Popeleční středaZpověď zapadlého písmáka aneb Co jste nenapsali ve školce, v penzi nenapíšeteNěžné zůstatkyJak zasahuje umělá inteligence do tvůrčího psaní?Meditovat a tvořitTichá domácnost
FOTOPOSTŘEHY: Zajímavosti o českých horáchDesatero smyslů? Copak jich nemáme jen pět?KVÍZ: Jak moc znáte české hory?5 hodin, 2 pokrmy a 1 vítěz, český šampión v Bocuse d’Or Jak být přirozeně krásnější?Kulturní tip: Galavečer filmové hudby v Obecním doměFOTOREPORTÁŽ: Za delfíny do WasiniOde dneška Kunderova Totožnost v audioČeská kultura od Smetany po Formana3 masopustní recepty od Pavla Berkyho BLAHObytí - tři příběhy o zběsilosti lidského bytí Výstava orchidejí probíhá v březnu
Znavený herec na konci svého života a sil a jeho oddaný sluha garderobiér - tahle dvojka může pro nezasvěcené působit nepříliš přitažlivě. Leč pravý opak je pravdou - jde o jedno z nejzajímavějších lidských dramat, jaké můžete v současnosti na televizní obrazovce spatřit.
Zkušenější divák již při vyslovení titulu filmu vzpomene na divadelní hru Ronalda Harwooda, která se s velkým ohlasem uváděla v několika českých divadlech - vzpomeňme jen Divadlo Na zábradlí, kde v rolích exceloval Miroslav Táborský jako garderobiér a především Martin Huba jako Sir.
Filmové adaptace slavné hry se v roce 1983 ujal zkušený režisér Peter Yates (*1929), v té době již proslavený tituly jako BULLITŮV PŘÍPAD či JOHN A MARY. Sám začínal jako divadelní herec a asistent režie, takže zázemí Thálie dokonale poznal a zobrazuje jej bez iluzí a s neúprosnou věrností. K tomu přidal i skvěle navozenou atmosféru Anglie ve čtyřicátých letech minulého století, kdy válečné nálety německých letadel často přerušovaly divadelní představení.
Stárnoucí herec a zároveň principál kočovného divadla, nazývaný pouze "Sir", se snaží hrát až osm velkých shakespearovských rolí týdně. Je však již za zenitem své slávy a docházejí mu síly - jak fyzické tak hlavně psychické. Jako herec je velká osobnost, jako člověk však podivín až k nesnesení, ješitný, panovačný, náladový a egocentrický stařec, despota, jemuž není nic dobré. Ale je také člověkem osamělým, jemuž v životě zbylo jen jeho umění a pak věrný sluha - garderobiér Norman. Ten s ním prožil všechnu jeho slávu, ale vděk za své služby neočekává. Je s "pánem" dlouhá léta a naučil se potlačit vlastní osobnost ve prospěch toho, jehož obdivuje a jemuž je bezvýhradně podřízen. Nyní stojí před posledním úkolem - když se Sir zhroutí za každou cenu jej postavit na nohy, aby mohl sehrát svoji poslední velkou roli - krále Leara.
GARDEROBIÉR je především herecký film postavený na ojedinělých výkonech Toma Courtenaye a Alberta Finneyho. Finneymu bylo v době natáčení pouhých čtyřicet sedm let a jak uvidíte dokázal s bravurou postihnout manýry velké herecké hvězdy, která staví na odiv svoji zdatnost, ale v soukromí ví, že je na konci svých sil a možností. Tom Courtenay, začínající jako bouřlivák ve filmech jako BILLY LHÁŘ či OSAMĚLOST PŘESPOLNÍHO BĚŽCE se zde změnil na zatrpklou osobu, bez naděje uplatnit své ambice (včetně homosexuálních sklonů) a snášející až s masochistickou trpělivostí vrtochy svého bezvýhradného pána.
Na rozdíl od divadelní inscenace se film věnuje i dalším členům souboru, hlavně těch mladých, kteří čekají na smrt "velikánů," aby mohli nastoupit na jejich místa. Jsou tu i tři ženy, jejichž život Sir poznamenal - manželka a první dáma souboru Lady, plná nenávisti k Sirovi, inspicientka Madge, která ho naopak miluje a pak opomíjená a přehlížená Irene, která je pro roli schopna čehokoli.
Herecký výkon Alberta Finneyho ocenila porota MFF v Berlíně Stříbrným medvědem za nejlepší mužský herecký výkon.
Foto: arara.cz, eonline.com, csfd.cz
*****************************************************
GARDEROBIÉR (The Dresser)
Velká Británie 1983, režie Peter Yates,
uvádí Cinemax2 v pátek 28. října od 18,35 hodin
Copyright © 2001 -
2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.