Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  úterý 18.3.2025, svátek má Eduard 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


BYL JSEM PŘI TOM aneb Amerika = Země neomezených možností?

15.07.2010   Stanislav Polauf   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

BYL JSEM PŘI TOM aneb Amerika = Země neomezených možností?Jsou knihy, které přečtete brzy, ale pak o nich musíte dlouho přemítat. Mnoho námětů k přemýšlení vám určitě dá nové vydání slavné knihy Jerzy Kosinského BYL JSEM PŘI TOM.


Byl jsem při tom - myslím fyzicky doslovně, když přišel do našich kin film, který nesl název BYL JSEM PŘI TOM (režie Hal Ashby). To bylo v roce 1983, čtyři roky po jeho natočení ve Spojených státech. Dodnes tento filmový zážitek patří mezi mé nejsilnější. Peter Sellers, možná slavnější jako potrhle přihlouplý komisař Clouseau v sérii o RŮŽOVÉM PANTEROVI, zde vytvořil (lépe řečeno doslova prožil) "charakterní" roli zahradníka Chanceho, který v pokročilém věku poprvé opouští dům, kde věrně sloužil a neví nic o nástrahách světa, které ho čekají.

Kdo neměl možnost film zhlédnout, má nyní možnost se seznámit s předlohou k tomuto filmu nesoucí stejný název - tedy BYL JSEM PŘI TOM. V útlé novelce z pera Jerzy Kosinského poznáte pana Příhodu (tak byl překladatelem v češtině pojmenován Chance) a jeho osudy. Věřím, že po knize bystře sáhnou i ti, kteří film pamatují a osvěží si tak svůj stále živý zážitek. Kniha, poprvé publikovaná v roce 1971, líčí osud prosťáčka, který celý svůj život nevytáhl paty z domu svého pána, vzorově se staral o zahradu a miloval nade vše televizi. Televize byla jeho jediným životem, vše co věděl o životě mimo pánův dům a jeho zahradu znal výhradně z ní. Když jeho dobrodinec zemře, ukáže se, že Příhodu neměl vedeného jako zaměstnance ani nebyl v domě hlášen k pobytu. Neexistuje nic, čím by muž prokázal svoji existenci a svůj původ - prostě je tu nepopsaný čistý list. Musí dům opustit a poprvé vychází do světa, který znal jen z televizní obrazovky a na který není ani trochu připraven. Ani nestačí popojít pár desítek metrů a srazí ho luxusní limuzína. Mladá žena mu nabídne ošetření domácím lékařem, který je právě u nich doma a ošetřuje vážně nemocného manžela. Při představování dojde ke zkomolení slova Zahradník na Záhrabník a pod tímto jménem ho žena jménem EE představí svému manželovi.

Tohle je rozjezd nové kariéry pana Záhrabníka. V domě se schází společenská elita Ameriky té doby včetně prezidenta. Ve své naivitě, prostotě a omezenosti obzoru jen na zahradu odpovídá Záhrabník na všechny otázky prostomyslně leč upřímně. Například na otázku ustaraného prezidenta, co si myslí o špatném období na burze odpoví po dlouhém mlčení (jakoby úvaze): "V zahradě všechno roste podle toho, jaké je období. Není jen jaro a léto, ale také podzim a zima. A po nich zase jaro a léto. Pokud nejsou poškozené kořeny, je všechno v pořádku a dobře to dopadne." Podobný optimizmus prezident potřeboval a tak se vzápětí ve svém projevu o Záhrabníkovi zmíní. A nastane šílená americká show - reportéři i politici se rvou o jeho "chytře šifrovaná" slova, pod nimiž spatřují takové významy, které si přejí. Zatímco tajné služby marně rozplétají záhadu jeho původu, Záhrabník se stává mediální hvězdou a míří (ať chce nebo ne) do vysoké politiky...

