Popeleční středaZpověď zapadlého písmáka aneb Co jste nenapsali ve školce, v penzi nenapíšeteNěžné zůstatkyJak zasahuje umělá inteligence do tvůrčího psaní?Meditovat a tvořitTichá domácnost
FOTOPOSTŘEHY: Zajímavosti o českých horáchDesatero smyslů? Copak jich nemáme jen pět?5 nejčastějších výmluv, proč něco neudělámeSkoky do neznáma ve Švandově divadleKVÍZ: Jak moc znáte české hory?5 hodin, 2 pokrmy a 1 vítěz, český šampión v Bocuse d’Or Jak být přirozeně krásnější?Kulturní tip: Galavečer filmové hudby v Obecním doměFOTOREPORTÁŽ: Za delfíny do WasiniOde dneška Kunderova Totožnost v audio3 masopustní recepty od Pavla Berkyho Česká kultura od Smetany po Formana
Druhá polovina měsíce února přináší opět řadu kvalitních snímků. Rádi vás ve stručnosti seznámíme alespoň s těmi nejzajímavějšími.
Vážní zájemci o film jako umění (nebo chcete-li o art filmy) mají hned několik důvodů k radosti. Pod názvem ROZCHOD NADIRA A SIMIN (Jodaeiye Nader az Simin) přijde do kin film, který již prošel úspěšně mezinárodní prověrkou. Loni na Berlinale vzbudil velkou pozornost a odnesl si odtud hlavní cenu, získal Zlatý globus a má také dvě nominace na Oscara za nejlepší zahraniční film a za scénář. Film je strhujícím manželským dramatem ze současného Íránu. Ukazuje, jak fatálně mohou zasáhnout do lidských osudů a rodinných vztahů společenské předsudky a přísný právní systém. Manželská dvojice, Nader a Simin, čelí životnímu rozhodnutí. Simin vidí budoucnost své dcery jen v odchodu z Íránu. Nader však odmítá opustit vážně nemocného otce. A tak Simin nezbývá, než požádat o rozvod a vyčkávat. Jenže Nader, který se má náhle sám starat o dceru i otce, selhává a zaplétá se do problémů se zákonem. Co mělo být jen zkouškou vztahu se brzy prohloubí v opravdové drama... Režii měl Asghar Farhadi. Do kin záslužně uvádí Artcam.
Třetím navýsost artovým filmem je - jak už i název napovídá - THE ARTIST. Už ovládl vyhlašování Zlatých globů (3ceny) i britských filmových cen BAFTA (7 cen) a čeká se jen na udělování Oscarů, kde ho jistě alespoň jedna cenná soška z deseti nominací nemine. Děj francouzsko belgického filmu se odehrává v Hollywoodu v rozmezí let 1927 a 1932, tedy v období, kdy do kina nastupoval zvuk. Hlavní hrdina George Valentin (Jean Dujardin) patří k největším hvězdám němého filmu. Sláva mu vynesla elegantní manželku Doris (Penelope Ann Miller) a těší se slávě a oblibě publika. Jeho hvězdná kariéra se zdá neohrozitelná. Hollywood však brzy ovládne nový fenomén: mluvený film. George touto technickou novinkou opovrhuje a označuje ji za nevkusné pobláznění. Výrobu němých filmů však v roce 1929 společnost Kinograph úplně zastavuje a George se musí rozhodnout: buď přijme zvuk, jako to udělala mladá vycházející hvězda Peppy Miller (Bérénice Bej), nebo bude riskovat pád do zapomnění. Pozoruhodností filmu (záběr z filmu níže) je to, že je natočen jako němý a černobíle. Režii měl Michel Hazanavicius, film uvádí Forum film a HCE.
Po třech artovkách se věnujme současné a zhavé tématice. Česká novinka mladého (*1987) a plodného režiséra Tomáše Řehořka nese název SIGNÁL. Poklidnou idylu rázovité vesničky, která je tak trochu odříznutá od světa, nečekaně rozčeří sympatičtí mladíci Kája (Kryštof Hádek) a Filos (Vojta Dyk). Přijeli prý proto, aby vyhledali nejlepší místo pro instalaci nového mobilního vysílače. Vidina zisku vzbudí v místních pochopitelné očekávání, zvláště když se dozvědí o zajímavé finanční odměně pro majitele pozemku, na kterém bude vysílač stát. Vesnice se rychle stává bitevním polem a to s využitím všech povolených i nepovolených zbraní. Je ovšem otázkou, zda Filos s Kájou budou schopni naplnit očekávání, do nich vkládaná. Možná totiž nejsou tím, za co se vydávají... Tak tvrdí distributor filmu Bontonfilm. Reakce jsou zatím rozpačité a velká naděje českého filmu - jak se o Řehořkovi mluvilo po debutu PROMĚNY - se po PIKO a CZECH MADE tak trochu hledá. Plakát k filmu viz perex.
