Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  úterý 18.3.2025, svátek má Eduard 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Jiřina Štěpničková - žena i herečka stíhaná osudem

20.08.2011   Stanislav Polauf   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Jiřina Štěpničková - žena i herečka stíhaná osudemObsáhlá biografie Jiřiny &Stěpničkové (1912-1985) seznamuje podrobně s divadelní i filmovou kariérou přední české herečky a s jejím dramatickým a pohnutým osudem.


Už tím, že autor knihy Jindřich Černý je známý divadelní historik a kritik (a také překladatel ze španělštiny a čínštiny) je dána skutečnost, že mnohem větší pozornost je v knize věnována dramatické tvorbě herečky než její kariéře filmové. Divadelní role jsou zmíněny téměř všechny, pochopitelně největší pozornost je věnována těm, které tvořily mezníky v kariéře Jiřiny &Stěpničkové. Některé filmy - hlavně z počátku její filmařské dráhy, nejsou zmíněny vůbec nebo jen okrajově a poprvé se její práce pro film rozebírá až u slavné MARY&SI a srovnává se s divadelní podobou.

Co na knize v prvé řadě překvapí je klasický způsob vyprávění - chronologicky od dětství a pak rok po roce pěkně popořadě. Je to až nudně neměnný recept na psaní podobných knih a přitom právě život Jiřiny &Stěpničkové si přímo říkal o to, začít dramaty jejího života, především jejím pokusem o únik z komunisty ovládaného Československa a následným obviněním a odsouzením. Těch zákrut - dodnes nepříliš jasně objasněných - je v životě &Stěpničkové vícero. Černý přiznává, že dnes už asi nikdo nerozřeší její "tajemný" vstup na jeviště Národního divadla v pouhých sedmnácti letech (zapůsobil její v knize citovaný "suverénně drzý" dopis šéfovi divadla Hilarovi, skutečnost, že ji Hilar viděl na nějakém představení a zalíbila se mu, či zapůsobila "tlačenka" třeba Marie Hübnerové či Jiřiny Naskové? Nejasnosti jsou kolem jejích platů v divadle i s jejím studiem na konzervatoři a pokud jde o její osobní život pak třeba kolem svatby s "jistým studentem Kopřivou", jejím vztahem s kameramenem Pečenkou či dohady o kmotrovství Jana Masaryka jejímu synovi Jiřímu. Nymbus tajemnosti hvězdám vždy svědčil a nezlobme se proto, že některé otázky již asi nelze rozřešit a některé je lépe neotvírat - tady mám na mysli právě onen tak často zmiňovaný dokument (nikdy nezveřejněný a možná vymyšlený) s údajnými podpisů kolegů a kolegyň Vinohradského divadla, žádající pro Jiřinu &Stěpničkovou trest smrti za pokus o ilegální přechod hranice, který útvar PS Planá komentoval: "Konečně se vítězným proletářům podařilo srazit tu buržoázní hvězdu k zemi."

Tato "buržoázní hvězda" měla v té sobě za sebou již mimořádně úspěšnou kariéru jak v divadle tak ve filmu. Tuto její uměleckou dráhu plnou zákrut, úspěchů ale i nedorozumění a menších proher v knize pečlivě, citlivě a s velkým pochopením krok za krokem sleduje Jindřich Černý. Bohatě využívá dobových materiálů a kritik a o některých přelomových inscenacích dokáže napsat živě a poutavě, takže máte pocit, jako by je právě zhlédl. V tom je úloha psaní o divadle obtížná - jde již jen o vzpomínky na rozdíl od filmu, který si může recenzent znovu a znovu pustit. U divadelních inscenací se musí recenzent spolehnout na dobové kritiky a ohlasy. Pokud píše o filmu pak Jindřich Černý dokáže popsat a rozebrat doslova každý pohyb, každé gesto třeba ve filmové MARY&SE a z jeho psaní je cítit hluboký obdiv k herečce i k jejímu výkonu.