Pohádka pro dospělé? Jako bajku můžete knihu přečíst a brát ji jako sen o americkém úspěchu "od zahradníka k prezidentovi" v duchu známého "v Americe je možné všechno". Jistě si čtenář všimne satiry na všemocnost televize (která zvláště v 70. letech byla nejmocnějším médiem, které ovlivňovalo (oblbovalo) miliony Američanů. Ale můžete knihu brát jako metaforu absurdní situace, v níž se prosťáček stane inteligentnějším a bystřejším, než celá elita národa s prezidentem v čele a míří k vrcholu úspěchu. Možná by v tomto směru lépe fungovalo místo Záhrabníka jméno známé z filmu CHANCE - &SANCE (= možnost, příležitost).

Prostý, negramotný, impotentní zahradník, který celý život žil v jakémsi "akváriu" domu najednou stojí před nejmocmějšími muži světa a otevírá se mu závratná kariéra. Prožije příhody, s nimiž se nedovede vyrovnat, třeba sexuální obtěžování homosexuálem či lichotky paní EE, ale neví co počít sám se sebou a nemá ani vlastní sny a touhy. Postava, které vám musí být líto. Bez minulosti, bez životních zkušeností, bez vlastních názorů, ale také bez omylů a hledání, které komplikují naše životy. Že by ideální politik? Žádná špína před ním, žádné komploty, vazby na cokoli a kohokoli, čistý jak sníh, na němž nenajdete špinavou stopu - takového premiéra či prezidenta aby hledali kdekoli na světě. Kniha končí tam kde začala - v zahradě, kde Příhoda objevuje klid. Poslední věta "V Příhodově mozku se nezrodila ani jediná myšlenka. Jeho hruď naplnil klid a mír." - tohle vyčistění mysli je jako vystřižené z knih o mystice, radících jak vyprázdnit mysl... Kosinski nedává odpověď jak by kariéra Záhrabníkova pokračovala, zdy by byla jeho prostomyslnost odhalena a co by to udělalo s celou důvěřivou elitou. Možná to mohl být námět na jeho další knihu. 

Začal jsem filmem a tak si dovolím ještě poznámku. Pro Petera Sellerse - jak si můžete přečíst ve vynikající monografii Eda Sikova "Růžový panter Peter Sellers" z nakladatelství XYZ - to byla poslední velká role a očekával ocenění nejvyšší. Touženou sošku Oscara mu však vyfoukl Dustin Hoffman za roli ve filmu KRAMEROVÁ VERSUS KRAMER. A snad ještě mohu připomenout, že bezelstného prosťáčka, který zatočí a zamete Amerikou jsme mohli vidět hned dvakrát. Slavnější je FORREST GUMP (USA 1994, režie Robert Zemeckis) s Tomem Hanksem v nezapomenutelné roli muže, který závratně zbohatne a pak běží celou Amerikou. Druhý film s názvem ZÁSKOK (The Hudsucker Proxy, USA 1994, režie Joel Coen) také prošel našimi kiny - v něm přišel Tim Robbins jako naivní a bezelstný mladík do New Yorku s papírem, na němž má namalovaný kruh. Jako hlupáčka ho přijme mamutí firma, která potřebuje zkrachovat. Ale prosťáček s kruhem docílí opak...

 
Knihu BYL JSEM PŘI TOM vydává nakladatelství Dokořán jako 5. svazek edice Netopýr v překladu Jana Jiráka a s dětsky naivními "zahradními" obrázky Vojtěcha Domlátila. Oceňuji přebal knihy, který na vnitřní straně přináší rozsáhlé údaje o autorovi a studii o rozmachu televize v druhé polovině minulého století.
 
Foto: www.allposter.pl; www.dokoran.cz
**************************************
BYL JSEM PŘI TOM
Z anglického originálu Being There přeložil Jan Jirák.
Nakladatelství Dokořán, Praha 2010



Takhle zvárnil Peter Sellers roli zahradníka Chanceho


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0295 s