí se, či v lepším případě se jen určitým způsobem chovají, můžete pozorněji než jindy (z útulného domácího křesla za poklidného večera) vnímat jednolivé lidí, osoby, jejich charakter. Procítit jejich gesta, grimasy, pohyby. Čeho chtějí dosáhnout, co motivuje je, co se v nich odehrává. Postupně tak prohlédnout tu skořápku malicherného chování a spatřit jádro člověka - spatřit skutečně toho člověka bez jeho přetvářky, bez jeho hraní.

Televizní zábava v zastoupení reality show dohání vývoj literatury a právě se zastavila u realismu. Tak jako Balzac se snaží zachytit obraz člověka takového, jaký je, skutečného, autentického - reálného. Shlédnul-li na nás teď Balzac jedním okem, zaradoval by se, neboť jeho snaha poznat člověka je obnovena.

Pokud by nás sledoval pečlivěji, zaradoval by se dvojnásob, neboť nejenom obyvatelé televizních vil si hrají na život a jsou bedlivě pozorováni, ale i všichni kolem nich, tvůrci reality show - a pak snad i jejich diváci. Všichni si hrajeme na život: jedni si řeknou, že pár týdnů pobudou ve vile a stanou se takovými rybičkami v akváriu. Tvůrci si řeknou, že předhodí davům další zábavu a založí tak i další zlatý důl - tedy už ne jako Balzac, jehož prvotním motivem bylo poznat člověka. A divák udělá snad už cokoliv - a přistoupí na cokoliv - jen aby na chvíli utekl ze svého života, otupil své vnímání a chvíli nemyslel.

Avšak skutečně by se Balzac radoval, shlédl-li by kupu herců, jež sami nevědí, že hrají?


Zdroj obrázku: http://www.mediazone.info



15.09.2005 - David Šeterle