Černý také patřičně ocenil skutečnost, že Jiřina &Stěpničkové se nenechala "zaškatulkovat" do jedné jediné role, kterou měla být její "prostá venkovská dívka," což začalo filmy ZA RANNÍCH ČERVÁNKŮ a TATRANSKÁ ROMANCE a jak k tomu přímo sváděla MARY&SA. I když těch Frantin z PÁTERA VOJTĚCHA, VOJNAREK ze stejnojmenného filmu, Nán z BOŽÍCH MLÝNŮ či Marjánek z JANA CIMBURY bylo dost Jiřině &Stěpničkové se z nich podařilo vyklouznout. Nejprve do rolí mondénních dam vyšší společnosti jako operní zpěvačka Helena v CO SE &SEPTÁ či americká milionářka v MUŽI Z NEZNÁMA až po životem zhýčkanou titulní BARBORU HLAVSOVOU. A pak už přišly role matek třeba počínaje ženou vychovávají dítě své sestry v TANEČNICI, milující ženuška Hugo Haase v JEDENÁCTÉM PŘÍKÁZÁNÍ či nevěrná manželka v LÉTĚ či energická katovka Rosina v POČESTNÝCH PANÍCH PARDUBICKÝCH.

A po dramatickém, již zmíněném zlomu s útěkem a odsouzením, je návrat Jiřiny &Stěpničkové v šedesátých letech již ve znamení stárnoucích a starých žen, z nichž určitě nikdy nezapomenete na Dorotu Groerovou v KLADIVU NA ČARODĚJNICE a na její poslední, mimořádně významnou roli v málo uváděném filmu HVĚZDA, kde Jiřina vytvořila roli stárnoucí herečky, která se nemůže smířit s faktem, že její sláva již definitivně pohasla.

Sláva Jiřiny &Stěpničkové nepohasla, o čemž svědčí i tato kniha a její úspěch na knižním trhu. Milovníci divadla v ní najdou nepřeberné množství těžko dosažitelného a citlivě uspořádaného materiálu, ctitelům filmu přiblíží hlavní a významné role herečky. Méně budou uspokojeni ti, jimž jde především o soukromý život umělkyně od vztahu s Ladislavem Peškem, přes její nezdařená a v mnohém tajemná manželství až po datum narození syna Jiřího oficiálně (a také v knize) uváděný 10. duben 1947 v Londýně, přičemž toto datum sám Jiří &Stěpnička v nedávném rozhlasovém pořadu zpochybnil a mluví o 16. dubnu. Kniha je mnohem více o &Stěpničkové jako umělkyni, mnohem méně o &Stěpničkové jako ženě a matce. Po jejím přečtení možná budete mít pocit, že její umělecká dráha je podrobně a někdy až množná příliš pedantně zachycena, ale její osobní názory, postoje, vztahy ke kolegům a nadřízeným, její myšlenky, pocity, úvahy - to, že zůstal autor čtenářům trochu dlužen.

Publikace z nakladatelství XYZ je doplněna několika černobílými fotografie na křídovém papíře, jichž by čtenář určitě uvítal více. Soupis divadelních i filmových rolí je přiložen. &Skoda je, že už nedošlo na soupis jejích televizních rolí - divák si jistě vzpomene třeba na maminku Náprstkovou ve SŇATCÍCH Z ROZUMU nebo Snížkovou v F.L.VĚKOVI. Vítám to, že u všech titulů je uvedena role, jakou umělkyně ztvárnila, u filmových titulů by možná bylo vhodné uvést ještě jméno režiséra. &Skoda, že chybí rejstřík, protože ke knize a k některému konkrétnímu titulu či roli se určitě bude čtenář vracet. Překvapí, že ve výběru z použité literatiry není uvedena kniha, která ve spojení se jménem herečky na vás vykoukne z internetu - nese titul JIŘINA &STĚPNIČKOVÁ: HEREČKA V PASTI a jako autorka je uvedena &Sárka Horáková, vydalo nakladatelství SinCon.

Kniha Jindřicha Černého patří do série záslužných a podnětných biografií, jimiž nakladatelství XYZ obohacuje náš knižní trh a naše povědomí o významných osobnostech české kultury. O některých z nich jsme vás podrobně informavali také ve webmagazinu.cz - např. Oldřich Nový, Zdeněk Podskalský, Ladislav Chudík či Miloš Kopecký.
Foto: xyz-knihy.cz, magazin.ceskenoviny.cz

Jiřina &Stěpničková jako Viktorka spolu s "černým myslivcem" Gustavem Nezvalem v přepisu BABIČKY Boženy Němcové (1940, režie František Čáp).
****************************************************
JIŘINA &STĚPNIČKOVÁ
autor Jindřich Černý,
vydalo nakladatelství XYZ s.r.o.v Praze roku 2011.




Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0408 s