KŘTINY (Chrzest) je drama ze současného Polska, kde mnohé problémy jsou jakoby vzaty přes kopírák od nás. Ve filmu se po létech potkají dva přátelé z malého městečka. Oba mířili za úspěchem. Michalovi se to ve Varšavě podařilo. Janek za ním přijíždí z vojny a dřívějšího drsňáka nepoznává. Změnil se v citlivého bojácného člověka. Důvod se objasní: zapletl se s mafií a členové jeho někdejšího gangu, které před lety udal policii, mu vyhrožují smrtí. V obavách z budoucnosti dokonce žádá Janka, aby se ujal jeho rodiny.Ten se ale právě v tomto okamžiku odhodlá k činu, jehož důsledky už nelze vzít zpět. Film režiséra Macina Wrony střídá drsné a dynamické scény s klidnějšími rozmluvami obou akrtérů a nenásilně odhaluje dobu, v níž vládne zákon ulice a nejsilnějšího gangu. Uvádí Film Europe.
Pro děti (a nejen pro ně) je určen snímek MODRÝ TYGR jímž režijně debutuje dosavadní producent (stál třeba u zrodu NÁVRATU IDIOTA) Petr Oukropec. Dobrodružný, magický a humorný rodinný film vtáhne děti i jejich rodiče do světa fantazie. Jak by ne, když se uprostřed městské zoologické zahrady najednou objeví modrý tygr. Co na to dva kamarádi Johanka a Matyáš (viz foto) a co jejich svérázní rodiče v podání Báry Hrzánové a Jana Hartla? A co se snaží modrý tygr zachránit? Snímek je adaptací stejnojmenné dětské knížky autorky Terezy Horváthové a výtvarníka Juraje Horvátha, která sklidila úspěch již v Česku, vyšla v Japonsku, chystají se vydání v Nizozemsku, Polsku a na Slovensku.
Válečný kůň (War Horse) - je působivý příběh mladého chlapce jménem Albert a jeho milovaného koně Joeyho, který se odehrává na samém počátku první světové války. Válečné historické drama natočil jeden z velikánů současného Hollywoodu Steven Spielberg. Joey je Albertovým otcem prodán britské jízdě a následně poslán na frontu, kde začíná jeho pozoruhodná pouť na pozadí velké války. Navzdory překážkám, kterým je na každém kroku nucen čelit, Joey ovlivňuje a mění životy všech, se kterými se na své pouti setká. Albert, který na svého přítele nedokáže zapomenout, opouští domov a vydává se na francouzská válečná pole, aby zde svého koně našel a přivedl ho zpátky domů. Na počátku byla dětská knížka vyprávěná koněm, nyní jde o dojemnou podívanou, na níž si smlsnou jak děti tak i náročnější rodiče. Uvádí Falcon.
Film Můj týden s Marilyn (My Week with Marilyn) v produkci USA a Velké Británie nabízí v režii Simona Curtise neobvykle intimní pohled na hollywoodskou ikonu a její spontánní emotivní vztah s mladým mužem, který jí rozuměl víc než kdokoliv jiný. Začátkem léta 1956 vkročila americká herečka Marilyn Monroe poprvé na britskou půdu. Během svatební cesty s manželem Arthurem Millerem, známým americkým dramatikem, přijela Monroe do Anglie natáčet snímek Princ a tanečnice. To samé léto se třiadvacetiletý Colin Clark poprvé v životě zúčastnil filmového natáčení. Clark, čerstvý absolvent Oxfordu, měl ambice stát se filmovým režisérem, ale zatím se musel spokojit s drobnými produkčními pracemi. O čtyřicet let později sepsal ve formě deníku svoje zážitky z tohoto natáčení a knihu nazval: „Princ, showgirl a já“. Jenže jeden týden v jeho zápiscích chyběl. Teprve po několika letech Clark prozradil proč. V dalším pokračování životopisu s názvem „Můj týden s Marilyn“ popisuje skutečný příběh jednoho nezapomenutelného týdne, který strávil ve společnosti největší světové hvězdy. V titulní roli Michelle Williamsová - viz foto. Uvádí Forum Film CZ.
Copyright © 2001 -
2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.